نواحی شمال، جنوب و جنوب‌شرق کشور درگیر خشکسالی شدید و بسیارشدید هستند

5 استان دارای بیشترین آمار کاهش بارش در 6 ماهه اول امسال

سلامت نیوز:نواحی شمال، جنوب و جنوب‌شرق کشور درگیر خشکسالی شدید و بسیارشدید هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، طبق اعلام سازمان هواشناسی استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گیلان، کرمان و گلستان دارای بیشترین کاهش بارش در نیمه اول سال جاری نسبت به نرمال بلندمدت خود بوده‌اند.

طبق بررسی داده‌­های ثبت شده از 1 فروردین تا 31 شهریور 1397 مجموع بارش کل کشور 8/70 میلی­متر به ثبت رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه در بلندمدت (7/66 میلی­متر) 2/6 درصد کاهش و در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته (5/57میلی­متر) 2/23 درصد افزایش داشته است.

میزان بارش در 6 ماه اول سال 1397 نسبت به بلندمدت در 17 استان (یزد، ایلام، همدان، اصفهان، مرکزی، قم، کرمانشاه، سمنان، خراسان جنوبی، لرستان، خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، زنجان، کهگیلویه‌‌و‌‌بویراحمد، تهران و آذربایجان‌شرقی) افزایش داشته است.

میزان بارش در 6 ماه اول سال جاری در 10 استان (هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گیلان، کرمان، گلستان، مازندران، خراسان‌شمالی، بوشهر، فارس و اردبیل) کاهش داشته است.

همچنین میزان بارش در 4 استان (البرز، قزوین، چهارمحال‌و‌بختیاری و خراسان‌رضوی) درحد نرمال بوده است و نسبت به سال 1396 در این بازه زمانی 19 استان با افزایش بارش و 6 استان با کاهش بارش مواجه بوده‌اند و 6 استان نیز بارش نرمالی داشتند.



استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گیلان، کرمان و گلستان دارای بیشترین کاهش بارش در نیمه اول سال 1397 نسبت به نرمال بلندمدت خود بوده‌اند.

طی شش ماه اول سال 1397 به غیر از اردیبهشت ماه که کاهش 6/0 درجه سانتی‌گرادی نسبت به بلندمدت داشت، بقیه ماه‌ها با افزایش دما نسبت به بلندمدت خود مواجهه بوده‌­اند.

براساس شاخص 6 ماهه SPEI (ارزیابی شاخص بارش) منتهی به پایان شهریور1397، در مجموع حدود 6/80 درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی کوتاه مدت مواجه بوده‌اند که شدت خشکسالی در 3/25 درصد آن شدید و بسیار شدید بوده است. نواحی شمال، جنوب و جنوب‌شرق کشور درگیر خشکسالی شدید و بسیارشدید بوده‌اند.

پهنه‌بندی خشکسالی هواشناسی در حوضه‌های آبریز


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha