سلامت نیوز :یك متخصص تغذیه گفت: غذاها را برای مسافرت‌های نوروزی،نیم‌پز نكنیم، بلكه آن‌ها را خام یا پخته همراه خود ببریم.

دكتر مسعود كیمیاگر در گفت و گو با ایسنا ، افزود: میكروب‌ها در غذاهای نیم پز به خوبی رشد می‌كنند، این در حالیست كه میكروب‌ها در غذاهای كامل پخته شده از بین می‌روند.

وی با اشاره به ضرورت نگهداری مواد غذایی در محیط خشك و خنك ، اظهار كرد: میكروب‌ها در محیط مرطوب به خوبی رشد می‌كنند بنابراین اگر خانواده‌ها قصد مصرف ساندویچ در سفرهای نوروزی را دارند، باید مواد غذایی را از  ابتدای سفر، لای نان قرار ندهند بلكه لازم است ظرف نان و مواد غذایی دیگر مانند گوجه ،كاهو، كتلت یا كوكو را جدا كنند.

این متخصص تغذیه درباره راه‌های خنك نگهداشتن مواد غذایی در سفرهای نوروزی گفت: می‌توان از فلاكس‌های اسفنجی برای خنك نگهداشتن مواد غذایی استفاده كرد و یا در یك نایلون بزرگتر قالب‌های یخ و در نایلونی كوچكتر ، مواد غذایی را قرار داد این كار باعث می‌شود كه مواد غذایی تا چند ساعت خنك باقی بمانند.

وی با اشاره به تغذیه افرادی كه در نوروز به ارتفاعات سفر می‌كنند، اظهار كرد: اشتهای افراد معمولا در ارتفاعات بیشتر می‌شود با این وجود باید در این مناطق نیز در حد اعتدال غذا خورد،  از سوی دیگر آنان باید پیش از رفتن به این مناطق، به میزان متوسطی مواد غذایی مصرف كنند ، چون خالی یا پربودن معده موجب حالت تهوع می‌شود.

كیمیاگر درباره روش صحیح پذیرایی در نوروز توصیه كرد: شیرینی‌های خشك و كوچك مانند نان برنجی و نان نخودچی برای پذیرایی در این ایام استفاده شود، چون افراد در طول روز برای دید و بازدید به خانه‌های متعددی می روند بنابراین لازم است شیرینی‌های كم كالری مصرف كنند، از سوی دیگر شیرینی‌های نوروزی معمولا چند ساعت یا حتی چند روز روی میز باقی می مانند ، بنابراین شیرینی «تر» برای پذیرایی در نوروز مناسب نیست.

كیمیاگر با اشاره به مصرف آجیل در نوروز اظهار كرد: پسته، بادام، فندق و تخمه حاوی روغن‌های غیر اشباع و برای سلامت بدن مفید هستند البته باید هنگام مصرف آن‌ها به میزان كالری این مواد غذایی توجه كرد . از سوی دیگر اگر افراد آجیل را بیش از حد اعتدال مصرف می‌كنند باید از میزان غذای اصلی خود بكاهند.

وی افزود: افراد مختلف به میزان متفاوتی می‌توانند آجیل مصرف كنند اما خوردن یك نعلبكی یا دو استكان از آن توصیه می‌شود علاوه بر آن بهترین نوع آجیل، تخمه ریز است، چون هم كم كالری و هم وقت براست.

كیمیاگر در باره مصرف میوه در ایام نوروز اظهار كرد: معمولا افرادی كه در اوقات دیگر سال میوه به اندازه كافی مصرف نمی كنند، در این اوقات میوه بیشتری می‌خورند . همین كار باعث می‌شود كه ویتامین‌های موجود در آن‌ها در كبد این گونه افراد ذخیره و برای چند ماه قابل استفاده باشد.

وی افزود: میوه‌ها به طور متوسط دارای حدود 60 كالری انرژی و 15 گرم قند هستند بنابراین افرادی كه باید وزن و قند خود در حد تعادل نگه‌دارند لازم است به حد اعتدال از این مواد غذایی استفاده كنند ، البته معمولا می‌توان در طول روز حدود پنج سهم میوه كه معادل نیم كیلو است را مصرف كرد.

این متخصص تغذیه در ادامه گفت: در ایران، خیار جزو میوه‌ها محسوب می‌شود بنابراین افراد می‌توانند در روز یكی دو خیار بخورند، از سوی دیگر چای نیز در حد اعتدال باید نوشیده شود در این شرایط می‌توان تا پنج فنجان چای كمرنگ را در طول روز مصرف كرد.

وی درباره مصرف غذا در رستوران‌های بین‌راهی نیز توصیه كرد: مسافران نوروزی غذای مورد نیاز خود در طول مسیر را به همراه ببرند ، چون نمی‌توان به كیفیت غذاهای رستوران‌های بین راهی كاملا اعتماد كرد زیرا این اغذیه فروشی‌ها معمولا غذاهای «مانده» خود را دور نمی‌ریزند.

كیمیاگر در پایان گفت: هنگام انتخاب رستوران‌های بین راهی حتما باید به بهداشتی بودن این اغذیه فروشی‌ها توجه كرد. به عنوان نمونه تیره و خشك بودن مواد غذایی داخل یخچال این مكان‌ها، نشانه تازه نبودن مواد غذایی آن‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha