سلامت نیوز : مدیركل روابط عمومی گفت: برخی سریال‌ها اطلاعات غلط به مردم منتقل می‌كنند و موجب افزایش جرم در جامعه می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی قوه‌قضاییه، حسن رحیمی، با اشاره به بند «د» ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: در برنامه پنجم توسعه تكلیف مهمی برای ارتقای فرهنگ حقوقی و قضایی و اطلاع‌رسانی، از طریق رسانه ملی است و ضرورت نهادینه‌سازی فرهنگ قانونمداری و آموزش‌های همگانی، طبق برنامه مصوب، از جمله وظایفی است كه قوه قضاییه ‌باید با همكاری صدا و سیما، آن را بسط دهد و نقش ادارات كل روابط عمومد در این جهت بسیار خطیر است.

وی گفت: آموزش همگانی حقوق شهروندی، از جمله در امور مالیاتی، ادارات، امور بانكی و بیمه‌ای از طریق صدا و سیما در برنامه پنجم توسعه كشور نیز به عنوان یك تكلیف دیده شده است و همچنین در این برنامه پیش‌بینی شده كه مواد درسی آموزشی لازم برای سطوح مختلف آموزشی تبیین و طراحی شود.

مدیركل روابط عمومی و تشریفات قوه‌قضاییه ادامه داد: بر اساس برنامه پنجم توسعه صدا و سیما مكلف است، تا سال دوم ترتیبی اتخاذ كند، تا ضمن همكاری، تكرار برنامه‌ها در زمان‌ها و شیوه‌های مختلف انجام شود.

رحیمی خطاب به مسئولان روابط عمومی تشكیلات قضایی تاكید كرد: با مطالعه برنامه پنجم توسعه، پیشنهادها و طرح‌های خود را در رابطه با بندهای مختلف آن ارائه دهند.

مدیركل روابط عمومی و تشریفات قوه‌قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های هفته گرامیداشت قوه‌قضاییه اشاره كرد و گفت: لازم است همكاران ضمن ارائه پیشنهادات و طرح‌های سازمانی در جهت معرفی تشكیلات قضایی تلاش كنند. در این بخش از صرف هزینه‌های زاید خودداری كرده و در نهایت صرفه‌جویی و با ابتكار عمل بتوانیم برنامه‌ها را به اجرا درآوریم.

رحیمی در این جلسه با تشریح نحوه تعامل اطلاع‌رسانی قوه‌قضاییه با رسانه ملی و با ابراز تأسف از عدم توجه نویسندگان و تهیه‌كنندگان سریال‌های تلویزیونی به آیین‌ دادرسی كیفری كشور خاطرنشان كرد: علی‌رغم همكاری‌های صمیمانه روابط عمومی دستگاه قضایی با تهیه‌كنندگان مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی در جهت آموزش صحیح مفاهیم و مصادیق حقوقی برای انتقال آن به مخاطب، متأسفانه این مفاهیم در فیلم‌نامه‌ها لحاظ نمی‌شود و همچنان اطلاعات نادرست به مخاطب ارائه می‌شود.

وی گفت: متأسفانه بسیاری از سریال‌ها موجب افزایش جرایم می‌شود و به تازگی ورود و سمت و سوی سریال‌های تلویزیونی به سمت دعاوی خانوادگی و مناسبات عاطفی آسیب‌خورده حقوقی بسیار شده است كه موضوع از چند منظر قابل بحث و بررسی است.

رحیمی افزود: اگر از منظر رسالت آموزشی رسانه ورود كنیم بدیهی‌ترین وظیفه رسانه، آموزش همگانی و آشنایی مردم با حقوق خود و عملكرد دستگاه‌های دولتی است و به جز پركردن اوقات فراغت و جنبه سرگرم‌كردن افراد در جامعه باید مسئولان امر و سازندگان این مجموعه‌های تلویزیونی با استفاده از تخصص اهل فن و با آموزش صحیح مفاهیم به پیشگیری از وقوع جرم و افزایش آگاهی در مخاطب كمك كنند.

وی خاطرنشان كرد: باید به نكات ریز و مهم در ساخت این مجموعه‌ها توجه كرد و دانست كه ناهنجاری كنونی جامعه محصور در قتل و جنایت نیست و درست است كه دعواهای خانوادگی و مناسبات عاطفی مخدوش و آسیب‌خورده، بخشی از ناهنجاری‌های اجتماعی را تشكیل می‌دهند اما همه ناهنجاری‌های جامعه، اینها نیستند و باید همه موارد را به منظور پیشگیری از وقوع جرم دید و به تصویر كشید.

رحیمی با بیان اینكه تاكنون روابط عمومی قوه‌قضاییه در صدور مجوز استفاده از فضاهای دادگستری‌ها، زندان‌ها و محاكم و سازمان‌های تابعه بیش از 150 فیلمنامه با رویكرد و مضامین داستانی، سینمایی و مستند سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مورد ارزیابی و كارشناسی حقوقی قضایی قرار داده است، خاطرنشان كرد: شایسته نیست علی‌رغم همكاری‌های مسئولانه دستگاه قضایی آن هم به صرف انتقال صحیح مفاهیم حقوقی به مخاطب، باز هم اطلاعات غلط و نادرست به بینندگان ارائه شود.

وی افزود: بسیاری از حقوقدانان اعم از قضات و وكلا از این موضوع گله‌مند هستند و اعتراض آنان پذیرفتنی و بجا است زیرا به نمایش گذاشتن تشریفات دادرسی به تقلید از فیلم‌های خارجی در تهیه مجموعه‌های تلویزیونی فارغ از توجه كامل به آیین‌دادرسی‌ موجود كشورمان در تنظیم سكانس‌ها پذیرفتنی نیست و در این موضوعات نیز به دستگاه قضایی كشور ظلم می‌شود.

مدیركل روابط عمومی قوه‌قضاییه گفت: هدف اصلی بخش نظارت بر فیلمنامه‌ها نظام‌مند كردن روند فیلمبرداری‌ها از صحنه‌های سریال‌ها در زندان‌ها، دادسراها، دادگاه‌ها و سازمان‌های تابعه قوه‌قضاییه به شكل منسجم و به منظور ضابطه‌مند كردن و اصلاح شیوه نامناسب ارائه مسائل حقوقی در این مجموعه‌ها بوده است و عدم تعهد برخی تهیه‌كنندگان مذكور ما را وادار می‌كند تا از ارائه امكانات و ادامه همكاری در ساخت مجموعه‌های تلویزیونی یا فیلم‌های بلند سینمایی همچنین از صدور هرگونه مجوز خودداری شود.

وی افزود: زیرا برخلاف تعهد مكتوب، پس از فیلمبرداری از فضاهای دادگاه‌ها و زندان‌ها خلف وعده می‌كنند و اطلاعات نادرست به بیینده القا می‌كنند و این موضوع در بسیاری از سریال تلویزیونی مشهود است و شیوه ارائه مسائل حقوقی در صدا و سیما باید متحول شود.

وی سخنان خود به این نكته اشاره كرد كه دستگاه قضایی بر اساس رهنمودهای رئیس قوه قضاییه از تبلیغ به دور است گفت: تفاوتی اساسی بین اطلاع‌رسانی و تبلیغ قائل هستیم و لازم است رسانه ملی در جهت ارتقای فرهنگ حقوقی جامعه كه حقیقتاً یكی از موثرترین راههای پیشگیری از وقوع جرم است نقش موثرتری را ایفا كند و امیدواریم با عنایت به بند «د» ماده 11 قانون برنامه پنجم توسعه شاهد ارتقای تعامل رسانه ملی با دستگاه قضایی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha