وکیل محمد کلهری: دادستان می‌گفت حالا که مشکل روانی دارد، قصاصش کنیم تا تمام شود.

قصاص‌ یا بستری؟ ماجرای دانش‌آموزی که معلمش را کشت

سلامت نیوز: وکیل محمد کلهری: دادستان می‌گفت حالا که مشکل روانی دارد، قصاصش کنیم تا تمام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، پرونده محمد کلهری، دانش‌آموزی که معلمش را سال ۹۳ در شرایط نامناسب روحی و روانی به قتل رساند، حالا وارد مرحله جدیدی شده است. پزشکی قانونی می‌گوید محمد باید بستری شود ولی دادستان نمی‌پذیرد.

فاطیما فردوس: در نامه‌ای که مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان فرستاده هم آمده است: «حسب مشاوره تخصصی انجام‌شده، نام‌برده مبتلا به اختلال خلقی و سلوک است که نیاز به بستری در بیمارستان دارد. لازم است پس از ترخیص از بیمارستان مجددا به این اداره معرفی شود تا در خصوص او اظهارنظر قطعی داده شود.»

داروهای محمد هم نشان می‌دهد که او وضعیت مناسبی ندارد و نیاز است تا هرچه زودتر بستری شود اما دادستان وقت مخالفت می‌کرده و می‌گفته وقتی مشکل روانی دارد پس بهتر است اعدام شود. محمد ۶ نوع دارو مصرف می‌کند که شامل ریسپریدون۱، بی‌پریدین، کلونازپام۲، لیتیم کربنات، والپرات ۲۰۰ و آمپول نوروبیون است که شدت مشکلات او را نشان می‌دهد. خانواده محمد هم همچنان برای رضایت تلاش می‌کنند اما خانواده معلم تا الان رضایت نداده‌اند و گفته‌اند افراد دیگری هستند که برای اعدام اصرار می‌کنند و ما نمی‌توانیم روی حرف آنها نه بیاوریم.

مروری بر یک اتفاق
خلاصه ماجرای محمد این است: کلاس اول راهنمایی را که تمام می‌کند تصمیم می‌گیرد دیگر درس نخواند و همراه با پدر و برادرش کار کند. یک سال بعد از کار خسته می‌شود و دوباره می‌خواهد به مدرسه برود؛ از آنجایی هم که یک سال مدرسه نرفته بوده، باید در مدارس شبانه درس می‌خوانده است. پس از گرفتن مدرک سه سال راهنمایی در یک سال، آن هم در مدرسه شبانه، اول دبیرستان به مدرسه عادی می‌رود و به‌خاطر ضعف درسی دائم تحت فشار بوده است. فشار روانی باعث می‌شود که محمد از نظر روحی و روانی به‌هم بریزد و دچار نوعی اختلال شود؛ تا جایی که حتی اقدام به خودکشی کرده بوده و آن‌طور که خانواده‌اش می‌گویند دائما گوشه‌گیر بوده است. یک روز صبح که قرار بوده برای این مشکلش به دکتر برود، مدرسه نمی‌رود و بعد از دکتر همراه پدرش به مدرسه می‌رود تا غیبتش را موجه کند. در همان بین برای کاری به کلاس می‌رود که معلم مانع او می‌شود و می‌خواهد که از دفتر مدرسه برای حضور در کلاسش نامه بیاورد که این تنش بین محمد و معلمش، او را عصبانی می‌کند و با چاقویی که همراهش بوده معلمش را به قتل می‌رساند.

پیش از این نیز تعدادی از نمایندگان مجلس در این پروند ورود کرده بودند. به عنوان مثال علاءالدین بروجردی، نماینده بروجرد و رییس کمیسیون امنیت ملی سال گذشته در نامه‌ای به رئیس شعبه ۱۳۱ دیوان عالی کشور نوشته بود: «نسبت به قابلیت تحمیل بر کیفری به صورت کامل در مورد ایشان تحقیق جامعی به عمل آید تا بدین وسیله حقی ضایع و احساسات عمومی جریحه دار نگردد.» او در نامه‌ای دیگر نیز نوشته است: «لطفا جهت تسکین آلام روحی این خانواده و به لحاظ شان مقام معلم عنایت ویژه در بررسی مجدد پرونده مبذول گردد.» مصطفی ناصری، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌و‌پرورش نیز همین موضوع را خواسته بود.

علاوه بر این پس از بررسی وضعیت محمد و شرایط خانوادگی‌اش، خبرآنلاین با یک واسطه با محمد در زندان صحبت کرده بود تا آن اتفاق و شرایط روحی و روانی و روزهای قبل از آن اتفاق را از زبان خودش بگوید. محمد در آن گفت‌وگو از وضعیتش در زندان گفته بود: «زندانه دیگه؛ نمی‌شه خوب باشه. کانون که بودم چند بار انداختنم قرنطینه ولی ملاقاتی اونجا بهتر بود؛ اینجا نه وضعیت ملاقاتیش خوبه هیچ‌چیزش. کنار آدم بزرگ‌هام و همه‌چیش سخته.» او هم‌چنین درباره تفریحاتش، رابطه‌اش با خانواده و معلمش گفته بود.

«دادستان گفت قصاصش کنیم تمام شود»
در همین میان حسن آقاخانی، وکیل پایه یک دادگستری و وکیل محمد کلهری در این باره می‌گوید: «دادستان وقت خرم‌آباد با این که شرایط بیماری محمد بسیار حاد است، اجازه نداد که او بستری شود. دادستان حتی می‌گفت حالا که محمد مشکل روانی دارد، قصاصش کنیم تا تمام بشود. با دادستان جدید هنوز صحبت نکردیم ولی امیدواریم ایشان رضایت بدهند تا محمد بستری شود. کمیسیون حقوق بشر قوه‌قضاییه هم پیگیر است تا با توجه به بیماری حاد محمد در زمان وقوع جرم اعدام نشود و خانواده مقتول رضایت دهند تا محمد هم از قصاص نجات پیدا کند. آقای بروجردی نماینده بروجرد یکی از افرادی بودند که برای اعدام محمد تلاش کردند؛ حالا اگر نظرشان عوض شده باید همان‌طور که برای اعدام تلاش کردند، برای گرفتن رضایت از خانواده مقتول هم تلاش کنند تا رضایتشان را بگیرند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha