سلامت نیوز :مرجع قانونی ورود مواد اولیه تولید دارو به كشور وزارت بهداشت بوده و هر ساله مؤسسه ای به نام NICB  كه وابسته به سازمان ملل است میزان مشخصی تریاك برا ی تولید داروهای صادراتی را به كشور می دهد.

دكتر محمد رضا شانه ساز طی نشستی با خبرنگاران ضمن بیان این مطلب اظهار داشت:‌ ماده اولیه داروهای مسكن قوی مثل مورفین و داروهای كدئین تریاك است و  برای ورود این ماده اولیه دارویی و تولید داروهای صادراتی،‌ باید با مؤسسه بین المللی ‌NICB  هماهنگ باشیم.

وی افزود:‌ امسال از طرف این موسسه، 130 تن تریاك برای صادرات به ما داده شده كه محموله وارداتی بخشی از این سهمیه محسوب می شود.

دكتر شانه ساز ادامه داد:‌ این محموله كه میزان آن 5/17 تن است از كشور هندوستان و طی یك مناقصه به كشور ما وارد شده و قرار است در كارخانه های تولید مواد اولیه دارویی به ماده اولیه دارو تبدیل شود و به كشور هندوستان بازگردانده شود و حدود 10 تا 20 درصد صادرات ما را در سال آینده این محموله تشكیل می دهد.

مدیر كل نظارت بر تولید دارو و مواد مخدر تاكید كرد:‌ تولید داروهای صادراتی كه ماده اولیه آن تریاك باشد طبق دستورالعمل این مؤسسه بین المللی است و ما مثل همه كشور ها باید با هماهنگی این مؤسسه اقدام به تهیه ماده اولیه این نوع داروها كنیم.

اخیراً یكی از روزنامه ها،‌ خبری با تیتری كلی و مبهم با عنوان «توقیف 29 تن تریاك در فرودگاه تهران» ‌منتشر كرده بود كه در آن اشاره ای به استفاده از مواد مخدر وارداتی برای تهیه دارو،‌ نشده بود. در حالی كه بر اساس اعلام مدیر كل نظارت بر تولید دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت، مواد مخدر وارد شده به كشور از سوی یك شركت دولتی كه سابقه دیرینه ای در زمینه تهیه و تولید دارو دارد،‌ وارد و مجوزهای آن نیز به میزان درخواستی این شركت صادر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha