سلامت نیوز :نتایج یك مطالعه جدید نشان داده است كه زنان راحت‌تر از مردان به كوكائین معتاد می‌شوند و سخت‌تر می‌توانند آن را ترك كنند.

 در این مطالعه معلوم شد انگیزه موش‌های آزمایشگاهی ماده برای دریافت كوكائین در ازای یك كار مشخص به مراتب بیشتر از موش‌های نر است.

روزنامه یواس‌ای تودی در این باره گزارش داد: متخصصان انستیتو نوروساینس مولكولی و رفتاری در دانشگاه میشیگان طی آزمایشات جدید خود دریافته‌اند كه موش‌های ماده خیلی راحت‌تر و سریعتر از موش‌های نر به كوكائین اعتیاد پیدا می‌كنند و در عین حال ترك این ماده نیز برای ماده‌ها سخت‌تر از نرها است.

بنا براین گزارش، از آنجا تشابهات ژنتیكی بسیاری بین موش‌ها و انسان‌ وجود دارد این یافته درمورد انسان‌ها نیز می تواند صدق كند.

دكتر جنیفر كیومینگز در این تحقیق اظهار داشت: فاكتور جنسیت به تنهایی می‌تواند در افزایش احتمال گرایش به مصرف مواد مخدر موثر باشد.

در مطالعات پیشین نیز در این زمینه كارشناسان موسسه روان شناسی آمریكا به این نتیجه رسیده بودند كه اعتیاد یك فرد به كوكائین تا حد زیادی به ترتیب ژنتیكی او بستگی دارد.

به گزارش ایسنا، این متخصصان موفق به شناسایی ژنی شدند كه حساسیت یا مقاومت یك فرد در مقابل مصرف كوكائین را تا 50 درصد افزایش می‌دهد.

به گفته این متخصصان، نسخه ژنتیكی افراد معتاد به كوكائین با افراد طبیعی تفاوت چشمگیری دارد. محققان این موسسه امیدوار هستند با بررسی ماده ژنتیكی افراد، موفق به پیش بینی احتمال اعتیاد آنها به كوكائین شوند و هرچه سریع‌تر برای پیشگیری از این اعتیاد اقدام كنند.

شرح این تحقیقات در مجله بیولوژی تفاوت‌های جنسیتی به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha