چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 254495

این روز‌ها متروی تهران به آشفته بازاری بزرگ تبدیل شده که حتی سلامتی انسان‌ها و زندگی آنان نیز در آن معامله می‌شود.

پروتز لب و سوراخ‌کردن گوش در مترو!

سلامت نیوز: این روز‌ها متروی تهران به آشفته بازاری بزرگ تبدیل شده که حتی سلامتی انسان‌ها و زندگی آنان نیز در آن معامله می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، باشگاه خبرنگاران نوشت: بعد از خرید و فروش انواع لوازم منقول در مترو چند صباحی بود که چشممان به فروش انواع محصولات بهداشتی و خوراکی نیز روشن شده بود و بسیاری از اجناس تقلبی و خطرناک به اسم ارزان بودن و با ظاهر مظلومانه دستفروشی، بهداشت عمومی و سلامت جامعه را هدف قرار داده بودند.

اجناسی که بطور قطع مصرف آن‌ها چندین برابر به مردم ضرر وارد می‌کرد تا بتوانند سلامت از دست رفته خود را بازیابند.

وقتی عده‌ای سودجو در لوازم آرایشی تاریخ مصرف گذشته از تینر فوری برای رقیق کردن دوباره آن استفاده می‌کنند و بسته بندی بسیاری از محصولات غذایی تاریخ مصرف گذشته را تعویض کردند، شاید فکر می‌کردیم بدتر از این ممکن نیست؛ اما حالا چرخه فعالیت‌های غیر مجاز از فروشندگی و دست فروشی به عرصه پزشکی و درمانی نیز رسیده است.
سوراخ کردن گوش در مترو!

امروز وقتی وارد مترو شدم صحبت‌های خانمی که داشت نوع خدمت رسانی جدید خود را تبلیغ می‌کرد، به شدت تعجبم را بر انگیخت.

در داخل واگن ویژه بانوان یکی از شایع‌ترین خدمات بهداشتی مخصوص بانوان عرضه می‌شد و بدتر آن این بود که عده ایی بی خبر از همه جا از این خدمات استفاده می‌کردند. خانم میانسالی با در دست داشتن یک دستگاه کوچک و یک شیشه الکل گوش دختر بچه‌ها و دختران جوان را در ازای مبلغ ناچیزی سوراخ می‌کرد.

در نگاه نخست شاید موضوع مهمی نباشد و اگر به درستی انجام شود با توجه به قیمت ناچیزی که دریافت می‌کرد اتفاقا خیلی هم به نفع مردم است که به جای پرداخت هزینه ویزیت مطب در اسرع وقت و به راحتی گوش خود و دخترانشان را سوراخ کنند، اما این موضوع فراتر از یک سوراخ ریز در لاله گوش است.

در خوشبینانه‌ترین حالت اگر دستگاه و دستان عامل فعل مذکور عاری از هر گونه آلودگی باشد، هیچ تضمینی وجود ندارد که همه افراد جامعه و مشتریان این خدمات سلامت کامل داشته باشند و بیماری‌های خطرناک و مسری از فردی به فرد دیگر منتقل نشود.


فروش پروتز لب در مترو!

شاید باورش سخت باشد که عمل پروتز که روزی تنها توسط پزشکان متخصص انجام می‌شد، حال به دست فروشندگان مترو انجام شود. فروشنده‌ای که ادعا می‌کرد ۱۰ سال است در مترو لوازم آرایشی و بهداشتی می‌فروشد از فروش پروتز لب صحبت می‌کرد. با گسترش عمل‌های زیبایی پروتز شاید همه ما یک بار هم که شده عکس‌هایی از قربانیان تزریق ژل‌های تاریخ مصرف گذشته را دیده ایم. قربانیانی که با وجود مراجعه به مطب‌های پزشکی یک بار برای همیشه زیبایی خود را از دست داده اند و پس از آن هزاران بار زیر تیغ جراحی رفته اند تا صورت گذشته خود را بازگردانند.

همچنین دیده ایم افرادی را که گوشت آن‌ها پس از گذاشتن پروتز و تزریق ژل‌های تاریخ مصرف گذشته و تقلبی سیاه شده و عفونت به تمام بدن آن‌ها رسوخ کرده و جان آن‌ها را گرفته است. تمام این افراد با مراجعه به پزشک به این روز افتاده اند؛ وای به حالی که افرادی که تخصص این کار را ندارند دست به چنین کار‌هایی بزنند.

این در حالیست که در صورت بروز هر گونه آلودگی و بیماری، علاوه بر هزینه‌های سنگین درمانی، هیچ مرجعی به دلیل نبودن متهم توان رسیدگی به موضوع را ندارد.

اما در بدترین حالت باید گفت: وقتی افراد بی اطلاع و ناآگاه به همین راحتی به سلامتی خود چوب حراج می‌زنند در واقع خود را در معرض بیماری‌هایی قرار می‌دهند که مانند اچ آی وی (ایدز) و هپاتیت به راحتی منتقل شده و هزینه درمان آن زندگی افراد است.
بی تفاوتی نهاد‌های مسئول در قبال بازی با سلامت عمومی جامعه

حال باید گفت: نهاد‌های مسئول مانند وزارت بهداشت و سازمان بازرسی کل کشور آیا باید منتظر وقوع حوادث غیر قابل جبرانی باشند تا ورود کنند؟ آیا اگر کسی بدون سواد کافی در امر درمان و امور پزشکی دخالت کند به تنهایی مرتکب تخلف نشده است؟

آیا دخالت در امر سلامت جامعه و اقدامات پر ریسک و بازی با سلامت عمومی جامعه به نوعی جرم تلقی نمی‌شود؟

پاسخ این سئوال به اندازه کافی روشن است و بطور حتم اگر کسی در این زمینه شکایتی در مراجع قضایی طرح کند قابل پیگیری و رسیدگی است، اما تا قبل از طرح چنین شکایتی به نظر می‌رسد دادستان عمومی بعنوان مدعی العموم باید با ورود به این موضوعات از بازیچه قرار دادن سلامت عمومی جامعه با عرضه محصولات خوراکی تقلبی و محصولات خطرناک آرایشی بهداشتی و در نهایت ارائه خدمات پزشکی به شدت برخورد کند.

این یکی از وظایف مهم و موثر دستگاه‌های ذیربط حکومتی است که در قبال تهدید سلامت جامعه بدون هیچ اغماضی وارد عرصه شده و به سرعت اقدامات قانونی را در این زمینه انجام دهند.

در این اوضاع که هر روز با جدیدترین خدمات همه جانبه در مترو مواجه می‌شویم اصلا نباید تعجب کرد که در روز‌های آینده اعمال جراحی ساده همچون جراحی آپاندیسیت و یا جراحی زیبایی فک و بینی نیز در مترو ارائه شود؟!

همچنین با پیشرفت در عرضه خدمات متنوع نباید تعجب کرد که روزی با ارائه دام زنده و ذبح آن در مترو به مسافران خدمت رسانی شود.

خدماتی که در زیر سایه بی تفاوتی مسئولان ذیربط و دستگاه‌های مسئول و نا آگاهی و بی اطلاعی بسیاری از مردم از ضرر و زیان خرید از دستفروشان دوره گرد، هر روز نه تنها گسترده‌تر می‌شود بلکه تنوع آن نیز هر روز بیشتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha