مجری طرح مدلسازی بار بیماری ها در كشور تا سال 1404 در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، گفت: معتادان تزریقی، زندانیان معتاد و زنان خیابانی در معرض خطر ابتلا به ایدز قرار دارند اما اكنون بیشتر افرادی مبتلا به ایدز می شوند كه در این گروه ها قرار ندارند و به واسطه یك اشتباه دچار ایدز می شوند.

سلامت نیوز :مجری طرح مدلسازی بار بیماری ها در كشور تا سال 1404 در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، گفت: معتادان تزریقی، زندانیان معتاد و زنان خیابانی در معرض خطر ابتلا به ایدز قرار دارند اما اكنون بیشتر افرادی مبتلا به ایدز می شوند كه در این گروه ها قرار ندارند و به واسطه یك اشتباه دچار ایدز می شوند.
 
به گزارش ایرنا، علی اكبر حق دوست در همایش نقشه نظام سلامت كشور افزود: مدلسازی های سال های قبل حاكی از روند افزایش كم توان بار بیماری ایدز در كشور است اما بیشترین ابتلا در گروه هایی صورت می گیرد كه در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار ندارند.
وی با یادآوری وجود 21 هزار بیمار مبتلا به ایدز در كشور، اظهار داشت: به نظر می رسد پس از 10 سال دوره كمون -اخفا- بیماری ایدز، سیر این بیماری، حالت صعودی پیدا كند.
مجری طرح مدلسازی بار بیماری ها در كشور در وزارت بهداشت، خاطرنشان كرد: همچنین بررسی های وضعیت بار بیماری های كشور در مقایسه با كشورهای حوزه مدیترانه شرقی -كه ایران جزو این كشورها است- نشان می دهد كه بار بیماری در سن صفر تا چهار سال كشور از كشورهای حوزه مدیترانه شرقی كمتر است.
حق دوست در توضیح بار بیماری گفت: بار بیماری یكی از شاخص های سلامت است كه از دو جزو مرگ زودرس و ناتوانی تحمیل شده به جامعه براثر بیماری تشكیل می شود.
وی ادامه داد: بار بیماری كشور در سنین بالاتر به ویژه ابتلا به بیماری های غیرواگیر در زنان، نسبت به منطقه مدیترانه شرقی، 80 درصد بیشتر است.
مجری طرح مدلسازی بار بیماری ها در كشور در وزارت بهداشت، خاطرنشان كرد: اولویت بندی برنامه های سلامت كشور براساس بار بیماری ها اشتباه است چراكه ممكن است بار بیماری مانند سرخك در كشور كم باشد كه این امر براثر مداخلات بهداشتی است اما درصورت بی توجهی ممكن است بار بیماری سرخك دوباره در كشور افزایش یابد.
حق دوست گفت: اهمیت تغییرات بار بیماری ها در طول زمان براثر دو عامل تغییرات هرم سنی و تغییرات عوامل خطر بیماری ها است.
وی تصریح كرد: همچنین بار بیماری های غیرواگیر در آینده روند صعودی تیزی خواهد داشت بنابراین لازم است اینگونه بیماری ها مانند بیماری های روحی و روانی و سرطان ها در برنامه های سلامت كشور از یكدیگر جدا شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha