سلامت نیوز :یک متخصص مغز و اعصاب گفت: آب درمانی، فیزیوتراپی، درمان‌های طبی، انجام حرکات ورزشی مناسب و رعایت مسائل بهداشتی در ارتباط با حرکت در زمینه درمان بیماری‌های دیسک گردنی و کمری موثر است.

دکتر حسینعلی قلیچ نیا عمرانی در گفت وگو با  ایسنا ، اظهار داشت: کمر درد در سنین بالا در بیشتر موارد به دلیل تغییرات ستون فقرات در اثر پوکی استخوان و آرتروز و داشتن مشاغل سخت و در جوانان معمولا در اثر اسپاسم عضلانی در ناحیه کمر که در اثر ورزش‌های سنگین و حرکات غیراصولی اتفاق می‌افتد ایجاد می‌شود.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با بیان این که احتمال بروز کمردرد در تمام سنین اعم از جوانی، میانسالی و کهنسالی وجود دارد، تصریح کرد: این عارضه در مراحل اولیه معمولا با ورزش، حرکات فیزیوتراپی و استراحت بهبود می‌یابد.

دکتر قلیچ نیا با بیان اینکه کمر درد همیشه به دلیل در رفتگی دیسک اتفاق نمی‌افتد، گفت: در بسیاری از موارد کمر درد به دلیل اسپاسم عضلات اطراف ستون فقرات بروز می‌کند.

وی ادامه داد: در دیسکوپاتی فقرات کمری و گردنی بیرون زدگی دیسک از محلی که به طور طبیعی باید در آن قرار داشته باشد اتفاق می‌افتد که موجب فشار و تحریک بر روی ریشه‌های اعصاب مربوطه و انتشار درد در مسیر آن اعصاب در دست یا پا می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار داشت: دیسک معمولا در نقاطی از بدن که بیشترین حرکات مهره در آن وجود دارد مانند لولاهای حرکتی گردن و کمر اتفاق می‌افتد که این مسئله بین مهره ششم و هفتم گردنی و بین مهره چهارم و پنجم کمری شایع‌تر است.

دکتر قلیچ نیا افزود: علائم دیسکوپاتی غالبا به شکل درد تیر کشنده و گاهی به شکل برق گرفتگی یا احساس گزگز در مسیر اعصاب مربوطه و همچنین اختلال حس درد و حرارت در آن نواحی است.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: در شرایطی که بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) با درمان‌های طبی و استراحت بهبود نیابد و موجب اختلال در کارهای روزمره بیمار شود و در صورتی که در معاینات علائم عصبی وجود داشته باشد با صلاح دید متخصص مغز و اعصاب یا جراح اعصاب عمل جراحی دیسک انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha