دانشمندان علوم پزشكی در یك مطالعه جدید، مولكولی را شناسایی كرده‌اند كه جریان خون را در بیماری‌های عروقی افزایش می‌دهد.

سلامت نیوز :دانشمندان علوم پزشكی در یك مطالعه جدید، مولكولی را شناسایی كرده‌اند كه جریان خون را در بیماری‌های عروقی افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، سلول‌هایی كه در سیستم گردش خون تمام انسان‌ها یافت می‌شوند، نوعی از سلول‌های قدرتمند و در عین حال كمیاب هستند كه در واقع می‌توانند عروق جدیدی را برای بازكردن رگ‌های بسته كه موجب بروز بیماری و سكته قلبی می‌شوند، ایجاد كنند.

به گفته محققان دانشگاه كارولینای شمالی در «كاپل‌هیل» هرچند همه افراد این سلول‌ها را دارا هستند اما در افرادی كه مستعد ابتلا به بیماری‌های عروقی هستند، سلول‌های مزبور نقص عملكرد دارند.

این محققان در آزمایشات جدید كشف كرده‌اند كه مولكولی موسوم به Wntl می‌تواند عملكرد سلول‌های عروقی را بهبود ببخشد و در نتیجه جریان خون را در اعضای مختلف تقویت كند.

به گزارش مجله اینترنتی ساینس دیلی، این یافته می‌تواند آزمایشات بالینی را برای بررسی این سلول‌های قدرتمند در بیمارانی كه سابقه ایست قلبی داشته‌اند، ارتقا دهد.

به گفته محققان، در این مطالعه برای اولین بار مشخص شده است كه مولكول پروتئینی Wntl می‌تواند

شكل‌گیری عروق خونی را موجب شود. این مولكول از خانواده 19 مولكولی Wnt است كه از گروه ژن‌های رشدی هستند.

دكتر آرجون دب، استادیار پزشكی در دانشكده طب دانشگاه كارولینا موفق به شناسایی نقش شگفت انگیز این دو مولكول در شكل گیری عروق تازه شده‌ است.

دكتر آرجون متوجه شد كه یك ژن خاص بویژه ژن wntl در طول مدت رشد عروق خونی فعال می‌شود، در دوران بلوغ فعالیت آن متوقف می‌شود و در صورت ابتلا به نوعی از سرطان سلول‌های endothelial دوباره فعال می‌شود.

دكتر آرجون تصریح كرد: این مولكول یك مولكول جدید و موثر است كه پیش از این هرگز عملكرد آن با این جزئیات مشاهده نشده بود.

این مطالعه در مجله فدراسیون انجمن‌های بیولوژی آزمایشی آمریكا به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha