سلامت نیوز :مدیر آموزش انجمن آلزایمر ایران گفت: رعایت نکردن  آداب اجتماعی مانند حجاب برای کسی که برای مدت ها محجبه بوده، فراموشی نام نزدیکان و اختلال در حافظه کوتاه مدت از نشانه های آلزایمر است.

مینا جهانگیری در گفت وگو با نظام پرستاری کشور اظهار کرد: مرحله نخست بیماری 2 تا 4 سال طول می کشد و ممکن است با پدیده سالمندی به اشتباه گرفته شود در این مرحله فرد به انزوا و افسردگی دچار می شود و حتی شاید در هنگام تکلم از کلمات نامناسب و نابجا استفاده کنند.

وی افزود: با پیشرفت بیماری و ورود به مرحله دوم یا میانی اختلالات حافظه تظاهر می کند نام اعضای خانواده را فراموش می کند و حتی در انجام فعالیت روزمره چون غذاخوردن، لباس پوشیدن و شست و شو با مشکل مواجه می شود و حتی گاهی این افراد به بی اختیاری دفع ادرار و مدفوع دچار می شوند.

مدیر آموزش انجمن آلزایمر ایران با بیان اینکه در این مرحله انتقال پیام های عصبی از سلول های مغزی دشوارتر و فرماندهی مغز مختل می شود، افزود: اختلالات رفتاری، پرخاشگری، عصبانیت، بی خوابی، توهم یا سوء ظن از دیگر ویژگی های این مرحله است.

جهانگیری با بیان اینکه بسیاری از خانواده ها، مبتلایان به آلزایمر را در این مرحله به سرای سالمندان واگذار می کنند، گفت: طول مدت این دوره به شرایط جسمی، بیولوژیک وجود بیماری های زمینه ای(قلب و عروق، افزایش میزان کلسترول خون) وابسته است.

وی درباره فیزیوپاتولوژی بیماری آلزایمر افزود: علت اصلی این بیماری اختلال در کارکردهای عصبی، شخصیتی و رفتاری و رسوب غیرعادی آمینولوئیدهای بتا در سطح سلول های مغزی است که مانع از برقراری ارتباط سلول های عصبی و مغزی می شود.

مدیر آموزش انجمن آلزایمر ایران توضیح داد: اتوپسی از مغز فرد مبتلا به آلزایمر وجود تغییر در نوروفیبرولاری سلول های مغزی به علت تجمع و ایجاد پلاک های آمینولوئید را نشان می دهد که مانع انتقال پیام ها از طریق سیناپس های عصبی می شود که استیل کولین از مهمترین نوروترنسمیترهای آن است.

جهانگیری ادامه داد: آلزایمر نوعی از دمانس به شمار می آید و معمولاً بیماری دوره سالمندی و بالای 60 سال است.

وی یادآور شد: دمانس بر اساس علل پدیدآورنده آن به انواع دمانس عروقی، دمانس لویی بادی و دمانس front temporal تقسیم می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha