یكی از راه‌های پیشگیری از قاچاق داروهای تقلبی و غیر تقلبی به كشور، كنترل صحیح مراكز عرضه و توزیع دارو و تأمین دارو از طریق شبكه‌های رسمی تولید و پخش دارو است.

دكتر واقفی، دبیر انجمن علمی داروسازان كشور بهباشگاه خبرنگاران گفت: تعطیلی داروخانه‌ها به خاطر داشتن و توزیع  داروهای تقلبی نمی‌تواند راه كار مناسبی برای حل معضل داروهای قاچاق در كشور باشد چون این معضل باید به صورت ریشه‌ای و با كنترل شدید در مرزهای كشور انجام شود.
وی افزود: تعدادی از داروخانه‌هایی كه به علت داشتن داروهای تقلبی تعطیل شدند، تعطیلیشان منتفی شد اما این داروخانه‌ها تعهد دادند كه این اتفاق دیگر نیفتد.
وی تصریح كرد: نكته مهم این است كه داروخانه‌ها نباید دارویی را خارج از فهرست دارویی رسمی كشور و از منابع غیرمجاز كه به طور عمده دستفروشان هستند تهیه كنند.
همچنین دكتر آذرنوش، عضو هیئت علمی انجمن داروسازان در ادامه به خبرنگار ما گفت: در رابطه با نظارت وزارت بهداشت و درمان در مورد داروهایی كه وارد داروخانه‌ها می‌شوند، تنها بر مراكز شناخته شده توزیع دارو نظارت مستقیم دارد كه بر این اساس داروهای این مراكز را به لحاظ كیفیت و تقلبی بودن مورد نظارت قرار می‌دهد.
وی بیان كرد: جلوگیری از ورود داروهای قاچاق به كشور را باید وزارت بازرگانی انجام دهد و در این مورد باید هماهنگی‌های لازم را با وزارت بهداشت و درمان انجام دهند. داروسازان در داروخانه‌ها هم باید دارو را فقط از شبكه رسمی كشور وارد و از ورود دارو از شبكه‌های غیر رسمی كه همان قاچاق داروست خودداری كنند.
وی یادآور شد: وزارتخانه‌های بهداشت، بازرگانی و ستاد مبارزه با قاچاق ارز و كالا، باید هماهنگی لازم را با یكدیگر داشته باشند و تنها تعطیلی داروخانه‌ها روش نامناسبی است چون داروخانه‌ها مورد اعتماد مردم هستند و مردم مشكلات درمانی و دارویی خود را به وسیله ارتباط با داروخانه‌ها مطرح می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha