سلامت نیوز :یک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به افزایش فروش موجودات آبزی در آستانه نوروز گفت: تماس کودکان با این حیوانات می تواند عفونت‌های خطرناك و کشنده را به همراه داشته باشد كه در صورت وجود خراش در پوست بروز این بیماری های تشدید می شود.

دکتر زهرا احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با  ایسنا  اظهار كرد: جانوران آبزی همچون سمندر، قورباغه و خرچنگ می توانند ناقل بیماری های غیر معمولی مانند بیماری های ناشی از میکروب‌های خانواده سل باشند. اگر تماس با این موجودات با گزش یا آسیب پوستی همراه باشد، میکرو ارگانیسم‌ها و باکتری‌های زیادی از دهان حیوان به انسان منتقل می شوند که سبب ایجاد عفونت در پوست می شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: در برخی مواقع میکروب‌هایی با عنوان باکتری‌های غیر معمول و ناشایع وجود دارند که تظاهرات عفونی خاصی را ایجاد می کنند اما آنچه که در مورد تماس با موجودات آبزی بیشتر مورد تاکید است، میکروب های معمول و باکتری های هوازی و بی هوازی است که در دهان همه موجودات زنده وجود دارد.

احمدی نژاد با توضیح اینکه میکروب های موجود در دهان حیوانات از طریق پوست سالم انتقال پیدا نمی کنند اظهار داشت: در بیشتر موارد این میکروب ها از طریق پوست آسیب دیده و خراش ها و زخم های پوست منتقل می شوند.

وی با تاکید بر اینکه در صورت وجود زخم یا بریدگی بر روی پوست باید در هنگام تماس با این موجودات محل زخم را با چسب و پانسمان بست و از تماس مستقیم با این حیوانات پرهیز کرد گفت: برای تماس با این موجودات باید از دستکش استفاده و از نزدیک کردن دست ها به دهان و قسمت های تیز و برنده بدن این موجودات پرهیز کرد.

احمدی نژاد با بیان اینکه به هیچ وجه نباید اجازه داد کودکان به ظرف نگهداری موجودات آبزی نزدیک شوند تصریح کرد: برخی از باکتری هایی که ممکن است از این راه به کودکان منتقل شود موجب عفونت های کشنده نظیر بیماری های عفونی ناشی از مایکوباکتریوم های غیر سلی می شود.

وی تاکید کرد: افرادی که نقص ایمنی دارند مانند مبتلایان به اچ.آی.وی و کسانی که در گذشته عمل پیوند داشته اند و مصرف کنندگان داروی کورتن به هیچ وجه نباید با این موجودات در تماس باشند و در صورتی که الزام به نگهداری از این حیوانات دارند حتما در زمان تماس از دستکش استفاده کنند.

این متخصص بیماری های عفونی گفت: شایع ترین شکل بروز عفونت های پوستی تورم، قرمزی، درد و زخم و متورم و دردناک شدن غدد لنفاوی نزدیک به محل خراشیدگی است که گاهی ممکن است با علائم عمومی تب، بی اشتهایی، بی حالی و تعریق همراه باشد. از این رو خانواده هایی که از این موجودات نگهداری می کنند در صورت مشاهده علائم بروز عفونت در پوست باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

احمدی نژاد با بیان اینکه باید بعد از گزش و آسیب پوستی و قبل از ایجاد قرمزی، محل زخم بلافاصله با آب و صابون شسته شود و در صورتیکه دچار خونریزی است باید اطراف زخم را فشار دهند تا خون کاملا بیرون بیاید گفت: با انجام این اقدامات احتمال بروز عفونت را کاهش می یابد اما منتفی نمی شود بنابراین بعد از انجام این اقدامات مراجعه به پزشک ضروری است.

این متخصص بیماری های عفونی بیان کرد: در اغلب موارد هیچ کنترلی بر ورود این حیوانات وجود ندارد و واردات به شکل غیر قانونی و از کانال های غیر رسمی صورت می گیرد و امکان نظارت بر این واردات بسیار پایین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha