مدیركل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: عرضه غیرمنطقی داروهایی مانند آنتی بیوتیك ها و داروهای اعصاب و روان در داروخانه ها از سال آینده بازرسی خواهد شد.

سلامت نیوز :مدیركل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: عرضه غیرمنطقی داروهایی مانند آنتی بیوتیك ها و داروهای اعصاب و روان در داروخانه ها از سال آینده بازرسی خواهد شد.
 
به گزارش خبرنگار ایرنا ،محمدرضا شانه ساز در جلسه كمیته كشوری تجویز و مصرف منطقی دارو به بررسی و نظارت عملكرد مسوولان فنی داروخانه ها از سال 90 اشاره كرد و افزود: مسوولان فنی داروخانه ها وظیفه دارند توضیح های لازم درمورد مصرف دارو را به مصرف كنندگان دارو، ارایه دهند.
وی ادامه داد، این توقع و مطالبه باید در مردم ایجاد شود تا داروی خود را از هیچ فردی غیر از داروساز تحویل نگیرند و توضیحات لازم درباره داروها را بخواهند.
مدیركل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت گفت: مساله بروز مقاومت به بیماری های ضد میكروبی تنها مختص ایران نیست بلكه یك تهدید جهانی است.
شانه ساز افزود: مصرف بی رویه آنتی بیوتیك ها موجب جهش های كروموزومی میكروبی شده و ممكن است به جایی برسیم كه دیگر آنتی بیوتیك ها به بیماری های ساده ای مانند سرماخوردگی نیز پاسخ ندهد.
وی اظهار داشت: بنابراین در آینده ناگزیر به تولید داروهای پیچیده ای خواهیم شد كه قیمت تمام شده بسیار بالایی دارند و درصورت بی توجهی به مصرف و تجویز غیرمنطقی دارو، با مرگ و میرها و بیماری های همه گیر فراوانی روبرو خواهیم شد.
مدیركل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت، خاطرنشان كرد: طی 10 سال گذشته، میزان تجویز غیرمنطقی دارو از 60 درصد به كمتر از 50درصد رسیده است اما این رقم همچنان بالا است و با آموزش های عمومی باید این رقم كمتر شود.
شانه ساز گفت: پزشكان و داروسازان هر روز با اصرار بیماران برای تجویز غیرمنطقی دارو روبرو هستند.
وی افزود: امسال در مجموع 120 میلیون نسخه پزشكی، تجویز شده كه 60 میلیون نسخه آن بررسی شده است.
مدیركل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت با اشاره به اینكه 90 درصد نسخ پزشكی، بیمه بوده، خاطرنشان كرد: وضع نسخ پزشكی آزاد در زمینه تجویز غیرمنطقی دارو بهتر از نسخ بیمه ای است چراكه بیمار باید از جیب خود هزینه كند.
وی اظهار داشت: 400 تا 500 پزشك كه وضعیت نسخه نویسی آنان از نظر تجویز منطقی دارو مطلوب نبوده، از سوی هیات بدوی نظام پزشكی تذكراتی با درج در پرونده پزشكی، مواجه شدند.
مدیركل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت در ادامه به بحث مكمل ها پرداخت و گفت: پیش از این، مكمل ها به عنوان ماده غذایی شناخته می شدند اما از سال گذشته در زمره مواد دارویی قرار گرفتند.
شانه ساز افزود: با جلوگیری از پخش مكمل های دارویی در سوپرماركت ها و نصب برچسب اصالت روی این محصولات، در تلاشی هستیم تا مصرف مكمل های دارویی در كشور نیز منطقی شود.
رییس انجمن داروسازان نیز در این نشست گفت: مشكلات محسوس و نامحسوسی در زمینه نسخ دارویی وجود دارد، نیمی از نسخ دارویی، نادرست است و نیمی از نسخ دارویی را نیز مردم مصرف نمی كنند.
رهبر مژده ای آذر افزود: برای اجرای هر برنامه ای باید زیرساخت های آن فراهم شود و فراهم نبودن این زیرساخت ها و سوء مدیریت ها موجب شده تا پزشكان در مقابل سازمان های بیمه گر قرار گیرند.
وی اظهار داشت: اكنون برخی سازمان های بیمه گر در پرداخت مطالبات و نحوه بازرسی، رفتار مناسبی با داروخانه ها و پزشكان ندارند بطوریكه برخی داروخانه ها تا ماه ها مطالبات خود را دریافت نمی كنند.
رییس انجمن داروسازان خاطرنشان كرد: الگوبرداری از سازمان ها ی بیمه گر كشورهای خارجی به تنهایی نتایج مطلوبی در پی ندارد.
احمد شیبانی معاون غذا و داروی وزارت بهداشت نیز در این جلسه تاكید كرد: این وزارتخانه مجوز ورود هیچگونه داروی چینی را به كشور نداده است.
تجویز حداقل یك قلم آنتی بیوتیك برای 49 درصد از بیماران ، تجویز داروی تزریقی برای بیش از 43 درصد از بیماران در سال جاری و مشكل واحدهای تزریقاتی كشور از دیگر موضوعاتی بود كه در این جلسه مطرح شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha