سلامت نیوز :رییس بخش پوست بیمارستان امام خمینی(ره) عفونت را مهمترین عارضه ناشی از خطرات مواد انفجاری در چهارشنبه سوری بر پوست عنوان كرد و گفت: سوزش، درد شدید، قرمزی و برزو ضایعات بزرگ پوستی، از دیگر عوارض ناشی از سوختگی‌های شایع در این روز است.

دكتر پروین منصوری، متخصص پوست در گفت وگو با ایسنا ، پوست را مهمترین سطح دفاعی بدن افراد عنوان كرد و افزود: جسم سالم نیازمند پوست سالم است كه متاسفانه افراد به دلیل بی‌اطلاعی و خوشی زودگذر در چهارشنبه آخر سال سلامتی خود را به خطر می‌اندازند.

وی در ادامه سوختگی‌های ناشی از چهارشنبه سوری را به سه سطح مختلف، دسته بندی كرد و گفت: عارضه ناشی از خطرات مواد منفجره از قرمزی، سوزش، درد شروع و تا عمیق‌ترین نوع سوختگی یعنی عفونت، مشكلات حركتی و ایجاد جوشگاه با اسكار در پوست بروز می‌كند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران تصریح كرد: بسیاری از سوختگی‌های ناشی از انفجار مواد محترقه در قسمت‌های مختلف بدن مثل انگشتان، آرنج‌ها، زانو و گردن باعث اختلال و چروكیدگی پوست شده و در نتیجه توانایی‌های حركت و انجام فعالیت‌های روزمره را به طور دائمی از فرد می‌گیرد.

دكتر منصوری در ادامه بسیاری از سوختگی‌های ناشی از این مواد را غیرقابل درمان دانست و خاطرنشان كرد: با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در علم پزشكی مثل لیزر درمانی و انجام جراحی‌های زیبایی، بسیاری از مشكلات پوستی قابل رفع است، اما سوختگی‌هایی مثل جوشگاه‌ها قابلیت درمان قطعی را ندارند.

وی در ادامه در خصوص علت غیرقابل درمان بودن این نوع سوختگی‌های پوستی، توضیح داد: لیزر درمانی به خاطر حرارتی كه دارد منجر به انفجار مواد جای گرفته در محل اسكارها یا جوشگاه‌های ایجاد شده در پوست می‌شود و سوختگی‌های پوستی را شدیدتر و گسترده‌تر می‌كند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، عفونت را مهم‌ترین عارضه ناشی از سوختگی‌های پوستی عنوان كرد و گفت: متأسفانه بسیاری از افراد بعد از قرار گرفتن در معرض سوختگی با خودداری از مراجعه به مراكز درمانی با خود درمانی‌های غیرمجاز و غیرعلمی باعث عفونت‌های وسیع و کشنده در خود می‌شود.

كودكان و نوجوانان بیشترین قربانیان، حوادث چهارشنبه آخر سال

وی در ادامه کودکان و نوجوانان را بیشترین و آسیب پذیرترین گروههای در معرض خطر سوختگی های چهارشنبه سوری دانست و افزود: این افراد به دلیل بی‌تجربگی و ناآگاهی بیش از هر گروه دیگری در معرض سوختگی‌ها در این روز قرار می گیرند که خانواده‌ها باید با مراقبت، آگاهی دادن و مشارکت در برگزاری این جشن بزرگ از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنند.

دکتر منصوری در پایان میزان قربانیان سوختگی‌های ناشی از حوادث چهارشنبه سوری در چند سال اخیر را پایین ارزیابی کرد و گفت: رسانه‌های عمومی و مراکز اطلاع رسانی باید با دادن آگاهی‌های لازم به افراد و آموزش مقررات و موازین بهداشتی، سلامت پوست از بروز چنین اتفاقات ناخوشایند در خانواده‌ها جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha