رییس هیات مدیره انجمن چشم پزشكی ایران با اشاره به هزینه‌های گزاف درمان جراحت‌های چشمی ناشی از چهارشنبه سوری، گفت: لازم است برای مواد تخریب كننده و افراد خاطی در چهارشنبه سوری جریمه لحاظ شود.

به گزارش ایسنا، دكتر امین الله نیك اقبالی در نشستی با خبرنگاران با اشاره به حوادث چهارشنبه آخر سال، گفت: جشن چهارشنبه سوری سنتی قدیمی است كه با وجود خطرات زیاد، نمی‌توان از آن جلوگیری كرد. این سنت با شادی همراه است و از نظر عرف، شرع و اجتماعی سنت قابل قبولی است. بنابراین حال كه این حقیقت وجود دارد باید سعی شود تا این سنت به صورتی سالم برگزار شود. خطرات امروزی مراسم چهارشنبه سوری در دوره‌های قبل وجود نداشت و خانواده‌ها در كنار یكدیگر بودند. اما اكنون این مراسم بسیار وحشتناك شده و گاهی حتی برای رهگذران حوادثی را به وجود می‌آورد.

وی از میان آسیب‌های چهارشنبه سوری، بدترین نوع آسیب را آسیب چشمی عنوان كرد و گفت: چشم یك عضو دقیق است كه یك میلیمتر تغییر در آن مسائل زیادی را به وجود می‌آورد. بر این اساس باید سیاستی به كار رود كه مواد تخریب كننده در دسترس افراد قرار نگیرد و موادی كه بیشتر جنبه‌های نمایشی دارند به این منظور در نظر گرفته شوند. همچنین شهرداری‌ها باید محل‌هایی پیش بینی كنند كه نیازی نباشد مردم خود برای تهیه مواد محترقه اقدام كنند. چنین تشویق‌هایی سبب می‌شود كه مشكلات و مسائل ناشی از حوادث چهارشنبه سوری كمتر شود.

نیك اقبالی با تاكید بر لزوم فرهنگسازی برای برگزاری سالم مراسم چهارشنبه‌سوری، گفت: خانواده‌ها باید بدانند كه ترقه‌ها ممكن است حتی به رهگذران صدمه وارد كنند. بر این اساس اقدامات فرهنگی لازم است تا این احساسات كنترل شود و مواد تخریب كننده به كار گرفته نشوند.

به گفته وی آسیب‌های ناشی از چهارشنبه سوری در چشم كودكان زیر10 سال می‌تواند با تنبلی چشم همراه شود. این آسیب‌ها در افراد بالای 10 سال هرچند تنبلی چشم را مطرح نمی‌كند اما بافت‌های چشم آسیب می‌بینند. هر یك از تخریب اعضای چشم، خسارت جبران ناپذیری مانند ناهنجاری‌های پلك، خشكی چشم و غیره را به دنبال دارند. آسیب به قرنیه چشم آسیب شدیدی خواهد بود كه با هیچ عینك و یا لنزی جبران نمی‌شود. آسیب عدسی چشم نیز سبب آب مروارید می‌شود و در صورت درمان نیز چشم دیگر كارایی قبلی را نخواهد داشت. آسیب به شبكیه یا عصب بینایی چشم نیز غیرقابل برگشت است.

نیك اقبالی تاكید كرد: در مراسم چهارشنبه آخر سال نیروهای كنترل كننده باید امكانات سالم را در اختیار جوانان قرار دهند. به این ترتیب هم جشن برگزار شده و هم صدمات ناشی از آن كاهش می‌یابد. همچنین باید برای مواد تخریب كننده و افراد خاطی جریمه در نظر گرفته شود.

وی خشن شدن مراسم چهارشنبه سوری را معضلی اجتماعی عنوان كرد و گفت: این موضوع باید از نظر روان شناسی و رفتارهای اجتماعی بررسی‌ شود؛ چرا كه آن حالت شادمانی بی‌خطر به یك اقدام خطرناك تبدیل شده است كه تامل برانگیز است.

رییس هیات مدیره انجمن چشم پزشكی ایران در ادامه درباره نحوه درمان آسیب‌های چشمی ناشی از چهارشنبه سوری گفت: برای جلوگیری از تخریب بیشتر چشم باید رسیدگی به آن هرچه سریعتر آغاز شود و بیمار سریع به اورژانس‌ها منتقل شود. تاكید می‌شود كه از دستمالی چشم خودداری شود. پس از اقدامات اولیه، بازسازی چشم انجام می‌شود.

به گفته وی، در تهران حداقل 4 مركز شناخته شده برای ارائه خدمات اورژانس چشم پزشكی به صورت 24 ساعته فعالند. بیمارستان‌های خصوصی نیز امكانات لازم برای این موضوع را دارند. در شهرستان‌ها نیز از نظر چشم پزشكی كمبودی وجود ندارد؛ اما اصل مطلب آن است كه چرا بودجه زیادی باید صرف چنین حوادثی شود.


وی افزود: از لحظه‌ای كه فرد دچار آسیب چشمی می‌شود هزینه‌ زیادی برای وی و دولت به وجود می‌آورد. یك مجروح چشمی در وضعیت فعلی تا پایان عمر خود بیش از 100 میلیون تومان هزینه می‌كند. این در حالی است كه آن چشم، چشم اولی نخواهد شد و فرد تا آخر عمر گرفتار است.

نیك اقبالی افزود: استفاده از «هیدروكسی آپاتیت» پس از چهارشنبه آخر سال بیش از 30 درصد افزایش مصرف دارد. این وسیله پزشكی برای چشمی كه تخلیه شده به كار گرفته می‌شود و اگر ظرف 14 روز این كار انجام نشود چشم سالم دچار مشكل می‌شود.


در ادامه دكتر علی طباطبایی رییس اورژانس بیمارستان فارابی نیز گفت: در چهارشنبه آخر سال گذشته 260 نفر به بیمارستان فارابی مراجعه كردند كه كه 180 نفر آنها مرد و 80 نفر زن بودند. 25 نفر از این موارد منجر به بستری شد كه 20 درصد آنها منجر به تخلیه چشم شد. 40 نفر از كل مجروحان زیر 12 سال سن داشتند. در مجموع تعداد مراجعین مصدومان چهارشنبه آخر سال طی سال گذشته نسبت به دو سال قبل كمتر بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha