شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 25472
سلامت نیوز :یک متخصص گیاهان دارویی، بومادران را یکی از گیاهان دارویی بومی استان زنجان نام برد و گفت: این گیاه دارای خاصیت کاهندگی فشار خون است.

دکتر علیرضا یزدی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، خاصیت ضد‌خونریزی، تب‌بری و درمان اختلالات هورمونی در زنان را جمله خاصیت‌های ذکر شده در طب سنتی ایران و یونان برای این گیاه دارویی برشمرد و افزود: در منابع رسمی کشورهای بریتانیا و آلمان نیز خاصیت‌های ضدالتهابی، تب‌بری، خواب‌آور بودن و کاهش فشار‌خون برای آن آورده شده است.

وی همچنین استفاده از عصاره بومادران را در دهان شویه‌ها ناشی از خواص ضد‌التهاب آن عنوان کرد و افزود: این گیاه دارویی در فصل بهار و در طبیعت یافت می‌شود.

دكتر یزدی‌نژاد، نوع گل سفید این گیاه دارویی را گونه اصلی آن نام برد و اظهار داشت: البته سایر گونه‌های این گیاه نیز بصورت گل‌های زرد و بنفش در طبیعت وجود دارد که خواص آنها نیز تقریبا مشابه گونه اصلی است.

این عضو هیات علمی دانشکده داروسازی زنجان، بروز حساسیت‌های پوستی مانند کهیر و خارش را از جمله عوارض احتمالی این گیاه دارویی برشمرد و افزود: این گیاه دارویی همچنین می‌تواند موجب ایجاد عطسه و آب‌ریزش بینی شود، کما اینکه در کتاب‌های طب سنتی نیز از آن به‌عنوان عطسه‌آور یاد شده است.

وی، با هشدار نسبت به مصرف این گیاه دارویی در افرادی که از داروی آسپیرین و فارفارین استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: بومادران با خاصیت ضد‌انعقادی خود اثر این داروها را از بین برده و احتمال بروز خونریزی‌های داخلی را افزایش می‌دهد.

دكتر یزدی‌نژاد همچنین استفاده از بومادران را در افرادی که داروهای کاهنده فشار خون مصرف می‌کنند گوشزد کرد و گفت: با توجه به اینکه این گیاه دارویی موجب کاهش فشار خون می‌شود، در تقابل با داروهای کاهنده فشار خون، اثر دو برابری دارد و فشار خون را به میزان قابل ملاحظه و خطرناکی کاهش می‌دهد.

این متخصص گیاهان دارویی، زمان گل‌دهی این گیاه را بهترین زمان جمع‌آوری آن عنوان کرد و افزود: قبل از زمان گل‌دهی خواص تب‌بری و کاهندگی فشار خون در بومادران اندک است که با گل‌دهی و تلخ مزه شدن آن، این خواص افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha