مرداد ماه و پس از آغاز موج جدیدی از گرانی سکه و طلا، حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس، به تشریح وضع اقتصادی کشور پرداخت و گفت که با این وضع پرداخت مهریه‌های بالا ممکن نیست و «به دنبال طرحی برای به‌روزکردن قانون مهریه هستیم.»

ازدواج بدون طلا

سلامت نیوز:مرداد ماه و پس از آغاز موج جدیدی از گرانی سکه و طلا، حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس، به تشریح وضع اقتصادی کشور پرداخت و گفت که با این وضع پرداخت مهریه‌های بالا ممکن نیست و «به دنبال طرحی برای به‌روزکردن قانون مهریه هستیم.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند ،نمایندگان مجلس با مطرح‌کردن طرح به‌روزکردن قانون مهریه به دنبال راه‌حلی برای زندگی مردانی بودند که پس از جدایی و یا در صورت مطالبه همسرشان باید سکه‌ها را با قیمت سرسام‌آور تهیه می‌کردند. این طرح پس از حرف‌وحدیث‌های فراوان نتیجه‌ای دربرنداشت و با آنکه قیمت طلا و سکه روزانه در حال افزایش است، دیگر صحبتی از بازبینی در پرداخت مهریه‌ها نشد اما به جای آن بحث دیگری داغ شد و این‌بار نه از تریبون مجلس بلکه در فضای مجازی. کاربران فضای مجازی هشتگی را با عنوان «#ازدواج‌_بدون_طلا» به راه انداختند تا به این وسیله بگویند که بدون طلا و سکه هم می‌توان ازدواج کرد. بسیاری از افراد از تجربه‌های شخصیشان نوشتند. از طلاهایی که می‌توان بدون آنها هم زندگی مشترک را شروع کرد و در این میان عده‌ای هم هشتگ «#ازدواج_کم_جهیزیه» را داغ کردند تا به این ترتیب بتوان مردم را به استقبال از ازدواج‌های کم‌هزینه ترغیب کرد.


از سوی دیگر آن‌چه در حال حاضر به ‌عنوان راه‌های جایگزین خرید طلا بسیار به چشم می‌آید، استفاده از سرویس‌های نقره، سرویس‌های آبکاری‌شده با طلا و همچنین خرید طلا بدون اجرت است. طلای بدون اجرت، طلای دست دوم تعویضی یا خریداری‌شده از مشتریان است كه هنوز قابل استفاده بوده یا بعضی اوقات طلای نو مغازه‌داران است كه به دلیل وزن زیاد یا فروش نرفتن بعد از مدت طولانی به‌عنوان طلای بدون اجرت به مشتری عرضه می‌شود و بسیاری از کاربران به این‌ راه‌های جایگزین هم اشاره کرده و خرید چنین سرویس‌هایی را جایگزین طلا دانسته‌اند. یکی از کاربران نوشت که «به جای سرویس طلا میشه نقره خرید و هزینه‌ها را به کمتر از یک‌دهم کاهش داد».


آنطور که شورای جهانی طلا اعلام کرده است، تقاضای جهانی برای طلا در نیمه نخست امسال عمدتا به دلیل کاهش شدید خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلا افتی ۶‌درصدی داشته است اما این وضع در ایران متفاوت است و میزان فروش شمش و سکه طلا در ایران رشدی ٢٠٢‌درصدی داشته است. تسنیم به نقل از رویترز می‌نویسد که «در سه ماهه دوم امسال نیز تقاضا برای طلا نسبت به مدت مشابه ‌سال گذشته با ٤‌درصد کاهش به ٩٦٤,٣ تن رسیده است. خرید طلا برای سرمایه‌گذاری تحت ‌تأثیر کاهش ٤٦‌درصدی خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری افتی ٩‌درصدی داشته است. همچنین بانک‌های مرکزی جهان در بازه زمانی آوریل تا ژوئن خرید طلای خود را ٧‌درصد کاهش داده‌اند و افت تقاضای هندی‌ها موجب شده تا استفاده از فلز زرد برای تولید جواهرات نیز ٢‌درصد کاهش یابد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha