یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 25528

اگر مسائل بهداشتی هنگام عرضه آبزیان زنده، در روزهای پایانی سال رعایت شود مشكلی را برای انسان‌ها ایجاد نمی‌كند.

سلامت نیوز :اگر مسائل بهداشتی هنگام عرضه آبزیان زنده، در روزهای پایانی سال رعایت شود مشكلی را برای انسان‌ها ایجاد نمی‌كند.
مدیركل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشكی كشور با اشاره به خطرناك بودن بیماری‌های منتقله از آبزیان به انسان‌ها، گفت: سازمان دامپزشكی كشور برای ارتقاء سطح بهداشت عمومی و جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترك بین انسان و حیوان توصیه می‌كند تا ماهی‌های قرمز و آبزیان را از مراكز معتبر مثل آكواریوم فروشی، میادین میوه و تره‌بار و یا اماكنی كه دارای مجوز سازمان دامپزشكی هستند، خریداری كنند و به هیچ عنوان از ماهی فروشی‌های كنار خیابان، ماهی نخرند.
دكتر كاظم عبدی تصریح كرد: در هنگام خرید ماهی باید به ظاهر ماهی توجه ویژه‌ای داشت كه دارای فلس باشد، چشم‌هایش بیرون نزده باشد، لكه رنگی بر روی تنش نداشته باشد و ماهی خریداری شده را در ظروف دهان گرد و كوچك نگه ندارند.
وی خاطر نشان كرد: تنگ ماهی باید 2 تا 1 لیتر آب شهری كه دوساعت در هوای آزاد مانده است داشته باشد چرا كه اگر شرایط نگهداری این حیوانات مناسب و دور از سر و صدا و استرس باشد حدود 6 تا 8
سال عمر می‌كنند.
دكتر عبدی ادامه داد: اگر خانواده‌ها قصد مسافرت داشتند ماهی‌ها را به آكواریوم فروشی‌ها یا مراكزی كه شهرداری مشخص كرده است (مثل حوضچه‌های پارك‌ها) رهاسازی كنند و به هیچ عنوان ماهی‌ها را در رودخانه، جوی یا دریا نیندازند.
مدیر كل اداره بیماری های بهداشت آبزیان سازمان دامپزشكی كشور ابراز داشت: برای تعویض آب تنگ، حتماً نصف آب ظرف را خالی كنید و نصف دیگر را از آب جدید (دمای 20 تا 16 درجه) پركنید، همچنین توصیه می‌شود تا تعویض آب یك تا دو بار در هفته انجام شود و برای تغذیه ماهی‌ها هم از خرده‌های نان و حبوبات و یا از غذاهای مخصوص ماهی استفاده كرد چرا كه ماهی‌ها بیشتر نیاز به غذاهای كم پروتئین و سرشار از كربوهیدرات دارند و این مواد از طریق غذاهای مخصوص ماهی تامین می‌شود.
به گفته دكتر عبدی ماهی قرمز یكی از زیباترین حیوانات اهلی شده توسط انسان‌ها است كه حدود 80 سال در ایران قدمت داشته و هر سال برای روزهای آغازین سال تكثیر و تولید می‌شود.
 
وی ادامه داد: افراد جامعه و كودكان، اولین تجربه خود در برخورد با حیوانات زنده را معمولاً با نگهداری ماهی‌های قرمز آغاز می‌كنند و به همین خاطر فرهنگ‌سازی و آموزش مردم برای برخورد با این حیوانات، نقش موثری در افزایش سلامتی این افراد ایفا می‌كند.
گفتنی است سازمان دامپزشكی كشور، برای ارتقاء سطح بهداشتی افراد جامعه، در ایام پایانی سال، اقدام به اجرای نظام مراقبت فعال در تمامی مراكز تكثیر و پرورش آبزیان می‌كند و با نمونه‌برداری از این حیوانات، در صورت ردیابی هرگونه آلودگی، اقدام به محدود سازی و كنترل این مراكز می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha