در نشست خبری انجمن آلزایمر ایران ضمن تشریح عوامل خطرساز این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن، برنامه‌ها و فعالیت‌های این انجمن در ماه جهانی آلزایمر اعلام شد.

کمبود ویتامین D از عوامل بروز دمانس

سلامت نیوز:در نشست خبری انجمن آلزایمر ایران ضمن تشریح عوامل خطرساز این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن، برنامه‌ها و فعالیت‌های این انجمن در ماه جهانی آلزایمر اعلام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، معصومه صالحی در نشست خبری امروز که به مناسبت روز جهانی آلزایمر برگزار شد، با بیان اینکه انجمن جهانی آلزایمر گزارشی را از آمار بیماری آلزایمر در جهان منتشر کرده، گفت: انجمن جهانی آلزایمر روز ۲۱ سپتامبر گزارش جهانی بیماری آلزایمر را انتشار داد. طبق این گزارش هر سه ثانیه یک نفر در جهان به دمانس مبتلا می‌شود. هزینه دمانس در سال ۲۰۱۸ در جهان بالغ بر یک تریلیون دلار است. همچنین دمانس هفتمین علت مرگ در جهان است. حدود ۵۰ میلیون نفر در جهان به بیماری آلزایمر مبتلا هستند که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ این عدد به ۱۵۲میلیون برسد.

وی افزود: انجمن آلزایمر ایران در سال ۱۳۸۰ تاسیس شد و در سال ۱۳۸۵ عضو دائمی انجمن جهانی آلزایمر شد. انجمن آلزایمر ایران در سال ۱۳۸۸ دو کمیته علمی تشکیل داد و در سال ۹۰ به مدت دو دوره که دوره دوم اخیرا آغاز شده است، خانم فرید به عنوان عضو هیات علمی اصلی انجمن جهانی آلزایمر انتخاب شده است. همچنین انجمن آلزایمر ایران در بسیاری از کنفرانس‌های علمی شرکت کرده و تمام مقالات این انجمن پذیرفته شده است. مقاله کودکان این انجمن رتبه اول را کسب کرده است که همین مقاله موجب شد اتاق فکری برای آموزش کودکان به وجود آید که هر ساله در کنفرانس‌ها یک سالن اختصاصی برای آموزش کودکان تشکیل می‌شود. کشورهایی مانند استرالیا، کره جنوبی و انگلیس با کسب اجازه، از این طرح انجمن استفاده کردند و هدف ما نیز این است که در آینده با همکاری وزارت بهداشت این طرح‌ را انجام دهیم.

صالحی ادامه داد: با توجه به وضعیت انجمن که یکی از انجمن‌های موفق در سطح کشور است، تفاهم‌نامه‌هایی را با دانشگاه علوم پزشکی ایران، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دیگر دانشگاه‌ها امضا کردیم که بر اساس این تفاهم‌نامه ۲۹ مهرماه یک همایش علمی- اجتماعی در سالن رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران به منظور آموزش به بیماران آلزایمری یا افراد سالمند مستعد بیماری و مراقبت‌کننده‌های بیماران به صورت رایگان برگزار می‌شود.

صالحی در ادامه گفت: مراقبت از بیماران مبتلا به آلزایمر بسیار کار سنگین و طاقت‌فرسایی است. این بیماران به جای ۲۴ ساعت مراقبت، یک مراقبت ۳۶ ساعته نیاز دارند. زنان در دنیا حدود ۵۸ میلیارد ساعت هر سال از بیماران مبتلا به دمانس مراقبت می‌کنند. ۷۱ درصد ساعت‌های مراقبت غیر رسمی را زنان متحمل می‌شوند که این برابر است با ۴۰ میلیون کار تمام وقت یک کارگر. در همین راستا در انجمن برنامه‌ای به نام آموزش مراقبین را داریم که این آموزش طی ۱۰ جلسه دوساعته برگزار می‌شود. در همین راستا در وزارت بهداشت، سازمان فنی و حرفه‌ای، برنامه‌هایی را در دست داریم که از اول آبان ماه امسال کلید می‌خورد. طبق این برنامه‌ها مراقبان نیمه حرفه‌ای را طی ۴۰ تا ۲۰۰ ساعت آموزش می‌دهیم و به آنها گواهینامه‌هایی اعطا می‌کنیم. این اقدام برای این انجام می‌شود که ما در آینده با کمبود مراقبت‌کننده مواجه هستیم. از عواملی که باعث بروز این مشکل می‌شود، می‌توان به ازدواج دیرهنگام، موالید کم و رشد سالمندی اشاره کرد. ایران سومین کشور در جهان است که رشد سالمندی را دارد.

رئیس انجمن آلزایمر ایران با تاکید بر اینکه از به کار بردن کلماتی مانند زوال عقل، نقصان عقل، خرفت شدن صرف‌نظر کنیم، گفت: به یاد داشته باشیم بیماران آلزایمری دچار اختلال مغزی هستند و احساس و قلب آنها زنده است. آنها کلمات را درک می‌کنند و اگر چنین کلماتی استفاده کنیم، شأن و حرمت‌شان زیر سوال می‌رود. می‌توان کملات تاثیرگذار مثل دمانس، اختلال شناخت یا آلزایمر را برای این بیماران به کار بریم. طبق توصیه انجمن جهانی کلمات به کار برده برای بیماران آلزایمری باید دقیق و محترمانه و حمایت‌کننده باشد و شأن و ارزش فرد مبتلا را نشان دهد. برای او نباید ایجاد شرمسازی کند. ما باید فرد مبتلا به آلزایمر را با توانمندی‌هایش ببینیم نه ناتوانی‌هایش.

در ادامه دکتر حاجتی - رئیس هیات مدیره انجمن آلزایمر گفت: ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه هر سال، ماه جهانی آلزایمر نام‌گذاری شده است. طبق تحقیقی که انجمن جهانی آلزایمر در سال ۲۰۱۴ منتشر کرده، از حدود ۶۰۳۷ نفر بالای ۱۸ سال، نظرسنجی درباره بیماری آلزایمر انجام شده است. حدود ۶۰ درصد این افراد زمانی که از آنها پرسیده شد آلزایمر چیست، فکر می‌کردند بخشی از پیری است. در صورتی که آلزایمر یک بیماری است؛ یک بیماری بسیار اذیت کننده و آزاردهنده. ۴۰ درصد این افراد فکر می‌کردند که این بیماری کشنده نیست. در صورتی که به دلایل غیرمستقیم این بیماری منجر به مرگ می‌شود. ۳۷ درصد از این افراد فکر می‌کردند برای ابتلا به آلزایمر باید حتما سابقه خانوادگی وجود داشته باشد. بیشترین ترس مردم دنیا از بیماری سرطان و بعد آلزایمر است. ۷۱ درصد از این افراد فکر می‌کردند دولت‌ها مسئول پیشگیری از این بیماری هستند.

حاجتی در ادامه با بیان اینکه بیشترین مراقبت‌کننده از افراد مبتلا به آلزایمر فرزند دختر آنها است، گفت: باید بار مراقبت بین تمام فرزندان خانواده تقسیم شود. ما با کمبود مراقبین مواجه هستیم. بر همین اساس طی نشستی که سال گذشته هیات مدیره انجمن با معاونت اجتماعی وزارت بهداشت به ریاست آقای ایازی داشت، به این تخمین رسیدیم که حدود ۵۰۰۰ نفر مراقب سلامت نیاز داریم که افراد علاقه‌مند می‌توانند با حداقل مدرک دیپلم با عدم سوء سابقه در کلاس‌های انجمن آلزایمر شرکت کنند. برای شرکت از اول آبان ماه می‌توانند  در سایت انجمن ثبت نام کنند. این افراد با شرکت های پرستاری که در کشور ثبت شده و تاییدیه وزارت بهداشت دارند، می‌توانند شروع به فعالیت کنند.

حاجتی درباره مشکلات روانی- رفتاری مبتلایان به آلزایمر نیز گفت: یکی از نشانه‌های مبتلایان اختلالات روانی و رفتاری است. این اختلالات می‌تواند با بی‌قراری، توهم، هذیان، اضطرار، مهارگسیختگی، پرخاشگری و ... ظاهر شود. در وهله اول باید برخورد درست با بیماران را آموزش دهیم. بسیاری از خانواده‌ها به خاطر اینکه شأن خانوادگی‌شان با این نوع اختلالات روانی زیر سوال می‌رود، والدین مبتلا را در خانه نگه داشته و از درمان آنها امتناع می‌کنند. در صورتی که هدف ما این است که با آموزش درست از این انگ و شرم کم کنیم و بیماران را مورد درمان درست قرار دهیم.

در ادامه دکتر خمسه - متخصص نورولوژی و عضو کمیته علمی انجمن آلزایمر ایران نیز درباره عوامل خطرساز بیماری آلزایمر گفت: دمانس یک اصطلاح شایع است که در آن اختلالات عملکرد شناختی بیمار با عملکرد زندگی روزمره او تداخل پیدا می‌کند. آلزایمر نیز نوعی از دمانس است. از عواملی که زمینه‌ساز دمانس یا آلزایمر می‌شود، می‌توان به کم‌کاری تیروئید، کمبود ویتامین‌ها، افسردگی، سن، سابقه فامیلی، دیابت، فشار خون، چربی، چاقی، بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته‌های مغزی اشاره کرد. همچنین سیگار، احتمال بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد. اما کسانی که در معرض سیگار هستند نیز مستعد بیماری آلزایمر می‌شود.

وی افزود: تحصیلات نیز یکی از عوامل موثر در بروز بیماری آلزایمر است. هر چه ذخیره شناختی بالاتر باشد، امکان بروز این بیماری کاهش می‌یابد. کمبود ویتامین D نیز از دیگر عواملی است که می‌تواند موجب بروز دمانس شود. مورد دیگری که ما به افراد توصیه می‌کنیم، ضربه سر است. باید بدانند موقع رانندگی کمربند خود را ببندند. موقع اسکیت‌سواری، موتورسواری از کلاه ایمنی استفاده کنند. ضربه سر حتی اگر در کودکی اتفاق رخ دهد، احتمال ابتلا به دمانس یا آلزایمر را افزایش می‌دهد. این ضربه سر در صورتی خطرناک است که اختلال هوشیاری ایجاد کند یا به طور مکرر سر ضربه بخورد.

خمسه با بیان اینکه کنترل عوامل خطرساز یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به دمانس است، گفت: فرد باید رژیم غذایی مناسب داشته باشد. سبزیجات، میوه، ماهی، روغن زیتون و زیتون را بیشتر مصرف کند و از مصرف گوشت به مقدار زیاد بپرهیزد. علاوه بر اینکه چاقی موجب بروز دمانس می‌شود، باید دانست که لاغری نیز می‌تواند موجب بروز این بیماری شود. پس باید مراقب بود که یک سبک زندگی سالم با یک وزن ایده‌آل را داشت. ورزش نیز از عواملی است که از ابتلا به دمانس می‌کاهد. همچنین یادگیری دو زبان آن هم از کودکی بسیار کمک‌کننده است.

دکتر خوانساری - مدیر اجرایی انجمن آلزایمر ایران نیز در بخش دیگری از نشست درباره فعالیت‌های انجمن در ماه جهانی آلزایمر گفت: با توجه به اینکه انجمن آلزایمر ایران عضو انجمن جهانی آلزایمر است و باید مانند تمام انجمن‌ها برنامه‌هایی را برای معرفی بیماری آلزایمر ارائه دهد، بر همین اساس برنامه ایران با کمک بخش پژوهش و آموزش به آموزش‌هایی در این بخش پرداخته است و به وسیله روابط عمومی با مردم ارتباط برقرار کرده است. با توجه به عدم آشنایی کادر پرستاری در بیمارستان‌ها با بیماری آلزایمر و برخورد نامناسب آنها، آموزش بیمارستان‌ها را آغاز کردیم که در حال حاضر در پنج دانشگاه کشور به صورت پایلوت در حال اجراست. در این راستا ۴٧۶ نفر ساعت در بیمارستان‌ها آموزش داده شده‌اند.

وی افزود: در خصوص فعالیت همگانی از بلوک‌های شهرک اکباتان ارتباط گرفتیم و در پنج بلوک به آموزش افراد سالمند و خانواده‌هایشان پرداختیم. بر همین اساس 290 نفر ساعت از این آموزش‌ها بهره‌مند شدند. در آموزش‌های همگانی از جنوبی‌ترین نقطه مانند دولت‌آباد تا شمال شرق کشور را آموزش دادیم که حدود 330 نفر ساعت از این آموزش‌ها بهره‌مند شدند. برنامه ویژه دیگری نیز در خصوص تبلیغ ورزش با یک هیات دوچرخه‌سواری با شعار "با ورزش مغز خود را سالم نگه داریم" اجرا کردیم که طبق این برنامه 100 دوچرخه‌سوار با شعارهای مختلف روز جهانی آلزایمر با حمایت پلیس، راهنمایی و رانندگی و اورژانس از میدان آزادی تا اکباتان رکاب‌زنی کردند.

خوانساری ادامه داد: حدود 400 نفر ساعت نیز برنامه رکاب‌زنی داشتیم که در پایان این دوچرخه‌سواران آموزش‌های لازم در خصوص بیماری آلزایمر را دریافت کردند. هر ساله برنامه‌های شاد و مفرحی برای مراقبین و مددجویان اعم از کسانی که در انجمن حضور دارند و یا مراقبت روزانه می‌شوند و هر کسی که در این جا پرونده پزشکی دارد، برگزار می‌کنیم. برای گروه پیشگیری (طرح اساس به معنی حفظ سلامت افراد سالمند) جشن ویژه‌ای برگزار کردیم که حدود 1000 نفر ساعت را تحت پوشش قرار دادیم. در مجموع فعالیت‌های انجمن در ماه جهانی آلزایمر 2500 نفر ساعت از این برنامه‌ها بهره‌مند شده‌اند.

دکتر زاهدی - مسئول آموزش و پژوهش انجمن آلزایمر ایران نیز درباره برنامه‌های پژوهشی انجمن گفت: همیشه یکی از خط مشی‌های انجمن، اطلاع‌رسانی و انگ‌زدایی افراد مبتلا بوده است. آموزش و اطلاع‌رسانی یک نقطه پررنگ در انجمن بوده؛ به عبارت دیگر قلب تپنده سازمان است. بر همین اساس طرح‌های موفقی با صندوق بازنشستگی، اورژانس، پلیس، هلال احمر و سازمان‌های مختلف، سرای محله‌ها و خانه‌های سلامت را داشتیم. آموزش را به گونه‌ای هدف‌گذاری کرده‌ایم که از سنین دبستان تا سالمندی را در بر گیرد. انجمن آلزایمر ایران اعلام آمادگی می‌کند که اگر سازمانی احساس می‌کند که پرسنلش نیاز به آموزش و اطلاع‌رسانی دارد، توانایی این کار را دارد. واحد پژوهش ما در حوزه‌های مختلف فعال بوده است؛ چه در سطح بین‌الملل چه در سطح داخلی مقاله‌های گوناگونی را ارائه دادیم و جایزه‌هایی را کسب کردیم که در کارنامه انجمن ثبت شده است. در زمینه آموزش با سازمان‌های مختلف همکاری داشتیم. همچنین با پروژه‌های دانشجویی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد در رشته‌های پرستای، روانشناسی، علوم اجتماعی و حتی فنی و مهندسی در زمینه طراحی محیط‌های مناسب برای افراد مبتلا به آلزایمر همکاری‌های لازم را داشته‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha