سلامت نیوز : معاون پارلمانی وزیر بهداشت گفت: نمایندگان كمیسیون بهداشت مجلس در تلاشند تا ردیف مستقلی برای اختصاص 2 هزار میلیارد تومان از هدفمندی یارانه به بودجه وزارت بهداشت در سال 90 تصویب كنند اما در مجموع نباید با بیان مشكلات و كسری بودجه وزارت بهداشت مردم را نگران كنیم.

رمضان محسن پور در گفت‌و‌گو با فارس، درباره بودجه سال آینده وزارت بهداشت گفت: بودجه وزارت بهداشت در سال 90 در مجموع حدود 9 درصد افزایش دارد كه به اعتبارات تملك دارایی و بودجه عمومی وزارت بهداشت اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: دولت در حد مقدورات خود به اعتبارات وزارت بهداشت در سال 90 اضافه كرده است، مسئولان «سازمان مدیریت» هم اعلام كرده‌اند كه اختصاص 10درصد از اعتبار صرفه‌جویی یارانه‌ها به وزارت بهداشت را در سرجمع بودجه سال آینده دیده‌اند اما مسئولان كمیسیون بهداشت معتقدند كه باید این رقم در ردیف اعتباری جداگانه‌ای به بودجه وزارت بهداشت اضافه شود كه مشخص باشد.

محسن پور گفت: تعامل خوبی بین وزارت بهداشت و دولت در تنظیم لایحه بودجه بوده است و اكنون با كمیسیون بهداشت و درمان مجلس تعامل خوبی داریم و امیدواریم بتوانیم بودجه مناسبی برای سال آینده حوزه سلامت به تصویب برسانیم.

وی افزود: بر اساس گفته مسئولان «سازمان مدیریت» برای اجرای بند 5 ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر اختصاص 10درصد اعتبار صرفه‌جویی یارانه‌ها به وزارت بهداشت، 2 هزار میلیارد تومان به حدود 9 هزار میلیارد تومان اعتبار فعلی وزارت بهداشت اضافه خواهد شد كه در این صورت اعتبار وزارت بهداشت به حدود 11هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد كه البته مسئولان كمیسیون بهداشت و كمیسیون تلفیق معتقدند این بودجه باید ردیف مستقل داشته باشد.

معاون وزیر بهداشت گفت: هدف از اختصاص این اعتبار جدید به وزارت بهداشت نیز در متن لایحه مشخص شده و عنوان شده كه این اعتبار برای ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشت و درمان؛ كمك به بیماران صعب العلاج، كمك به كاهش پرداخت از جیب مردم برای سلامت به حداكثر 30 درصد این هزینه‌ها، افزایش ماندگاری پزشكان در مناطق محروم و كاهش هزینه‌های تحمل ناپذیر سلامت هزینه شود.

وی افزود: در واقع این اعتبار برای اجرای كارهای زمین مانده وزارت بهداشت اختصاص یافته است.

محسن پور در پاسخ به این پرسش كه با توجه به اینكه رقم صرفه‌جویی یارانه‌ها حدود 56 هزار میلیارد تومان اعلام شد و می‌باید 10 درصد آن( حدود 5 هزار و 600 میلیارد تومان) به وزارت بهداشت و حوزه سلامت اختصاص یابد چرا 2 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است گفت: این رقم پنجساله است و یك پنجم آن باید درسال اول اجرای برنامه اختصاص یابد بنابراین دولت هیچ كوتاهی برای اختصاص اعتبار به وزارت بهداشت نكرده است و ما هم تابع دستورالعمل های دولت هستیم.

معاون وزیر بهداشت درباره میزان كسری بودجه سال 89 وزارت بهداشت نیز به خبرنگار فارس گفت: مسئولان دولت پارسال اعلام كردند، كه بودجه 89 وزارت بهداشت را با لحاظ كردن كسری بودجه سال 87 بسته‌اند بنابراین نباید امسال كسری بودجه داشته باشیم، دولت به قول خودش عمل كرد و بر این اساس امسال وزارت بهداشت سال مالی خوبی باید داشته باشد.

وی افزود: فقط حدود300 میلیارد تومان از رقم مصوب بودجه وزارت بهداشت هنوز تخصیص نیافته است كه قول داده‌اند تا پایان سال اختصاص یابد.

محسن پور در پاسخ به این پرسش كه آیا رقم واقعی كسری بودجه وزارت بهداشت همین 300 میلیارد تومان است و اگر چنین باشد در مقابل 9 هزار میلیارد تومان رقم زیادی نیست و نباید وزارت بهداشت با مشكل مالی مواجه باشد، گفت: ما جزء مجموعه دولت و تابع دستورالعمل‌های ابلاغی هستیم و نباید با اعلام مسائل تخصصی مانند كسری بودجه مردم را نگران كنیم.

وی ادامه داد: مشكلات مالی و اعتباری وزارت بهداشت با همكاری«سازمان مدیریت» در حال حل شدن است و لازم نیست رسانه‌ای شود و ما بنا نداریم از طریق مصاحبه و اخبار رسانه ها برای كسب بودجه چانه زنی كنیم، وزارت بهداشت متولی سلامت مردم است و موظف است مشكلات را حل كند، دولت هم لطف كرده و كسری بودجه وزارت بهداشت را بودجه سال 89 دیده است.

وی گفت: اگر می‌خواهیم كل كسری بودجه را مطرح كنیم باید مثلاً به عدد 1200 میلیارد تومان اشاره كنیم اما بیان و اعلام این رقم چه دردی از مردم دوا می كند جز اینكه مردم را نگران‌تر می‌كند.

معاون پارلمانی وزیر بهداشت افزود: جزئیات بودجه و كسری آن را باید مسئولان بودجه وزارت بهداشت اعلام كنند اما در هر صورت مسئولان دولت برای تأمین بودجه مورد نیاز وزارت بهداشت كمال همكاری را دارند و تورم هم در بودجه وزارت بهداشت دیده می‌شود، تلاش ما این است كه این دغدغه‌ها به مردم منتقل نكنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha