سلامت نیوز :یك متخصص تغذیه عنوان كرد: مصرف حداقل 30 گرم سویا باعث تامین نیاز روزانه فیتواستروژن‌ها در دوران یائسگی شده و عوارض و مشکلات دوران یائسگی را كاهش می‌دهد.


دکتر مسعود کیمیاگر استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت وگو با  ایسنا، با اشاره به این که واژه فیتواستروژن از دو واژه فیتو به معنی گیاه و استروژن هورمونی که ترکیبات استروییدی تولید می‌کنند تشکیل می‌شود، گفت: با توجه به این که در دوران یائسگی به دلیل کاهش هورمون استروژن، پزشکان با تجویز ترکیبات دارویی و استفاده از هورمون درمانی در جهت کاهش مشکلات این دوران اقدام می‌کنند ولی گاه برخی از افراد به این هورمون‌ها حساسیت دارند و یا تجویز این هورمون‌ها برایشان مناسب نبوده و باعث ایجاد عوارض جانبی می‌شود لذا مصرف فیتواستروژن باعث می‌شود نیاز به داروهای هورمونی کاهش یافته یا این نیاز از بین برود.

دکتر کیمیاگر با تاکید بر این که استروژن گیاهی عمدتا در سویا وجود دارد، گفت: دانه روغنی سویا، حاوی ترکیباتی به نام (دایا گزئین) و (اکوئول) و ترکیبات دیگری است که به عنوان استروژن گیاهی عمل می‌کنند.

وی در ادامه افزود: برخی از سبزیجات و حبوبات (خانواده لوبیا) دارای مقدار بسیار کمتر فیتواستروژن هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این که مصرف مقدار کافی میوه‌جات و سبزیجات در دوران یائسگی باعث کاهش عوارض و مشکلات این دوران می‌شود، گفت: مصرف روزانه سویا به مقدار حداقل 30 گرم که معادل نصف لیوان سویای پخته است یا 3 قاشق غذاخوری از پروتئین سویا یا مصرف نصف بسته از آجیل‌های سویا (که البته دارای کالری بیشتری است) نیاز روزانه بدن به فیتواستروژن را تامین می‌کند.

دکتر کیمیاگر در ادامه افزود: آجیل سویا حاوی فیتواستروژن بیشتری است زیرا در مرحله روغن کشی از این پروتئین تنها روغن سویا کشیده می‌شود و بخش عمده فیتواستروژن در پروتئین آن باقی مانده است.

دکتر کیمیاگر در خاتمه یادآور شد: غیر از پروتئین سویا كه حاوی مقادیر فراوان فیتواستروژن است، خانواده لوبیا حاوی فیتواستروژن اندکی بوده و از گروه سبزیجات نیز سبزیجاتی که دارای رنگدانه‌های زرد و نارنجی بیشتری هستند به مقدار کمی استروژن گیاهی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha