با گرانی چند باره سرانه مصرف لبنیات مردم ایران به زیر ٦٠ کیلوگرم سقوط کرده است خریداران لبنیات کمتر و کمتر می‌شوند. حالا گرانی هر روزه لبنیات همچنان ادامه دارد و با آنکه بنا بود طبق برنامه پنجم توسعه سرانه مصرف لبنیات در ایران به ١٥٠ کیلوگرم برای هر نفر برسد، اما حالا رئیس اتحادیه صنایع لبنی از سقوط سرانه مصرف لبنیات به زیر ٦٠ کیلوگرم خبر می‌دهد.

سلامت نیوز:با گرانی چند باره سرانه مصرف لبنیات مردم ایران به زیر ٦٠ کیلوگرم سقوط کرده است خریداران لبنیات کمتر و کمتر می‌شوند. حالا  گرانی هر روزه لبنیات همچنان ادامه دارد و با آنکه بنا بود طبق برنامه پنجم توسعه سرانه مصرف لبنیات در ایران به ١٥٠ کیلوگرم برای هر نفر برسد، اما حالا رئیس اتحادیه صنایع لبنی از سقوط سرانه مصرف لبنیات به زیر ٦٠ کیلوگرم خبر می‌دهد.


افزایش چندباره قیمت لبنیات
به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند ،طی ماه‌های گذشته بارها محصولات لبنی افزایش قیمت داشته‌اند، اما ظاهرا این روند ادامه خواهد داشت، چون اختلافات دامداران با کارخانجات لبنی ادامه دارد. قیمت مواد لبنی دوباره درحالی افزایش پیدا کرده که شیر کم‌چرب که اخیرا با  افزایش قیمت به ۳۵۰۰ تومان رسیده بود، طی روزهای اخیر حتی با قیمت ٤٥٠٠ تومان در برخی برندهای مطرح در بازار عرضه شده که نشان می‌دهد لبنیات و ازجمله شیر باز هم افزایش قیمت داشته است. این درحالی است که شیر در انواع کم‌چرب، نیم‌چرب و پرچرب یا همان شیر کامل دارای نرخ مصوب از سوی ستاد تنظیم بازار است و طبق آن نرخ مصوب برای هر بطری شیر کم‌چرب ۱.۵ لیتری ۲۹۵۰ تومان است که این نرخ‌ها در سوم مرداد امسال به‌روز و ابلاغ شده است. با این وجود، روز گذشته انواع لبنیات با قیمت‌های جدید در بازار عرضه شده که چهار قلم آن مشمول نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار می‌شود که هنوز مصوبه‌ای مبنی‌بر افزایش قیمت و نرخ‌های جدید ابلاغ نشده است.


همه چیز زیر سر پتروشیمی است
اگر تا چندی پیش دامداران و بالا رفتن نرخ دلار مقصران گرانی لبنیات بودند، حالا یک مقصر دیگر هم پیدا شده است. طبق ادعای دبیر انجمن صنایع لبنی، کنترل نشدن عرضه مواد پتروشیمی و افزایش قیمت این مواد یکی از دلایل گران‌‌شدن شیر بوده و باعث شده تولید محصولات لبنی با قیمت‌های قبلی مقرون‌به‌صرفه نباشد. کارخانه‌های پتروشیمی مواد خود را از کیلویی ۴‌هزار تا ۷‌هزار تومان و اکنون به کیلویی ۱۴‌هزار تا ۳۰‌هزار تومان افزایش داده‌اند و همین موضوع باعث افزایش قیمت شیر و سایر کالاهایی که بسته‌بندی‌های مشابه دارند، شده است. همچنین مواد بسته‌بندی افزایش قیمت ۳ تا ۷ برابری داشته‌اند و از سوی دیگر دامداران هم حاضر به فروش شیر براساس قیمت مصوب نیستند و به جای اینکه شیر را با قیمت کیلویی ‌هزار و ٥٧٠ تومان بفروشند، کیلویی ٢ هزار تومان به کارخانجات صنایع لبنی ارایه می‌دهند. با این شرایط کارخانجات هم چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند و درنهایت همین آشفته‌بازاری می‌شود که این روزها شاهد آن هستیم.


کارخانه‌های لبنی به دست‌انداز افتاده‌اند
محمدرضا اسماعیلی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی درباره افزایش قیمت دوباره شیر و لبنیات، می‌گوید: «ما نگران وضع فعلی هستیم. هر روز مصرف لبنیات مردم کاهش پیدا می‌کند و این موضوع واقعا نگران‌کننده‌تر می‌شود. بارها اعلام کردیم که با توجه به افزایش قیمت بسته‌بندی و بالا رفتن قیمت شیری که از دامداران خریداری می‌شود، کارخانجات صنایع لبنی مجبور به بالا بردن قیمت هستند. در غیر این صورت روند تولید در این کارخانجات متوقف شده و ده‌ها‌هزار نفر از نیروی انسانی بیکار خواهند شد، زیرا با ادامه رعایت قیمت‌های مصوب، کارخانجات صنایع لبنی قادر به عرضه نخواهند بود و زیانده می‌شوند. ما وقتی حتی برای بسته‌بندی هم وابسته هستیم، چاره‌ای جز افزایش قیمت نداریم. در این شرایط تنها دولت است که می‌تواند به کمک این کارخانه‌ها بیاید که البته تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. اگر یک روز پرداخت قبض آب و برق کارخانه‌ها عقب بیفتد، سریعا با قطعی مواجه می‌شوند، درحالی‌که وقتی هدفمندی یارانه‌ها اتفاق افتاد، دولت به تولید کننده‌ها قول مساعدت داد، اما تاکنون نه‌تنها این اتفاق نیفتاده، بلکه فشارهای زیادی هم برای پرداخت مالیات و عوارض و غیره به آنها وارد می‌شود» رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی با اشاره به کاهش تولیدات کارخانه‌ها و احتمال تعطیلی آنها می‌گوید: «الان فقط یکی دو کارخانه هستند که چون از حمایت دولت برخوردارند، مشکلی برایشان پیش نیامده، اما بقیه واقعا دچار دردسر هستند و تولیداتشان کمتر شده. با ادامه این شرایط قطعا باید منتظر تعطیلی کارخانه‌ها هم باشیم، چون الان فقط زیان‌ده هستند و هیچ سودی نصیبشان نمی‌شود.


 کارخانجات صنایع لبنی برای جلوگیری از ورشکستگی و حفظ اشتغال، افزایش قیمت داشته‌اند، اما این راهکار هم سودی ندارد، چون هزینه‌ها هر روز بالاتر و بالاتر می‌رود. از طرف دیگر با ادامه گرانی‌ها، مردم هم ترجیح می‌دهند به سمت لبنیات سنتی بروند که این اتفاق خوبی نیست. متاسفانه لبنیات سنتی ممکن است با خود بیماری‌ها و ویروس‌های زیادی را همراه داشته باشند که صرفا با جوشانده شدن از بین نمی‌روند.» این مقام مسئول در پایان حرف‌هایش با «شهروند» تاکید کرد: با ادامه این روند و کاهش تولیدات کارخانجات لبنی بعید نیست در آینده نزدیک با کمبود شیر و مواد لبنی مواجه شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha