شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 25493
سلامت نیوز :برای اولین بار برخی از دولت‌های جهان به مردم خود توصیه کردند کم‌تر از تلفن‌های همراه استفاده کرده و به جای آن پیامک بزنند.
 در آخرین گزارش وزارت سلامت انگلستان آمده است، فرستادن پیام کوتاه به جای زنگ زدن و هم‌چنین استفاده از هندزفری در هنگام برقراری تماس می‌تواند میزان قرار گرفتن مغز را در برابر امواج احتمالا مضر موبایل‌ها کاهش دهد.
استفاده از تلفن‌های همراه فقط چند سال است که رواج پیدا کرده و به همین دلیل شواهد کافی برای بررسی میزان خطرات آن‌ها در دست نیست.
بعد از انجام بزرگ‌ترین تحقیق انجام شده در این باره که با بودجه‌ای بیش از 15 میلیون صورت گرفت، تعدادی از دانشندان اعلام کردند صحبت کردن بیش از 30 دقیقه با تلفن‌های همراه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مغز را تا 40 درصد افزایش دهد، اما باز هم نتایج آن چندان متقاعد کننده نبود.
ماه گذشته نیز پروژه تحقیقاتی توسط موسسه سلامت ملی دولت آمریکا انجام شد که نشان می‌داد استفاده از تلفن‌های همراه می‌تواند فعالیت مغزی را در بخش‌های نزدیک به آنتن موبایل بعد از 50 دقیقه استفاده به طور قابل توجهی افزایش دهد، اگرچه که تا کنون اثبات نشده این موضوع می‌تواند مضر باشد.
بعد از انجام یک سری تحقیقات انجام شده توسط دپارتمان سلامت انگلستان در سال 2005 توصیه شد استفاده کنندگان از این وسیله تا حد ممکن تماس‌های خود را کوتاه کنند و کودکان زیر 16 سال هم بهتر است موبایل نداشته باشند.
با این حال بعد از انجام سال‌ها تحقیقات در این باره هنوز هم شواهد کافی برای اثبات مضر بودن امواج تلفن‌های همراه و دکل‌های مخابراتی آن‌ها در دست نبود.
اما باز هم نگرانی‌ها در مورد اثرات مضر استفاده از این وسیله افزاش پیدا کرده است. علاوه بر انگلستان، مقامات سلامت کشورهای آلمان، فنلاندف سوئیس هم به کاربران این وسیله توصیه کردند که سعی کنند به جای برقراری تماس با تلفن‌های همراه سعی کنند از پیام کوتاه استفاده و تا حد ممکن هم تلفن‌های همراه را از خود دور نگاه دارند. حتی در کشور فرانسه فروش هندز فری‌ها به همراه تمام تلفن‌های همراه اجباری شده است.
اما به هر حال بعضی از عوارض تلفن‌های همراه اثبات شده است. برای مثال دانشمندان متوجه شدند افرادی که مرتبا از تلفن همراه استفاده می‌کنند با احتمال بیش‌تری در گوش خود صدای زنگ یا وز وز می‌شوند.
در این تحقیقات ادعا شده است افرادی که به طور متوسط هر روز 10 دقیقه از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند با احتمال 70 درصد بیش‌تر به این عارضه دچار می‌شوند. افرادی که از هر دو گوش خود استفاده می‌کنند و افرادی که بیش از 4 سال است تلفن همراه دارند نیز ممکن است به این عارضه دچار شوند.
استفاده از تلفن همراه در دوره بارداری نیز ممکن است عواقب ناخوشایندی به همراه داشته باشد. به همین دلیل کارشناسان به زنان توصیه کردند در طول دوره بارداری از تلفن‌های همراه استفاده نکنند، چرا که امواج آن‌ها می‌تواند در آینده باعث بروز مشکلات رفتاری در کودکانشان شود.
کودکانی که در دوره بارداری و در زمان رشد در رحم مادر در معرض امواج تلفن‌های همراه باشند با احتمال 30 درصد بیش‌تر از کودکان دیگر ممکن است بعد از رسیدن به سن 7 سالگی دچار مشکلات رفتاری شوند. اگر این کودکان خودشان هم در دوران کودکی بیش از حد از تلفن همراه استفاده کنند آن‌گاه احتمال ابتلا به مشکلات رفتاری تا 50 درصد افزایش پیدا می‌کند.
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha