سلامت نیوز :در سال 89 پزشكان به طور متوسط برای 49 درصد بیماران خود حداقل یك قلم آنتی بیوتیك تجویز كردند.

 دكتر محمد رضا شانه ساز در جلسه كمیته كشوری تجویز و مصرف منطقی دارو ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: تجویز منطقی دارو در دنیا به بحثی جدی تبدیل شده و با توجه به اهمیت این موضوع سازمان جهانی بهداشت، شعار خود را به بحث مقاومت به داروهای ضد میكروبی اختصاص داده است.

وی افزود: با روندی كه در مصرف بی رویه آنتی بیوتیك ها در دنیا وجود دارد این تهدید وجود دارد كه دیگر آنتی بیوتیك ها اثرگذار نبوده و یك بیمار با سرما خوردگی ساده دیگر به هیچ دارو و آنتی بیوتیكی جواب ندهد و در پی آن شاهد مرگ و میر گسترده ای خواهیم بود.

دكتر شانه ساز ادامه داد: مدت زیادی است كه وزارت بهداشت بر روی این موضوع فعالیت می كند و در طول 10 سال گذشته میزان تجویز بی رویه آنتی بیوتیك از 60 درصد در نسخ به 50 درصد كاهش پیدا كرده است.

وی تصریح كرد:‌ در سال گذشته حدود 120 میلیون نسخه توسط پزشكان تجویز شده كه از این تعداد 60 میلیون مورد بررسی قرار گرفته و بیش از 90 درصد از این نسخه ها تحت پوشش بیمه بودند.

به گفته مدیر كل نظارت بر تولید دارو و مواد مخدر برای بیش از 43 درصد بیماران در مراجعه به پزشكان داروی تزریقی تجویز شده كه آمپول دگزامتازون بیشترین مورد را به خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha