شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 25479

متخصصان استرالیایی در یك آزمایش جدید پاسخ این سوال را پیدا ‌كرده‌اند كه چرا پوست بدن در حمام چروك می‌خورد، اما در آب حل نمی‌شود.

سلامت نیوز : متخصصان استرالیایی در یك آزمایش جدید پاسخ این سوال را پیدا ‌كرده‌اند كه چرا پوست بدن در حمام چروك می‌خورد، اما در آب حل نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، دكتر میفانوی ایوانز، متخصص پوست شناسی و محقق دانشگاه ملی استرالیا در كانبرا در این آزمایشات، خاطرنشان كرد: وقتی ما به حمام می‌رویم و برای مدتی در آنجا می‌مانیم لایه خارجی پوست بدنمان موسوم به «stratum corneum» منبسط می‌شود.

 این فرایند باعث می‌شود كه پوست چروك بخورد و اثر انگشتمان نیز بزرگتر خواهد شد.

بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند كه این لایه خارجی پوست ساختاری دارد كه می‌تواند به هنگام جذب آب، منبسط و باز شود اما این محققان نتوانستند توجیه كنند كه چرا این لایه با وجود منبسط شدن از هم نمی‌پاشد و یا به اصطلاح در زیر آب حل نمی‌شود.

دكتر ایوانز و دستیارانش در مدل‌های رایانه ای موفق شدند ویژگی خاصی در پوست پیدا كنند كه توجیه می‌كند چرا در حمام این اتفاق برای پوست نمی‌افتد.

دكتر ایوانز در این آزمایشات تشریح كرد كه لایه خارجی پوست تشكیل شده از رشته‌های مارپیچی كراتین كه در یك الگوی خاص سه بعدی در هم بافته شده‌اند.

این محققان تاكید كردند كه بافت خاص رشته‌های كراتین آن‌ها را قادر می‌سازد كه مثل اسفنج عمل كنند و در صورت جذب آب از هم جدا نشوند و متصل باقی بمانند.

این یافته جالب در مجله انجمن سلطنتی «اینتر فیس» به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha