حدود 30 درصد از مردم ایران دچار عارضه کبد چرب غیرالکلی هستند که این بیماری غیر واگیردار می‌تواند باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در حوزه بهداشت و پزشکی شود. این عارضه می‌تواند در کودکان و افراد لاغر نیز به وجود آید.

یک‌سوم مردم ایران دچار کبد چرب غیرالکلی هستند

سلامت نیوز: حدود 30 درصد از مردم ایران دچار عارضه کبد چرب غیرالکلی هستند که این بیماری غیر واگیردار می‌تواند باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در حوزه بهداشت و پزشکی شود. این عارضه می‌تواند در کودکان و افراد لاغر نیز به وجود آید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، مطالعات و اطلاعات منتشرشده از سوی یکی از پژوهشگران مرکز مطالعات بیماری‌های داخلی و کبد دانشگاه تهران با بیان این موضوع اعلام کرد، شیوع بیماری کبدی چرب غیرالکلی در میان زنان نسبت به مردان بالاتر است.

    باید توجه داشت که اگرچه کبد چرب غیرالکلی معمولاً با چاقی، اضافه‌وزن و دریافت کالری اضافی در رژیم غذایی روزانه مرتبط است اما افراد لاغر هم می‌توانند دچار این بیماری شوند. متأسفانه در حال حاضر حدود 30 درصد مردم ایران دچار بیماری کبد چرب غیرالکلی هستند که از آن میان 10 تا 20 درصد این افراد دارای وزن معمولی و استاندارد هستند.

دکتر مهدی صابری فیروزی گفت: «کبد به‌طورمعمول حاوی مقادیری چربی است. اگر در کبد فردی بیش از 5 تا 10 درصد چربی وجود داشته باشد، آن فرد ازنظر پزشکی دارای عارضه کبد چرب یا استئاتوز کبدی است.»

باید توجه داشت که اگرچه کبد چرب غیرالکلی معمولاً با چاقی، اضافه‌وزن و دریافت کالری اضافی در رژیم غذایی روزانه مرتبط است اما افراد لاغر هم می‌توانند دچار این بیماری شوند. متأسفانه در حال حاضر حدود 30 درصد مردم ایران دچار بیماری کبد چرب غیرالکلی هستند که از آن میان 10 تا 20 درصد این افراد دارای وزن معمولی و استاندارد هستند.

باید در نظر داشت که حتی کودکان نیز درخطر ابتلا به کبد چرب غیرالکلی هستند و توصیه می‌شود کودکان باید فعالیت‌های بدنی و ورزشی مناسبی داشته و والدین نسبت به رژیم غذایی و وضعیت تناسب‌اندام آن‌ها حساس باشند. استفاده طولانی‌مدت از تجهیزات الکترونیکی و بازی‌های رایانه‌ای از قبیل موبایل، تلویزیون و ... اصلی‌ترین دلیل بروز چاقی و مشکلات کبدی در کودکان محسوب می‌شود.

این پژوهشگر دانشگاه تهران بر ضرورت تغییر رژیم غذایی افراد مبتلابه عارضه کبد چرب غیرالکلی  تأکید کرد تا به این طریق بتوان بیماری را در حالت خاموش نگه داشت. به گفته وی، مصرف هشت لیوان آب در روز، اجتناب از مصرف غذاهای سرخ‌شده و فست فودها و کاهش مصرف کربوهیدرات می‌تواند در کنترل بیماری کبدی چرب غیرالکلی مفید باشد.

بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) یک بیماری به‌طور فزاینده‌ای رایج در بین افراد مبتلا به چاقی، دیابت نوع 2 و فشارخون بالا است.  بیماری کبد چرب غیرالکلی یک عامل خطر مستقل برای آترواسکلروز یا  ساختن چربی، کلسترول و سایر مواد در و بر روی دیواره شریان‌ها است که ممکن است به بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) و مرگ‌ومیر مرتبط با آن منجر شود.

 شواهد همچنین نشان می‌دهد که  کبد چرب و ملتهب نشان‌گر چندین عامل پیش التهابی انعقاد خون است. این امر، احتمال وجود ارتباط بین بیماری کبد چرب غیرالکلی و مرگ‌ومیر قلبی عروقی را بالا می‌برد.

کبد چرب غیرالکلی به‌طور مستقل از عوامل خطر قلبی عروقی در بیماران مبتلابه مشکلات سلامتی سندرم متابولیک مانند دیابت ؛ موجب افزایش خطر  سکته در بیماران خواهد شد.

در بیماران مبتلابه کبد چرب احتمال ابتلا به پلاک و درنتیجه ضخامت عروق خونی در درازمدت بیشتر است.  بیماری کبد چرب در ابتدا، وقوع پلاک کاروتید را بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت، دیابت نوع 2، مصرف تنباکو، و سایر عوامل خطر بیماری‌های قلبی، پیش‌بینی می‌کند. به پیشنهاد محققان، نظارت دقیق بر بیماری‌های قلبی عروقی در هنگام مدیریت بیماری کبد چرب غیرالکلی بسیار مهم است.

منبع: thehealthsite

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha