معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر لزوم به رسمیت شناختن «زبان اشاره» برای رفع مشکلات ناشنوایان گفت: این سازمان از طریق مراجع قضایی پیگیر این مساله است؛ از این رو خواهان این هستیم که این موضوع از طریق لایحه تکمیلی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

زبان اشاره به رسمیت شناخته شود

سلامت نیوز:  معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر لزوم به رسمیت شناختن «زبان اشاره» برای رفع مشکلات ناشنوایان گفت: این سازمان از طریق مراجع قضایی پیگیر این مساله است؛ از این رو خواهان این هستیم که این موضوع از طریق لایحه تکمیلی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، حسین نحوی نژاد روز سه شنبه در نشست خبری هفته جهانی ناشنوایان (اول تا هشتم مهرماه جاری) افزود: برای به رسمیت شناخت زبان اشاره می خواهیم از تجارب سایر کشورها استفاده کنیم؛ چراکه اگر زبان اشاره به رسمیت شناخته شود، هنگامی که به طور مثال فردی ناشنوا دستگیر شد، مراجع انتظامی موظفند که برای او مترجم بیاورند.
وی اضافه کرد: در برخی زیرساخت های اجتماعی و حقوق بشری با مشکلاتی مواجه هستیم؛ به عنوان نمونه هنگام بحث مناسب سازی این سئوال مطرح می شود که بازار تهران را چکار کنیم چراکه از ابتدا زیرساخت مناسب سازی آن ایجاد نشده است.
نحوی نژاد یادآور شد: از هفته آینده آموزش زبان اشاره برای همکاران ستادی توانبخشی بهزیستی آغاز می شود؛ سال گذشته نیز به همه استان ها ابلاغ کردیم تا یک رابط داشته باشند و همچنین کمیته یکسان سازی زبان اشاره تشکیل دادیم.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: برخی ناشنوایان و کم شنوایان اظهار می کنند که زبان اشاره برخی مترجم ها را حتی در برنامه های تلویزیونی متوجه نمی شوند که می توانیم این زبان را یکسان سازی کنیم.

* کم شنوایی اکتسابی در حال افزایش است
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: ناشنوایی معلولیتی پنهان است چراکه در اذهان جامعه، معلولیت به چشم دیده می شود مانند فردی که روی ویلچر نشسته است اما در مورد ناشنوایان فقط هنگام برقراری ارتباط با آنان متوجه معلولیت می شویم درحالی که به گفته کارشناسان کارشناسان ناشنوایی یکی از شدیدترین معلولیت ها است.
نحوی نژاد افزود: 70 درصد ارتباط از طریق گفتار و شنیدن برقرار می شود و ناشنوایان به دلیل نداشتن این مهارت ها می توانند از داشتن شغل، خانواده یا سرپناه محروم شود.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردهای جهانی سالانه سه هزار فرد با معلولیت شنوایی متولد می شوند که در سال های اخیر غربالگری شنوایی به تشخیص به موقع این معلولیت کمک کرده است اما غربالگری به معنای جلوگیری از ناشنوایی نیست بلکه از تعمیق یا تشدید آن جلوگیری می کند.
به گفته نحوی نژاد، سالانه بین یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 300 هزار نوزاد در کشور متولد می شوند که 90 درصد آنان تحت پوشش غربالگری شنوایی هستند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: 50 درصد علت ناشنوایی، ژنتیکی و 50 درصد نیز اکتسابی یا با علل ناشناخته است. با توجه به کمتر شدن ازدواج های فامیلی در کشور و گسترش مشاوره های ژنتیکی، عوامل اکتسابی ناشنوایی و کم شنوایی رتبه بالاتری به خود اختصاص داده است.
نحوی نژاد گفت: البته ممکن است فردی در بدو تولد اختلال شنوایی داشته باشد اما علت آن حوادث دوران بارداری، عفونت درون رحم، مصرف خودسرانه دارو، عدم مراقبت های کافی از زن باردار و زایمان های سخت است. همچنین بیماری زردی در نوزادان به عصب شنوایی آسیب می زند.
وی افزود: در دوران بزرگسالی نیز صداهای ناهنجار، آلودگی صوتی و اخیرا نیز استفاده بی رویه از هندزفری و شنیدن موسیقی با صدای بلند و عوامل شغلی و تروما (ضربه) حین رانندگی از دلایل کم شنوایی به شمار می رود.
نحوی نژاد ادامه داد: برخی بیماری یا عفونت ها مانند عفونت گوش میانی یا عوامل ناشی از کهولت سن نیز از دلایل کم شنوایی و ناشنوایی است. با توجه به افزایش جمعیت سالمند در کشور همانند کشورهای دیگر با پدیده پیرگوشی در نتیجه آسیب دیدن استخوانچه های گوش مواجه هستیم.

* تعداد مستمری بگیران ناشنوا افزایش می یابد
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر یک میلیون و 434 هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند که 245 هزار نفر آنان کم شنوایی یا ناشنوایی دارند. 17 درصد جمعیت تحت پوشش حوزه توانبخشی کشور دچار معلولیت شنوایی است که برخی از آنان دچار مشکلات معیشتی حاد هستند که باید مستمری بگیر باشند.
نحوی نژاد خاطرنشان کرد: 637 هزار و 500 مستمری بگیر تحت پوشش بهزیستی هستند که 55 هزار نفر معادل 8.6 درصد آنان ناشنوایی دارند. به دلیل اینکه تصور بر این بود که ناشنوایان و کم شنوایان باید کار و فعالیت کنند آمار مستمری بگیران ناشنوا کم بود اما با توجه به بازار کار و اینکه آنان از بازار کار دور شده اند در نظر است آنان نیز همانند دیگر افراد دارای معلولیت وارد چرخه مستمری بگیران شوند.
وی با اشاره به مراکز روزانه توانبخشی بهزیستی گفت: این مراکز آموزش به خانواده ها و کودکان و نیز حرفه آموزی مددجویان را مدنظر دارد که هفت درصد مراکز روزانه بهزیستی با وجود جمعیت 17 درصدی ناشنوایان بین مددجویان بهزیستی به آنان اختصاص دارد که نیاز است این مراکز گسترش یابد.

* برخی واردکنندگان سمعک را احتکار کرده اند
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: 18 درصد اعتبار وسایل کمک توانبخشی به وسایل حوزه ناشنوایان و کم شنوایان اختصاص دارد. از بین وسایل کمک توانبخشی فقط سمعک و باتری سمعک تولید داخل ندارند و به واردات خارجی وابسته هستیم.
نحوی نژاد تصریح کرد: سالانه هزار مورد کاشت حلزون در کشور انجام می شود که باید در سنین طلایی کودکی باشد. امسال خرید چندانی در حوزه سمعک و باتری سمعک صوت نگرفته است چراکه علاوه بر مشکل همیشگی نبود نقدینگی، کسی هم سمعک نمی فروشد.
وی افزود: در این حوزه دو دسته واردکننده داریم؛ اول واردکنندگانی هستند که چون دیر ارز گرفته اند تجهیزات را نیز دیر وارد می کنند و دوم نیز واردکنندگانی هستند که با ارز دولتی وسایل را احتکار کرده اند. به اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت مکاتبه کرده ایم که این دسته از واردکنندگان را معرفی کند اما هنوز جواب نامه را نداده اند؛ نامه ای نیز به وزیر بهداشت نوشتیم.
وی تاکید کرد: برای تامین سمعک و باتری سمعک با وزارت صنایع نیز در حال رایزنی هستیم؛ به دلیل عدم خرید این وسایل، سقف خرید را بالا برده ایم که امیدواریم تا پایان سال انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha