برای ترک کردن سیگار و شروع زندگی سالم راه‌های مختلفی وجود دارد. بعضی از این راه‌ها از بقیه راه‌های ترک سیگار موثرترند. بهترین شیوه ترک سیگار، شیوه‌ای است که می‌تواند شما را وادار به ترک سیگار کرده و همچنین شیوه‌ای است که با روحیات و علایق شما سازگار باشد. در ادامه بعضی از شیوه‌های ترک سیگار را به شما معرفی می‌کنیم.

برای ترك سیگار حواسمان به چه نکاتی باشد

سلامت نیوز: برای ترک کردن سیگار و شروع زندگی سالم راه‌های مختلفی وجود دارد. بعضی از این راه‌ها از بقیه راه‌های ترک سیگار موثرترند. بهترین شیوه ترک سیگار، شیوه‌ای است که می‌تواند شما را وادار به ترک سیگار کرده و همچنین شیوه‌ای است که با روحیات و علایق شما سازگار باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند ، در ادامه بعضی از شیوه‌های ترک سیگار را به شما معرفی می‌کنیم.

حواستان باشد چه می‌خورید
امروزه در كلینیك‌های ترك سیگار در جهان درمانگرانی فعالیت می‌كنند كه بر این باورند نوع رژیم‌ غذایی و موادمصرفی در وعده‌های غذایی تاثیر زیادی در موفقیت و سربلندی افراد علاقه‌مند به ترک سیگار دارد. درواقع این درمانگران در كنار بهره‌بردن از شیوه‌های رایج و دارودرمانی، مصرف خوراكی‌ها و موادغذایی خاصی را به مراجعان خود توصیه می‌كنند. آنها مصرف روزانه جوی دو سر، اسفناج، برگ چغندر، سیر، کاهو، چای سبز، شلغم، کلم بروکلی و برگ کلم را بهترین برنامه غذایی برای آمادگی جسمانی بیشتر برای ترك سیگار معرفی می‌كنند. به اعتقاد آنها مصرف این موادغذایی انرژی لازم برای مقاومت بدن فرد را افزایش می‌دهد.

ماساژ ژاپنی را هم امتحان كنید
بهره‌گیری از ماساژ ژاپنی یكی از بهترین شیوه‌ها برای افزایش مقاومت بدن فرد سیگاری برای ترك و همین‌طور تخلیه بهتر و كامل‌تر سموم و اخلاط نامناسب از بدن است. افرادی که تصمیم به کنار گذاشتن سیگار دارند، می‌توانند علاوه بر بهره‌مندی از نسخه‌های كارشناسان ترك سیگار از این شیوه به‌عنوان یک شیوه کمکی و بسیار موثر در تخلیه سموم و اخلاط ناشی از مصرف سیگار در بدنشان بهره ببرند.

شاه‌تره را یادتان نرود
عرق شاه‌تره یکی از عرقیات گیاهی بسیار موثر در پیشبرد روند ترک سیگار است. شاه‌تره علاوه بر خاصیت تصفیه‌كنندگی و پاكسازی خون با افزایش جذب میزان ویتامین c در بدن این افراد موجب افزایش اشتها و بازگشت به وزن طبیعی این افراد می‌شود. علاوه بر این نوشیدن آب کافی و مایعات مناسب از دیگر راهکارهای طبیعی است که به خروج سموم و اخلاط ناسالم و موذی در بدن کمک می‌کند، به‌ویژه افرادی که از شیوه‌های ماساژ‌درمانی برای دفع سموم و اخلاط ناسالم بدن خود بهره می‌برند، باید به یاد داشته باشند که با نوشیدن مقدار قابل‌توجهی آب در طول روز می‌توانند به دفع سریع‌تر اخلاط و سموم از بدنشان کمک کنند.

اینها را از سبد غذایی‌تان حذف كنید
انواع نوشابه‌های گازدار، آبمیوه، ماءالشعیر، قهوه، گوشت قرمز، ماهی، تخم‌مرغ، سوسیس و کالباس، غذاهای کنسرو شده، غذاهای تهیه‌شده در مایکروفر، جگر، سیرابی، جوانه گندم، پنیر، بادام‌زمینی، گردو و بعضی از حبوبات را كنار بگذارید، چون موجب اسیدی‌شدن محیط بدنتان می‌شود.

پنج گام ترك سیگار
می‌خواهید سیگار را ترك كنید؟ پس پنج گام را امتحان كنید.
 دوری از محرك‌ها؛ سعی کنید از موقعیت‌هایی که باعث تحریک شما به سیگارکشیدن می‌شود، به‌خصوص در سه‌ماهه نخست ترک سیگار دوری کنید.

 یادتان باشد سخت‌ترین روزهای ترك سیگار روزهای نخست است. اگر از روش ترک سیگار بدون دارو استفاده می‌کنید، سخت‌ترین روزها، روزهای نخست است. در این چند روز شما احساس زودرنجی، افسردگی، کندی و خستگی می‌كنید. بعد از گذراندن این چند روز شما کم‌کم به حالت عادی برمی‌گردید.

 گام سوم این است كه تسلیم هوس سیگار نشوید. هر زمانی‌ که شما هوس سیگار می‌کنید و سیگار نمی‌کشید، شانس ترک سیگار در شما افزایش می‌یابد.

 گام چهارم با دوستان غیرسیگاری رفت‌وآمد كنید. شروع به ایجاد روابط جدید با دوستان غیرسیگاریتان كنید، این کار شانس ترک سیگار در شما را افزایش می‌دهد.

 گام پنجم با ناراحتی ترك سیگار كنار بیایید. از آنجا که سیگار کشیدن می‌تواند یکی از عادات شما باشد که به آن علاقه دارید، ترک سیگار می‌تواند باعث ناراحتی در شما بشود، البته طبیعی هم است. با این حال باید سعی به آرام کردن این ناراحتی و غم كنید، چراکه غم یکی از محرک‌های تشویق به سیگار کشیدن است.

راهكارهای طب سنتی برای ترك سیگار

با شیرین‌بیان اشتیاق به مصرف سیگار را كم كنید. شیرین‌بیان گیاهی خلط‌آور و مسکن است که در ترک سیگار تاثیر می‌گذارد. جویدن مقدار کمی از ریشه شیرین‌بیان هوس سیگارکشیدن را از بین می‌برد. می‌توانید آن را به صورت چای روزی دو تا سه بار نیز میل کنید. البته یادتان نرود اگر به دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های غدد فوق کلیوی، نارسایی کلیه یا کبد مبتلا هستید مصرف شیرین‌بیان برایتان توصیه نمی‌شود. شاید باورتان نشود، اما فلفل قرمز تاثیر تنباکو و موادشیمیایی محرک موجود در دود سیگار را بر سیستم تنفسی کاهش می‌دهد و این درحالی است كه خاصیت آنتی‌اكسیدانی فلفل به تقویت غشای ریه‌ها كمك می‌كند. با جوی دوسر اشتیاق به سیگار كشیدن را در خودتان كاهش دهید، چراکه نشانه‌های کمبود نیکوتین را تسکین می‌دهد، علاوه بر اینكه به سم‌زدایی نیکوتین از بدن در دوره‌ ترک سیگار کمک می‌کند. جینسینگ هم این خاصیت را دارد تا اشتیاق شما به سیگار را كاهش دهد. یک قاشق چایخوری از پودر جینسینگ را به یک لیوان شیر بیفزایید و میل کنید. بو کردن گیاه خشک جینسینگ هم مفید است، البته افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلبی، کلیوی، بیماری‌های خودایمنی، اسکیزوفرنی یا هورمونی از این گیاه مصرف نکنند. سنبل‌الطیب گیاهی است که اثر ضداضطراب دارد و مسکن است. بنابر نظر انجمن سرطان آمریکا، این گیاه به افزایش خواب و آرامش هم کمک می‌کند. این گیاه به صورت کپسول، پودر و تنتور در دسترس است. اما بهتر است با نظر پزشک استفاده شود. برای ترك سیگار می‌توانید از طب سوزنی هم كمك بگیرید. متخصصان این رشته با انجام طب سوزنی در ناحیه‌ گوش به کاهش نشانه‌های دوره ترک سیگار کمک می‌کنند. طب سوزنی سبب ایجاد آرامش، کاهش تحریک‌پذیری و بی‌قراری در دوره‌ ترک سیگار می‌شود، علاوه بر این به فرآیند سم‌زدایی هم کمک می‌کند. ممکن است به جلسات مکرر طب سوزنی طی یک یا دو هفته نیاز داشته باشید.

جایگزین‌های نامناسبی كه به سیگاری‌ها پیشنهاد نمی‌شوند!

نخستین جایگزین سیگار را یك پزشك سوئدی ‌سال ١٩٦٠ برای دریانوردان پیشنهاد داد؛ دریانوردان سیگاری‌ كه می‌خواستند وارد زیردریایی شوند. پیشنهاد این پزشك قرص‌های جویدنی نیكوتین بود. در ادامه به تعدادی از جایگزین‌های امروزی و مزایا و معایب آنها اشاره می‌شود.
 سیگار الکترونیکی یا  سیگار برقی؛ قدمت این سیگار به ‌سال ١٩٩٧ می‌رسد دورانی كه چین تصمیم به تولید آن گرفت. سیگاری كه استفاده از آن در تمام كشورها متداول شده و سازمان بهداشت جهانی استفاده از این سیگار را روش مناسبی برای ترك سیگار نمی‌داند. نكته قابل توجه دیگر این است كه بعضی از تحقیقات نشان از این دارند كه اگر در مورد سیگار‌های معمولی مردم بعد از ٣٠ تا ٤٠‌سال مصرف، دچار سرطان می‌شدند، در مورد این سیگارها باید گفت كه مردم بعد از ٥‌سال مصرف دچار این بیماری خواهند شد.


تنباكوهای بدون دود؛ تنباكوهای بدون دود نام دیگری برای تنباكوی جویدنی است. با تشدید قوانین محدودیت دخانیات در مصرف انواع مختلف محصولات با دود، به‌ویژه در سنین پایین و در سطح مدارس، هرچند وقت یک‌بار شاهد توزیع و پخش محصولات بدون دود تنباکو با اسامی مختلف مانند پان، ناس و... در اشكال و بسته‌بندی‌های مختلف و متنوع هستیم. مصرف این محصولات در سطح جهان، حتی در اروپا و آمریکا گسترده بوده و شرکت‌های دخانی در تلاشی مضاعف و نوظهور، ایده‌ای قدیمی را به بهانه‌های واهی، بسط و گسترش داده و ترفندی جدید برای سود‌جویی مهیا کرده‌اند. در شروع و ابتدای مصرف، یک‌سری عوارض اولیه مانند سرگیجه، سردرد، تهوع و تحریک حفره دهان و مری و معده خود را نشان داده که با استمرار و تداوم مصرف، از دست رفتن تعادل، اختلال در رفتار و حرکت، اختلال خواب، افزایش ضربان قلب، ایجاد حرکات غیرمعمول در چشم و تغییرات محسوس در فشار خون بارز و هویدا می‌شود. عوارض این اقلام تنباكو مانند سیگار و دیگر انواع دخانیات بوده با این تفاوت که بعضی از قسمت‌های بدن به وی‍‍‍‍ژه دهان و دندان بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند، به طوری که خطر سرطان‌های ناحیه گونه و لثه در این افراد ٥ برابر بیشتر از افراد عادی است.


سیگارهای گیاهی یا هربال؛ این سیگارها به‌طور کامل عاری از نیکوتین و تنباکو هستند و شامل انواع مختلف گیاهان و محصولات طبیعی مانند ابریشم ذرت، برگ‌های گل ختمی، گل سرخ، گل‌های قرمز، شبدر، گل شور و غیره و در طعم‌های مختلف ازجمله دارچین، علف لیمو و نعناع نیز در دسترس هستند. برای بهبود طعم و عطر در تهیه آنها ممکن است از  وانیل، جینسینگ، یاسمن  یا منتول استفاده شود. در تولید این سیگارها تمام گیاهان را با یکدیگر در یک مخلوط‌کن مخلوط می‌کنند و سپس این مخلوط  توسط دستگاه در لوله‌های کاغذ سیگار پر شده و فیلتر به لوله متصل شده و سیگار در جعبه  یا بسته، بسته‌بندی می‌شود. محققان با اعلام اینكه وجود نوعی ماده قیر مانند باعث افزایش سرطان‌زایی این سیگارهای جایگزین می‌شود؛ بر لزوم حذف این سیگارها تأكید دارند.گفتنی است از آن‌جا كه سكته قلبی در جوان‌های اروپایی افزایش یافته، بسیاری از كشورها ممنوع كردن استفاده از این سیگارها را در دستور كار دارند.


چسب نیکوتین یا چسب ترک سیگار؛برای نخستین‌بار در‌سال ١٩٩٢ در ایالات متحده  این برچسب مورد استفاده قرار گرفت. روش معمول استفاده از این برچسب‌ها به این صورت است که  فرد سیگاری هر روز یک برچسب جدید را روی نواحی متفاوت که خشک،‌ تمیز و بدون مو باشند، قرار می‌دهد. این برچسب یک مقدار کنترل شده نیکوتین واقعی و هم مجازی را در تمام ساعاتی که روی پوست چسبیده است آزاد می‌کند تا نشانه‌های محرومیت از نیکوتین را بهبود ‌دهد. شایع‌ترین عوارض جانبی که  در تمامی انواع این نوع چسب‌ها در بعضی از اشخاص مشاهده می‌شود شامل: حالت تهوع، سرگیجه، تحریك پوستی، ‌تپش قلب، درد و سفتی عضلانی، ‌اختلالات خواب و سردرد است.


اسپری (افشانه) بینی نیکوتین‌دار؛در سیگاری‌‌های قهار بیشتر کاربرد دارد. اسپری بینی نیكوتین فقط با نسخه پزشك قابل خریداری است. به دلیل امکان اعتیاد به روش استفاده از این نوع افشانه‌‌ها، استفاده طولانی‌مدت و هم استفاده در افرادی که امکان اعتیاد آنان زیاد است،  توصیه نمی‌‌شود و در افراد عادی حداکثر بعد از سه ماه مصرف کم شود. سرفه، التهاب سینوس‌ها، آبریزش بینی و دهان و چشم و عطسه از عوارض این اسپری هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha