چند سالی است سند تحول بنیادین تلاش می کند کفه سنگین آموزش را با کفه تربیت متعادل‌تر کند. طرح حذف مشق شب برای دانش آموزان ابتدایی نیز در همین راستاست.

حذف مشق شب با اعمال شاقه

سلامت نیوز:چند سالی است سند تحول بنیادین تلاش می کند کفه سنگین آموزش را با کفه تربیت متعادل‌تر کند. طرح حذف مشق شب برای دانش آموزان ابتدایی نیز در همین راستاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،طبق آنچه اعلام شده این طرح فقط برای کلاس‌های کمتر از 25نفر اجرا می‌شود، درحالی‌که اغلب کلاس‌ها در جنوب‌شهر یا درشهرستان‌ها جمعیتی بالای 30نفر دارند و کلاس‌های کم جمعیت غالبا در مدارس خصوصی و نمونه‌دولتی دیده می‌شوند.

هفت روز از آمدن پاییز می‌گذرد. چند روزی است  که حدود ۱۴‌میلیون کودک و نوجوان در کوچه پس‌کوچه‌های شهرها، روستاها و... چهره خیابان‌ها را تغییر داده‌اند و هیاهویشان از حیاط مدارس به گوش می‌رسد. از ابتدای مهر ماه فصل تازه‌ای در تعلیم و تربیت باز شده، در‌حالی‌که چند سالی است سند تحول بنیادین تلاش می‌کند کفه سنگین آموزش را با کفه تربیت متعادل‌تر کند و مدارس جای محفوظات صرف نباشد. حالا دیگر دوره ابتدایی توصیفی شده است و خبرها حکایت از آن دارد که امسال پایه اول و دوم و سوم دبستان دیگر مشق شب هم ندارند و تکالیف مهارت محور جایگزین رونویسی‌ها و 
مشق شب‌ها خواهد شد.


از ۱۴‌میلیون دانش‌آموزی که سال تحصیلی جدید را آغاز کرده‌اند‌، حدود هفت میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز ابتدایی‌اند که یک میلیون و ۳۰۰ نفر آن‌ها پایه اول را طی خواهند کردند  تصور می‌شود که آموزش‌و‌پرورش تمرکز بیشتری روی این گروه داشته باشد. آقای سید‌محمد بطحایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش در یک سال گذشته بارها  به سنگینی کتاب‌های درسی و کمک‌درسی دانش‌آموزان ابتدایی اشاره کرده و از تریبون‌های مختلف درباره حذف آزمون‌های زائد از دوره ابتدایی، حذف کتاب‌های کمک‌درسی این مقطع، حذف رقابت‌های فردی و جایگزینی آن با رقابت‌های گروهی و آموزش مهارت زندگی به دانش‌آموزان دوره ابتدایی سخن گفته است. گام‌هایی نیز در این زمینه برداشته شده است که سال گذشته نمونه آن در قالب حذف پیک‌های نوروزی بروز کرد و امسال هم مشق شب دوره اول ابتدایی حذف شده و هم در این مقطع هفته‌ای دو ساعت از کلاس درس کاسته شده تا دانش‌آموزان بر حسب برنامه‌ریزی مدرسه به کسب مهارت مشغول شوند.


 از مدتی قبل از شروع سال جدید تحصیلی وزارت آموزش‌وپرورش حذف مشق شب را اعلام کرده بود و بنا بر این اطلاعیه  پایه اول تا سوم دوره ابتدایی  تکالیف مهارت محور را به جای مشق شب جایگزین می‌کنند و برای پایه  چهارم تا ششم دو ساعت از ساعت درسی در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد و دو ساعت برنامه ویژه مدرسه را خواهند داشت. همچنین گفته شده قسمتی از محتوا و حجم کتب کاهش یافته تا معلم بتواند
دو ساعت برنامه ویژه را اجرا کند.

حذف مشق شب برای تعدادی خاص
خانم رضوان حکیم‌زاده،  معاون آموزش ابتدایی وزرات آموزش و پرورش درباره حذف مشق شب دانش‌آموزان ابتدایی گفته است: برای اجرای این طرح یک معیار مشخص کردیم که براساس آن جمعیت دانش‌آموزان در کلاس درس باید بالای 14 نفر و زیر 25 نفر و شرایط مدرسه به گونه‌ای باشد که فضای لازم را داشته باشد که بچه‌ها مجبور نشوند کتاب‌های درسی را با خود ببرند همچنین مدارس غیردولتی هم شامل این طرح می‌شوند.
وی ادامه داد: در طرح حذف مشق شب، دانش‌آموز به جای آنکه در منزل رونویسی انجام دهد و تکرار و تمرین داشته باشد، این کار را در مدرسه انجام می‌دهد و در خارج از مدرسه فعالیت عملی که برای زندگی‌ضروری است، انجام خواهد داد. سعی کردیم در سراسر کشور در مناطق مختلف، طرح اجرا و برای بچه‌ها این امکان فراهم شود که تکالیف‌شان را در کلاس درس انجام دهند و معلم با نظارت به آن‌ها بازخورد دهد.


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش می‌گوید:در نظام‌های پیش‌رو، دانش‌آموزان تکالیف خود را در مدرسه انجام می‌دهند و این کار فواید بسیاری دارد چون روش‌های خانواده‌ها با مدرسه متفاوت است و گاه سر تکلیف شب با دانش‌آموز درگیر می‌شوند. همچنین محدود کردن کتاب‌های کمک‌آموزشی و ورود مؤسسات خصوصی به مدارس ابتدایی باعث می‌شود بهتر به سمت اجرای این طرح برویم چون قبلاً در کنار کتاب درسی، کتاب کمک‌درسی به دانش‌آموز می‌دادند که باید آن را هم حل می‌کرد و هم‌اکنون در تمام مدارس دولتی و غیردولتی ارائه کتاب‌های کمک آموزشی ممنوع است. حکیم‌زاده با تاکید بر اینکه اولویت تخصیص منابع با دوره ابتدایی است که شامل منابع مالی و انسانی است، گفت: فردی که در دوره ابتدایی تدریس می‌کند باید آموزش‌های لازم را دریافت و روحیه او متناسب با دانش‌آموزان دبستانی  باشد همچنین سن و سال معلم باید متناسب با بچه‌ها و اگر نهادهای قانون‌گذار مانند مجلس و سازمان امور اداری و استخدامی در کنار آموزش‌و‌پرورش قرار بگیرند دستیابی به چنین شرایط مطلوبی امکان‌پذیر است.
وی بیان کرد:‌ تغییر در نگرش و رویکردها را آغاز کرده‌ایم و از معلمان خواسته‌ایم این پیام را به بچه‌ها بدهند که تمام آنها شایسته احترام هستند و معلم نگاه مهربان خود را بین تمام بچه‌ها تقسیم کنند، این مسأله روح بچه‌ها را از درون شاد می‌کند حتی اگر روی نیمکتی نشسته باشند که فرسوده است اما اگر به جنبه‌های ظاهری نگاه کنیم در شرایطی که معلم مهربان نباشد و با تبعیض نگاه کند کودک دچار افسردگی می‌شود.


مهدی بهلولی، کارشناس آموزش‌و‌پرورش می‌گوید: «‌حذف مشق شب از مدارس با نیت جایگزین کردن تکلیف‌های مهارت محور در حال انجام است اما باید دید این موضع تا حد قابلیت اجرا دارد.»
وی ادامه داد: «‌حذف تکالیف شب رویکرد مثبتی است اما برای اجرای آن نیازمند زیرساخت است.  در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نیز این اتفاق افتاده است اما آن‌ها دانش‌آموزان را از ساعت 9 صبح تا 5 عصر در مدارس نگهداری می‌کنند و بدیهی است که خارج از مدرسه فرصتی برای انجام تکالیف خود ندارند ضمن اینکه به دانش آموزان از صبح تا عصر آموزش‌های مهارتی داده می‌شود. اما در کشور ما این شرایط فراهم نیست.‌» بهلولی می‌گوید: «‌من خانواده‌های زیادی را دیده‌ام که مخالف حذف کلی تکالیف شب هستند  چرا که بچه‌هایشان زمان کوتاهی را در مدرسه می‌گذرانند و نداشتن تکلیف مدرسه نیز روند یادگیری آنها را کند می‌کند. اگر چه این رویکرد‌، خوب و موجه است اما لازمه آن آماده بودن پیش‌نیازهای آن برای اجرا است.‌»  حال باید دید این اقدام تا چه اندازه می‌تواند در یادگیری مهارت‌های دانش‌آموزان مؤثر باشد اما نکته‌ای که در این موضوع مغفول مانده معیار اجرای آن است. طرح حذف مشق شب فقط در کلاس‌های کمتر از 25 نفر حذف خواهد شد. اما با وجود اینکه از مدت‌ها پیش سقف کلا‌س‌های درسی را 26نفر اعلام کرده بودند؛ این معیار نشان می‌دهد کلاس‌های بیش از 25نفر هم چندان کم نیستید. در بازدیدی از مدارس جنوب شهر تهران و یا بسیاری از شهرستان‌ها کلاس‌های در سی زیادی را می‌بینیم که جمعیت بالای 30نفر دارند. مدارس کمتر از 25 نیز غالباً مدارس خصوصی، غیرانتفاعی و نمونه‌دولتی هستند که از جهات مختلف  موجب شکاف عمیقی میان دانش‌آموزان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha