دکتر برومند، مصرف خودسرانه بسیاری از داروها را نیز در وارد آمدن آسیب به کلیه‌ها موثر دانست و خاطرنشان کرد: داروهای مسکن که به‌ وفور توسط اکثر افراد به‌ ویژه زنان مورد سوء‌مصرف قرار می‌گیرند بزرگ‌ترین قاتلان کلیه‌ها هستند.

سلامت نیوز :عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران گفت: گرانی داروهای مورد نیاز بیماران کلیوی عمده‌ترین مشکل این بیماران است.

به گزارش ایسنا، دکتر بهروز برومند در همایش روز جهانی کلیه در سالن همایش‌های بین المللی روزبه دانشگاه علوم پزشکی زنجان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: گاهی برخی از داروها اصلاً در بازار یافت نمی‌شود و بیماران در این ‌خصوص با مشکل مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به ‌وجود 20 هزار بیمار کلیوی با درمان جایگزین دیالیز در کشور، متذکر شد: این بیماران نیاز به دریافت کلیه دارند که چنانچه از خانواده فرد اهدا کننده‌ای وجود نداشته باشد، ممکن است بیمار بنا بر نوع گروه خونی افراد حتی تا دو سال در نوبت دریافت کلیه قرار گیرد.

رئیس سابق انجمن نفرولوژی با تاکید بر اینکه با خرید و فروش کلیه از افراد سالم به ‌طور کلی مخالفیم، ابراز کرد: افراد فقط به ‌دلیل فقر مالی اقدام به فروش کلیه خود می‌کنند، حال آن که در اکثر موارد این نیاز مالی برطرف نمی‌شود و علاوه بر آن در مواردی فروشندگان کلیه نیز مبتلا به بیماری‌های پرخطر و خاصی نظیر ایدز هستند که امکان پیوند آن به بیمار وجود ندارد.

وی، پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی را بهترین راه تامین کلیه بیماران عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر سالانه حدود دو هزار پیوند کلیه در کشور صورت می‌گیرد که بخشی از آن از طریق بیماران مرگ مغزی تأمین می‌شود.

استاد دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران با بیان اینکه با حفظ سلامت کلیه‌ها، می‌توان از قلب محافظت کرد، افزود: متأسفانه بسیاری از مردم از عوامل خطر مختلف نظیر چاقی و چربی خون آگاهی ندارند و گاه حتی مشاهده می‌شود، معیار قدرتمندی در برخی دیدگاه‌ها به غلط چاقی تلقی می‌شود در حالی‌ که چاقی نوعی بیماری است که می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های دیگری باشد.

دکتر برومند، مصرف خودسرانه بسیاری از داروها را نیز در وارد آمدن آسیب به کلیه‌ها موثر دانست و خاطرنشان کرد: داروهای مسکن که به‌ وفور توسط اکثر افراد به‌ ویژه زنان مورد سوء‌مصرف قرار می‌گیرند بزرگ‌ترین قاتلان کلیه‌ها هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس شواهد، شیوع بیماری‌های کلیوی در مناطق جنوبی کشور بیش از سایر مناطق است، ابراز کرد: گرمای هوا در این مناطق و به تبع آن افزایش تعریق، کاهش میزان آب کلیه‌ها و تشکیل سنگ کلیه و همچنین فقر عمومی از عوامل اصلی شیوع بیماری‌های کلیوی در جنوب کشور است.

این نفرولوژیست با یادآوری این که آزمایش ادرار ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین آزمایش پاتولوژی است، اظهار کرد: با نهادینه کردن و الزام انجام مستمر این آزمایش به‌ ویژه در افراد پرخطر و مستعد، می‌توان تا حد زیادی به تشخیص و درمان بیماری‌های کلیوی کمک کرد.

دکتر برومند، کمبود پزشكان متخصص از جمله نفرولوژیست‌ها را از جمله مشکلات اصلی در رابطه با تشخیص و درمان بیماری‌های کلیوی برشمرد و گفت: در حال حاضر فقط 150 الی 200 نفرولوژیست در کشور وجود دارد، در حالی‌ که در کشوری نظیر ترکیه با جمعیت مشابه ایران در حال حاضر 500 نفرولوژیست مشغول فعالیت هستد.

وی افزود: متأسفانه به ‌دلیل اینکه جاذبه سایر رشته‌ها برای علاقه‌مندان حوزه پزشکی بیشتر است و متخصصان رشته نفرولوژی نیز با دردسرهای بیشتری مواجهند، استقبال از این رشته بسیار پایین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha