زرگ‌ترین محموله قاچاق هرویین به وزن هزار و 75 كیلوگرم، با انجام عملیات مشترك وزارت اطلاعات و گمركات غرب كشور، حین خروج از مرز بازرگان (استان آذربایجان غربی) كشف و ضبط شد.

كشف بزرگ‌ترین محموله هرویین در دهه اخیر

سلامت نیوز:بزرگ‌ترین محموله قاچاق هرویین به وزن هزار و 75 كیلوگرم، با انجام عملیات مشترك وزارت اطلاعات و گمركات غرب كشور، حین خروج از مرز بازرگان (استان آذربایجان غربی) كشف و ضبط شد.

به گزارش سلامت نیز به نقل از اعتماد ،ارزش این محموله كه در پانل‌های گچی صادراتی یك تریلی خروجی جاسازی شده بود، حدود 400 میلیارد تومان برآورد شده و در مقایسه با كشفیات موردی هرویین طی 10 سال اخیر، بزرگ‌ترین محموله كشف شده محسوب می‌شود.به گفته علی معصومی؛ مدیركل گمرك بازرگان، این محموله توسط دستگاه X-RAY و سگ‌های موادیاب شناسایی شد و راننده خودرو، پس از تشكیل پرونده مقدماتی به مراجع قضایی تحویل داده شد.


این خبر چند خطی چه اهمیتی دارد؟

نگاهی به سهم وزارت اطلاعات به عنوان یكی از مهم‌ترین دستگاه‌های مقابله با قاچاق مواد مخدر در كشور، طی یك سال گذشته و همچنین مرور اظهارات اخیر سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره تغییر رویكرد مقابله با قاچاق مواد مخدر می‌تواند یكی از نكات قابل توجه مرتبط با این خبر كوتاه باشد. طی یك سال گذشته و بنا بر اعلام رسمی، سهم وزارت اطلاعات در كشفیات مواد مخدر و روانگردان‌ها حدود 80 درصد بوده و پرویز افشار؛ معاون كاهش تقاضا و سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر هم در این مدت و در نشست‌های رسانه‌ای خود تاكید داشته كه در همین بازه زمانی، از تعداد عملیات مقابله منجر به درگیری با قاچاقچیان حدود 25درصد كاسته شده چرا كه شناسایی عوامل قاچاق، به ردزنی و عملیات مبتنی بر شواهد و اطلاعات تغییر مسیر داده كه البته با تغییر نحوه فعالیت شبكه قاچاق مواد مخدر هم در ارتباط است.

از یك سال گذشته، افشار در گزارش‌های رسمی خود هشدار داد كه در هر عملیات وسیع شناسایی منجر به دستگیری و زمینگیر كردن باندهای بزرگ قاچاق، مقادیر قابل توجهی سلاح‌های سنگین هم كشف شده كه این اتفاق، موید آغاز همكاری مشترك شبكه‌های تروریستی و قاچاق مواد مخدر در داخل كشور است. اتفاقی كه از سال‌های پایانی دهه 90 میلادی و در نیمه دوران حیات طالبان در افغانستان شكل گرفت و تا امروز هم در كشورهای عراق و افغانستان ادامه دارد زیرا تروریسم، منبع درآمدی پایدارتر از درآمد قاچاق مواد مخدر نمی‌تواند برای تغذیه خود پیدا كند. دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم ملل متحد UNODC هم در گزارش‌های یك دهه اخیر خود از خاورمیانه و آسیای میانه، این هشدار را پررنگ كرده كه همكاری مشترك گروه‌های تروریستی با باندهای قاچاق مواد مخدر رو به افزایش است و توسعه این همكاری، خطر بالفعلی است كه دیگر نمی‌توان برای آن پایانی متصور شد. شبكه مقابله با قاچاق مواد مخدر در ایران هم قطعا با توجه به هشدارهای بین‌المللی و منطقه‌ای، رویكرد اقدامات خود را به سمت عملیات مبتنی بر اطلاعات و شواهد تغییر داده كه علاوه بر كاهش هزینه‌های جانی ناشی از درگیری‌های مسلحانه، زمینگیر كردن شبكه قاچاق را در مختصاتی دقیق‌تر امكان‌پذیر می‌كند.

نگاهی به حجیم‌ترین كشفیات موردی هرویین در 10 سال گذشته هم، باید به عنوان یك نكته مهم مرتبط با این خبر مورد توجه باشد. با وجود آنكه هرویین، یكی از پرمصرف‌ترین مواد اعتیاد‌‌آور در ایران و جهان است و البته دستگاه مقابله ایران هم سهم 17درصدی از كشفیات هرویین جهان را به خود اختصاص داده، از نیمه دهه 80 و تا امروز، كشفیات موردی هرویین در كشور از مرز 600 كیلو فراتر نرفته است. بالا بودن میزان كشفیات در یك عملیات، وابسته به دلایلی همچون اطمینان شبكه قاچاق از امنیت مسیر ترانزیت و حمل، بی‌اطلاعی حاملان از خطر بالقوه حمل اوزان بالا و پذیرفتن ریسك جابه‌جایی در ازای دستمزدی چرب و همچنین، دریافت اطلاعات دقیق نیروهای مقابله درباره بارانداز و مسیر حمل و حتی مقصد تخلیه نهایی محموله است. البته قاچاقچیان كالاهای ممنوعه معمولا به یك تبصره طلایی هم معتقدند و اینكه با پذیرش ریسك لو رفتن یك محموله نه چندان حجیم، بتوانند با منحرف كردن تمركز عوامل مقابله با قاچاق، مسیر را برای ترانزیت اوزان سنگین‌تری هموار كنند اما این تبصره، حداقل در مورد هزار كیلو هرویین افغانستانی كه امروز در بازارهای اروپا، حداقل، 7 میلیون دلار ارزش دارد، چندان قابل تعمیم نیست.

محل كشف این محموله هم باید به عنوان یكی دیگر از نكات مهم این خبر مورد توجه باشد. شبكه قاچاق مواد مخدر افغانستان با وجود همسایگی با بزرگ‌ترین مصرف‌كننده هرویین جهان- روسیه- ترجیح می‌دهد تولیدات بومی خود را از مسیرهای ارزان‌تر و امن تر؛ ولو دورتر به دنیا تقدیم كند. نقشه ترانزیت مواد مخدر افغانستان نشان می‌دهد كه ترانزیت هر نوع ماده مخدر از افغانستان به سمت مرزهای شمال غرب ایران، به معنای تحویل تضمین شده بار در بازارهای آفریقا، خاورمیانه، اروپای شرقی و اروپای شمالی است.

گمرك بازرگان به عنوان سومین منطقه مهم مرزی و گمركی كشور شناخته شده چنانكه فقط ظرف 6 ماه ابتدای سال جاری، مسیر تردد بیش از 134 هزار كامیون برای انتقال كالا به خارج از كشور بوده است. فعالیت شبانه‌روزی گمرك بازرگان، زمینه تردد انواع كالا را در كوتاه‌ترین زمان میسر كرده و این منطقه مرزی به عنوان درگاه ورود به اروپا شناخته می‌شود.

اگرچه بازار مواد مخدر ایران طی 4 سال گذشته و به دنبال اعمال محدودیت‌های شدید برای واردات غیرقانونی سودوافدرین (پیش‌ساز شیشه) و افزایش اقبال به سمت مصرف هرویین، عرصه ضمانت شده‌ای برای هرویین افغانستان بوده اما شبكه مواد مخدر افغانستان، دنبال بازار وسیع‌تر و پرمشتری‌تری نسبت به جمعیت دو میلیون و 808 هزار نفری مصرف‌كنندگان ایرانی می‌گردد. با وجود آنكه تغییر الگوی مصرف در ایران به سمت هرویین، حداقل تا بازگشت ثبات به اقتصاد كشور و كاهش قیمت ارز و افزایش قدرت خرید معتادان و لااقل تا آینده‌ای نه چندان نزدیك، بر همین روال حركت خواهد كرد، اما بازار چند ده میلیون نفری اروپای غربی، روسیه، اروپای شرقی و حتی امریكا؛ با وجود جایگاه قابل توجه كوكایین و حشیش درقاره اروپا و ایالات متحده، بیشتر به مذاق سوداگرایانه قاچاقچیان افغانستانی خوش می‌آید. امنیت نسبی راه‌های مواصلاتی ایران در این چند دهه هم، خیال شبكه قاچاق مواد مخدر را از این بابت آسوده كرده كه معابر صعب‌العبور همسایه غربی، مقرون به صرفه‌تر از آن است كه هرویین تولید شده در جنوب غربی افغانستان و پشت مرزهای ایران، بخواهد از مرزهای شمالی و از مسیر ناامن آسیای میانه به دنیا صادر شود.


این موفقیت، محصول یك شب نبود

صنعت سینمای جهان، تا امروز ده‌ها فیلم با موضوع نفوذ عوامل مقابله در باندهای قاچاق مواد مخدر تولید كرده است. حتی یادآوری هیجان‌انگیزترین سكانس‌های این فیلم‌ها، حاوی این نكته قابل توجه است كه نفوذ در شبكه‌های قاچاق مواد مخدر و القای باور «همتایی» در ذهن مخوف‌ترین جنایتكاران جهان، محصول یك شب و یك ماه نیست و گاه، ماه‌ها طول می‌كشد تا حتی امكان ورود قلب شده به این شبكه‌ها میسر شود. كشف حتی یك كیلوگرم مواد مخدر، اسلحه و سلاح سرد نمی‌خواهد. رمز موفقیت درشكستن قامت شبكه قاچاق مواد مخدر، فقط دو كلمه است؛ ذكاوت و سرعت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha