سلامت نیوز :انفجار ترقه در چهارشنبه سوری می تواند موجب پارگی پوست و تاندون ها،آسیب عروقی، قطع انگشتان و دیگر ضایعات تخریبی دست شود كه جبران و اصلاح این آسیب ها غیرممكن یا بسیار دشوار است.
مجید محسنی كبیر،جراح و متخصص ارتوپدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تصریح كرد: با نزدیك شدن به چهارشنبه سوری استفاده بسیاری از افراد جامعه از وسایل صدادار و آتش زا به ویژه انواع ترقه های دست ساز افزایش می یابد.

وی تصریح كرد: به دنبال استفاده افراد از ترقه ها،‌خطرات زیادی ناشی از انفجار این ترقه ها ایجاد می شود كه دربین این خطرها،ضایعات و آسیب های مربوط به دست بسیار مهم بوده و براساس آمارهای مربوط به سال های قبل،شیوع بسیار بالایی نیز دارند.

محسنی كبیر ادامه داد: آسیب های انفجار ترقه در دست بسیار متنوع هستند و دریك تقسیم بندی كلی این آسیب ها را می توان به آسیب های كوچك و بزرگ تقسیم بندی كرد.

وی افزود: آسیب های كوچك به طور معمول دراثر ترقه های فتیله دار است كه در آن فرد ترقه را در دست غیرغالب قرار می دهد و درلحظه روشن كردن فتیله آن با كبریت توسط دست غالب، انفجار روی می دهد.

محسنی كبیر اظهار داشت: درآسیب های بزرگ،ترقه بین شست و انگشتان دوم و سوم دست غالب قرار می گیرد و قبل از پرتاب شدن در اثر فشار،در دست منفجر می شود.

این جراح ومتخصص ارتوپدی با اشاره به اینكه انفجار ترقه در چهارشنبه سوری می تواند موجب پارگی پوست و تاندون ها،آسیب عروقی،قطع انگشتان و دیگر ضایعات دست شود،تاكید كرد: این آسیب در مواردی آنقدر شدید است كه اصلاح آن غیرممكن یا بسیار دشوار است.

وی یادآور شد:البته مكانیسم های بروز آسیب دراثر انفجار ترقه بسیار مختلف است،‌اما دو مورد كلی و مهم كه شیوع بسیار بالایی دارند؛همان آسیب های كوچك و بزرگی بود كه در بالا به آن اشاره شد.

محسنی كبیر خاطرنشان كرد:همه افرادی كه از ترقه ها استفاده می كنند و همچنین افرادی كه در نزدیكی این وسایل خطر آفرین قرار می گیرند، باید مراقب عوارض خطرناك ناشی از انفجار ترقه ها باشند و با شادی لحظه ای، یك عمر خود را پشیمان نكنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha