چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 255100

ما می‌توانیم جمعیت جهان را از نظر تناسب اندام افراد آن، ‌به 3 قسمت تقریباً مساوی تقسیم کنیم: یک سوم چاق، یک سوم لاغر و یک سوم دارای اندام مناسب. بنابراین پدیده چاقی یا لاغری، پدیده‌ای طبیعی به حساب می‌آید.

بیماری هایی که می تواند دلیل لاغری شما باشد

سلامت نیوز: ما می‌توانیم جمعیت جهان را از نظر تناسب اندام افراد آن، ‌به 3 قسمت تقریباً مساوی تقسیم کنیم: یک سوم چاق، یک سوم لاغر و یک سوم دارای اندام مناسب. بنابراین پدیده چاقی یا لاغری، پدیده‌ای طبیعی به حساب می‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، اگر بتوانیم سیستم سوخت و ساز بدن را درک کنیم علت این پدیده را نیز می‌توانیم درک کنیم. خداوند متعال، ‌بدن انسان را با دقتی فوق‌العاده ساخته و نه تنها کل محاسبات لازم را برای سلامتی او در نظر گرفته، به منظور تأمین انرژی لازم برای ادامه این زندگی، سیستم های دقیقی خلق کرده است.

انرژی لازم برای تأمین نیازهای بدن انسان از خوراکی ها دریافت می‌شود. اگر انرژی دریافتی به اندازه انرژی مورد نیاز بدن باشد، وزن آن شخص ثابت می‌ماند‌ و اگر این انرژی بیش از انرژی مورد نیاز بدن باشد، بدن پس از دریافت نیاز خود،‌ انرژی باقیمانده را به ذخیره ای برای روزهای قحطی تبدیل می‌کند. این ذخیره معمولاً به صورت بافت چربی در مناطق مختلف بدن باقی می‌ماند و باعث افزایش وزن می‌شود.

حال اگر انرژی دریافتی شخصی کمتر از نیاز او باشد،‌ بدن مجبور است برای تأمین بقیه نیاز خود از این انرژی های ذخیره شده (چربی های انباشته در بدن)‌ استفاده کند. در صورت عدم وجود ذخایر چربی،‌ بدن نیاز خود را از سوزاندن بافت های دیگر خود تهیه خواهد کرد. وضعیت تأمین نیاز بدن به گونه‌ای است که حتی در بعضی حالت های قحطی و رژیم لاغری های نادرست، بدن برای تأمین نیاز خود از بافت های حیاتی و مهم مثل قلب، ‌کلیه، کبد و غیره استفاده می‌کند که باعث کاهش وزن می‌شود.

بنابراین لاغری دلیل بسیار روشنی دارد و با رفع این دلیل به راحتی می‌توان به وزن ایده‌آل رسید و از سلامتی کامل و اندامی مناسب بهره برد.


علل بوجود آمدن لاغری

بیشتر لاغری ها بخاطر تغذیه نامناسب است و درصد خیلی کمتی از آن به مسائلی از قبیل:
1- فعالیت بیش از حد
2- اضطراب، هیجان، افسردگی
3- اشکال در هضم و جذب مواد غذایی
4- وجود بیماری های مزمن مثل سل و سرطان
5- کم خونی
6- وجود اختلالات هورمونی و متابولیکی مانند تیروئید و مرض قند
7- عوامل آب و هوایی می باشد.

در ادامه نیز به بررسی هریک از این عوامل پرداخته می شود.


 1- تاثیر فعالیت بیش از حد بر لاغری

برخی از مشاغل مثل کشاورزی یا کارگران ساختمانی نیاز به انرژی بسیار بالایی دارند. سوخت و ساز بدن این افراد زیاد است و با وجود درآمد کمی که دارند نمی توانند با مصرف خوراکی جبران کنند در نتیجه لاغر هستند.


 2- اضطراب، هیجان، افسردگی ها

از مهمترین عامل های ایجاد لاغری در افراد مشکلات اجتماعی و فردی، استرس و اضطراب می باشد که باعث کاهش اشتها یا از دست دادن کامل غذا می شود و در نتیجه لاغری را در بردارد.


 3- اشکال در هضم و جذب مواد غذایی

برخی مشکلات دستگاه گوارش و عملکرد نادرست آن مانند کولیت، اسهال های طولانی مدت و …. منجر به کاهش اشتهای فرد و در نتیجه کاهش دائمی وزن می شود.

کولیت روده:
اگر جزو افرادی هستید که کولیت روده دارید باید نکات زیر را رعایت کنید:
1- استراحت جسمی و روانی و دوری از هیجان و عصبانیت توصیه می‌شود.
2- از مصرف مشروبات گازدار و الکلی جداً باید حذر کرد.
3- چای پررنگ یا قهوه، سبزی خام، میوه کال، خشکبار و ادویه را  از برنامه غذایی خود حذف کنید.
4- از غذاهای چرب،‌ تخم‌مرغ نیمرو، کمتر استفاده کنید.

مصرف غذاهای زیر آزاد است
چای کمرنگ، ماست، گوشت بدون چربی، کره، خامه، تخم‌مرغ آبپز، نان، عسل، کمپوت، مربا، ژله، غلات بدون پوست، برنج، سوپ غلات، سیب‌زمینی آبپز، سبزیجات پخته.
مصرف مداوم ماست باعث آرامش و کاهش تولید گاز می‌شود. مصرف مجموعه ویتامین ب (vit.B.Complex) و ماده معدنی Zinc & Magnesium در بهبود وضعیت و کاهش دل دردها نقش مهمی دارد.

 4- وجود بیماریهای مزمن

بیماری های مزمن مثل سل، یا بیماریهای بدخیم مثل سرطان منجر به کاهش وزن می‌شود.


 5- کم خونی

افراد کم خون معمولاً از بی‌اشتهایی رنج می برند و در بعضی حالات کم خونی منجر به خوردن مواد نامناسب (خاک، یخ و گچ) می‌شود این مسائل معمولاً لاغری را در پی می‌آورد.

6- وجود اختلالات هورمونی و متابولیکی

همچون بیماری  قند و پرکاری تیروئید که در ذیل به توضیح بیشتر آنها می‌پردازیم.


الف) دیابت
مرض قند منجر به لاغری سریع و ناگهانی می‌شود، زیرا کاهش مقدار انسولین در افراد مبتلا منجر به سوزاندن چربی های ذخیره شده به جای قند می‌گردد و کاهش چربی های ذخیره شده به لاغری منتهی می‌شود.
ناگفته نماند که انسان مبتلا به مرض قند هر چه لاغرتر شود بهتر است و صلاح او در این است که به فکر افزایش وزن نباشد.

ب) پرکاری تیروئید
پرکاری غده تیروئید باعث کاهش وزن، و کم‌‌کاری‌ آن منجر به افزایش وزن می‌شود. زیرا هورمون تیروکسین که از فعالیت غده تیروئید تولید می‌شود و به خون انتقال می‌یابد، تنظیم سوخت و ساز بدن را به عهده دارد و کاهش آن منجر به کاهش مقدار سوخت مورد نیاز بدن می‌گردد. عکس آن نیز صادق است. یعنی اگر کمتر از مقدار مورد نیاز باشد باعث تبدیل غذاهای اضافی به ذخائر چربی و نتیجتاً منجر به چاقی می‌شود. اما اگر شرکت‌کننده مبتلا به این اختلال، قرص لازم را مصرف کند هیچ مشکل در برنامه کاهش وزن خود نخواهد داشت، و برعکس، اگر خودسرانه مصرف قرص را رها کند، از برنامه رژیم نتیجه دلخواه را نخواهد گرفت.
افراد لاغر نیز باید تشخیص دهند که لاغری آنها مربوط به اختلال در کار تیروئید می‌باشد یا نه، اگر مربوط به آن بود باید درمان آن را شروع کنند تا هم به سلامتی برسند و هم وزن مناسب.

علائم کم‌کاری تیروئید و پرکاری غده تیروئید را می‌توان در چند نکته به شرحی که در پی آمده، خلاصه کرد:

پرکاری تیروئید: کاهش وزن، افزایش تپش قلب، کاهش T.S.H، افزایش T 3.T 4، افزایش تعرق بدن، کوچک شدن غده تیروئید، کم‌خوابی، کاهش کلسترول، عصبانیت و عدم کاهش قدرت بدنی


کم‌کاری تیروئید: افزایش وزن، کاهش تپش قلب، افزایش T.S.H، کاهش T 3.T 4، سرد شدن بدن، بزرگ شدن غده تیروئید، خواب‌آلودگی، افزایش کلسترول، خستگی و کاهش قدرت بدنی
 
7- آب و هوا

هوای سرد تحریک‌کننده اشتها و هوای گرم منجر به کاهش اشتهاست؛ از طرف دیگر متابولیسم پایه در نواحی گرمسیر 10% کمتر از نواحی معتدل است، حال آنکه هوای خیلی سرد یا خیلی گرم باعث محدود شدن فعالیت و در نتیجه نیاز به انرژی کمتر می‌شود.


راهی برای لاغر شدن

لاغرها با پرخوری چاق نمی شوند. به قول خودشان مرتب غذا می خورند ولی نمی دانند چرا چاق نمی شوند.، یعنی چون خیال می کنند لاغر هستند به راحتی هر غذایی و خوراکی هایی را مصرف می کنند تا چاق شوند. اما مهمترین کار این است که تغذیه صحیح و سالم را یاد بگیرند تا در تمام برنامه غذایی شان را رعایت کنند. باید با غذاهای کم حجم و پرکالری آنها را به وزن ایده آلشان رساند. علاوه بر میزان کالری دریافتی روزانه خود در برنامه غذایی، باید 1100 کالری اضافی دریافت کنند یعنی اضافه کردن 1 کیلو در هر هفته. بنابراین باید افراد لاغر اطلاعات کامل درباره انواع مختلف غذاها و کالری هایشان داشته باشند.

همچنین یاد بگیرند که چه غذایی را بایدقبل، بعد و کدام را وسط وعده غذایی، کدام را بیشتر و کدام را کمتر و هرگز استفاده نکرد و این امر تنها با آموزش تغذیه امکان پذیر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha