سلامت نیوز : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: بیماری های كلیوی پس از بیماری های قلبی و عروقی دومین عامل مراجعه به اورژانس بیمارستان های كشور است.
 
به گزارش ایرنا، مرضیه وحید دستجردی به مناسبت روز جهانی كلیه در جمع خبرنگاران در وزارت بهداشت، افزود: بیماری های سنگ های كلیه از شایع ترین بیماری های كشور به شمار می رود.
وی ادامه داد: بیماری سنگ كلیه در برخی از نقاط كشور با توجه به مواد غذایی و آب آشامیدنی مصرفی، شایع تر است كه در این زمینه بررسی های اپیدمیولوژیك در حال انجام است.
وزیر بهداشت با یادآوری اجرای برنامه آماری اطلاعات بیماری های كشور موسوم به دی.اچ .اس، گفت: حدود سه ماه از اجرای این برنامه گذشته و تا سه ماه دیگر نیز آمار دقیقی از بیماری های متخلف سراسر كشور، جمع آوری می شود.
دستجردی در ادامه به تشریع فعالیت های در زمینه بیماری های كلیوی در كشور پرداخت و افزود: برای مقابله با بیماری سنگ كلیه، مركز تحقیقات سنگ های كلیوی در سال جاری راه اندازی شد تا نوع سنگ ها و مداخلات لازم برای درمان این بیماری، بررسی شده و در اختیار مردم قرار گیرد.
وی با یادآوری افزودن بیش از یك هزار دستگاه دیالیز به بخش های دیالیز كشور و نوسازی بخش های دیالیز، گفت: اكنون نسبت تعداد بیمار به دستگاه دیالیز، چهار به یك شده است كه یعنی هر چهار بیمار از یك دستگاه دیالیز استفاده می كنند، در حالی كه قبلا این نسبت، شش به یك بود.
وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: عمل پیوند كلیه یكی از عمل های به روز است كه در اغلب استان های كشور انجام می شود.
دستجردی ادامه داد: پیوند كلیه هم از جسد و هم به صورت اهدایی از افراد زنده انجام می شود و ایران تنها كشور منطقه است كه توانسته صف پشت پیوند كلیه را تقریبا به صفر برساند.
وی تصریح كرد: به نظر می رسد با توجه مسایل تغذیه ای كشور، در آینده شمار مبتلایان به بیماری های كلیوی افزایش یابد.
مقام عالی وزارت بهداشت تاكید كرد:‌حتما باید از نظر تغذیه برای بیماران كلیوی سرمایه گذاری شود.

** زنان باردار در چهارشنبه آخر سال در منازل خود باقی بمانند
وزیر بهداشت گفت: زنان باردار ، چهارشنبه آخر سال مراقب خود باشند و در منازل باقی بمانند.
دستجردی با یادآوری خطرهای ناشی از آلودگی های صوتی حوادث چهارشنبه آخر سال، افزود: صداهای بسیار بلند در چهارشنبه آخر سال ممكن است به دلیل ایجاد ترس و واهمه در زنان باردار منجر به زایمان زودرس و مشكلات دیگر شود.
وی ادامه داد: این صداها هم برای مادر و هم برای جنین خطرساز است.
وزیر بهداشت گفت: حوادث چهارشنبه آخر سال ممكن است در خدمات رسانی به بیماران اورژانسی مانند زنان باردار و بیماران قلبی و عروقی منجر شده و حتی ممكن است به بهای جان برخی افراد تمام شود.
دستجردی از مردم به ویژه جوانان و نوجوانان خواست در چهارشنبه آخر سال به شدت مراقب خود بوده و از كارهای پرخطر پرهیز كنند.
وی در ادامه اشاره ای به تغییر قرارداد نیروهای وزارت بهداشت اشاره كرد و گفت: این تغییرات براساس بخشنامه معاونت سرمایه انسانی رییس جمهور در حال انجام است اما اگر مسایل مربوط به گروه های خدماتی و انعقاد قرارداد كارمعین با آنها مشخص شود، برنامه طبق روال قانونی انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha