جنگل؛ دیواری كه گویا كوتاه‌تر از آن این روزها پیدا نمی‌شود. هر روز قانونی برای آن مصوب می‌كنند. یك روز می‌گویند باید دام‌ها را از آن خارج كنند و روز دیگر قانون تنفس جنگل را مصوب می‌كنند. قانون تنفسی كه وجود برخی تبصره‌ها در آن، موجب نگرانی كارشناسان شده بود.

بازگشت مافیای قاچاق چوب به‌جنگل‌ها با چراغ سبز‌ وزیر‌كشاورزی

سلامت نیوز: جنگل؛ دیواری كه گویا كوتاه‌تر از آن این روزها پیدا نمی‌شود. هر روز قانونی برای آن مصوب می‌كنند. یك روز می‌گویند باید دام‌ها را از آن خارج كنند و روز دیگر قانون تنفس جنگل را مصوب می‌كنند. قانون تنفسی كه وجود برخی تبصره‌ها در آن، موجب نگرانی كارشناسان شده بود.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه قانون در ادامه نوشت: با گذشت یك سال و نیم از زمان اجرای قانون تنفس جنگل، به‌نظر می‌رسد این نگرانی‌ها بی‌مورد نبوده و كابوس كارشناسان به واقعیت پیوسته است. هم‌اكنون وزیر جهاد كشاورزی تحت فشار نمایندگان مجلس؛ با نامه‌ای به قانون «تنفس» جنگل تیر خلاصی وارد كرد و با چراغ سبز وزیر قرار است دوباره مافیای قاچاق چوب به‌جان جنگل‌ها بیفتند.

ماجرای قانون تنفس جنگل

ماجرای قانون تنفس جنگل و تبصره‌های جنجالی آن از سال ۹۲ آغاز می‌شود. آن سال موضوع توقف بهره‌برداری و تنفس جنگل‌های كشور مطرح شد. پس از آن این طرح ازسوی سازمان محیط زیست به عنوان طرحی برای نجات جنگل‌های کشور در دستور کار قرار گرفت. طرح تنفس 10 ساله جنگل، سال‌ها موجب مناقشه و بحث‌های بسیاری شده بود اما سرانجام ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه در زمستان سال 95 در مجلس به تصویب رسید. براساس این قانون، هرگونه بهره‌برداری چوب از جنگل‌های شمال از ابتدای سال چهارم اجرای قانون برنامه ششم، ممنوع است. قانون تنفس جنگل طبق ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه باید حداکثر ظرف مدت سه سال اجرا شود که بر اساس آن بهره‌برداری و قطع درختان شکسته، خشک شده، افتاده و ریشه کن شده؛ مجاز شمرده شده است. باوجود ابراز خرسندی بسیاری از كارشناسان و فعالان محیط زیست از تصویب این طرح اما در همان روزهای نخست تصویب، كارشناسان ایرادات جدی را به قانون تنفس جنگل وارد می‌دانستند و درخصوص برخی تبصره‌ها هشدار داده بودند. یكی از این تبصره‌ها؛ تبصره یک این ماده است كه برداشت و قطع درختان پیر، خشک سرپا، افتاده و... با مجوز سازمان جنگل ها و مراتع مجاز بوده و در تبصره دو نیز تاکید می‌کند قطع درختان جنگلی برای اجرای طرح های عمرانی مصوب و حتی قطع جنگل های دست کاشت با مجوز سازمان جنگل‌ها، بلامانع است.

طبق قانون، بهره‌برداری از جنگل توسط شركت‌های مشخص و به‌صورت قانونی انجام می‌شود اما براساس آمار در برخی موارد شاهد قانون‌شكنی توسط شركت‌های قانونی بوده‌ایم. شواهد حاكی از آن است كه در بسیاری موارد شركت‌های بهره‌بردار در حجم انبوهی اقدام به پیكرتراشی جنگل كرده‌اند. براساس لیست سازمان جنگل‌ها، درخت‌هایی كه خشك یا آفت زده هستند مشخص و مهر می‌شوند. این لیست در اختیار شركت‌های بهره‌بردار برای انجام كار قرار می‌گیرد. آن‌ها مجاز به قطع درختان طبق لیست سازمان جنگل‌ها هستند. تمام درختانی كه در طرح بهره‌برداری قرار دارند زیر مجموعه سازمان منابع طبیعی محسوب می‌شوند اما به‌طور معمول شركت‌های بهره‌بردار به لیست سازمان جنگل‌ها اكتفا نكرده و درختان خارج از لیست را نیز قطع می‌كنند. شركت‌ها در توجیه این كار غیرقانونی، خشك یا آفت زده بودن آن‌ها را دلیل قطع عنوان می‌كنند. به‌عنوان نمونه؛ آن‌ها كوچك‌ترین شكاف روی درخت را به‌عنوان آفت یا خشكی اعلام می‌كنند؛ نكته قابل توجه اینجاست كه روی بیشتر درخت‌های جنگل شكاف وجود دارد. حال با این بهانه واهی باید تمامی درختان جنگل را قطع كنیم.

موافقت وزیر با جنگل‌كشی

شنیده‌ها حاكی از آن است كه وزیر جهادکشاورزی، با برداشت درختان شکسته-افتاده در کف جنگل توسط بهره‌برداران موافقت کرد. این موافقت در پاسخ به درخواست علی محمد شاعری، نماینده بهشهر، نکا وگلوگاه اتفاق افتاد. شاعری که پیشترها در صف طرفداران جنگل های هیرکانی بود و شعار حفاظت از آن ها را می داد پس از تصویب طرح توقف بهره برداری چوب از جنگل های شمال ایران، ناگهان با چرخشی عجیب، از در مخالفت با آن درآمد و از همان روزهای بعد از ابلاغ قانون تنفس از سوی وزیر، تلاش کرد تا به گونه ای آن‌را لغو کند که بالاخره این امر در هفتمین روز از ماه مهر رخ داد و وزیر جهاد کشاورزی در یک تصمیم ناگهانی و بدون مشورت با کارشناسان بدنه سازمان متولی جنگل، امضای این برداشت را صادر کرد.این در حالی است که کارشناسان و دانشگاهیان جنگل بر این باورند که دستور جدید وزیر در موافقت با برداشت درختان شکسته-افتاده، راهی است برای ورود آسان به عرصه های جنگلی و دستبرد راحت تر و بی دردسر به جنگل های هیرکانی که قرار است به زودی ثبت جهانی شود.

صدور مجوز دستبرد به جنگل

به گزارش اسكان، هادی کیادلیری، دکترای جنگل و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات در‌باره نامه وزیر جهادكشاورزی گفت:« این کار فقط برای دستبرد و دستکاری جنگل هاست؛ به گونه ای که به بهانه جمع آوری شکسته- افتاده ها وارد جنگل شده و بعد به تمام درختان سرپا نیز دسترسی آسان خواهند داشت. مقدار شکسته- افتاده یکصدم درصد هم نمی شود.کل بهره‌برداری ما از جنگل های شمال کشور 10 درصد نیاز به چوب کارخانه ها را تامین می کرد. حال قرار است این شکسته افتاده ها چند درصد را تامین کند که اینقدر مهم است برای نفوذ و این آقایان این همه برای گرفتن مجوز برداشت از آن، تقلا و لابی کرده اند؟ ».

این دکترای جنگل درباره عواقب موافقت وزیر با برداشت از درختان شکسته-افتاده گفت:« وزیر گفته هرگونه برداشت از چوب جنگلی ممنوع است. دخالت وزیر در این راه از اساس نادرست است و عواقب ناگواری برای جنگل های هیرکانی دارد. یکی از عواقب این دستور وزیر جهادکشاورزی، کت زدن درختان(زخمی کردن پوست درخت) است؛ با این هدف که بیفتد و بعد به نام درختان شکسته- افتاده از آن‌ها بهره برداری کنند. این کار اشتباه محض و فاجعه بار است».

بهانه‌های واهی

کیادلیری درباره درخواست نماینده بهشهر از وزیر گفت:« به این نماینده مجلس نیز ایراد وارد است و کارشان اشتباه محض است. اینکه گفته اند «درختان شکسته-افتاده در کف جنگل باعث آتش سوزی می شود» حرف بی ربطی است. بسیاری از آتش سوزی های جنگلی ما در بهار است. آیا اینها خشک بوده اند؟ به نظر من این حرف ها و سخنان، فقط برای توجیهات برای دست اندازی و تجاوز است و جز این نیست.کل بهره برداری ما از جنگل های شمال کشور 10 درصد نیاز به چوب کارخانه ها را تامین می کرد. حال قرار است این شکسته- افتاده ها چند درصد را تامین کند که اینقدر مهم است برای نفوذ و این آقایان این‌همه برای گرفتن مجوز برداشت از آن، تقلا و لابی کرده اند؟این کار فقط برای دستبرد و دستکاری جنگل هاست؛ به گونه ای که به بهانه جمع آوری شکسته- افتاده ها وارد جنگل شده و بعد به تمام درختان سرپا نیز دسترسی آسان خواهند داشت. مقدار شکسته- افتاده یکصدم درصد هم نمی شود. چرا اصرار وجود دارد که اگر این شکسته –افتاده ها را برداشت نکنیم کارخانه ورشکست می شود؟ اساسا این ها بی معناست».

کیادلیری همچنین با اشاره به اینکه این دستور به لحاظ فنی کاملا نادرست است، گفت:« ما درختان شکسته-افتاده را که به «خشکه دار» معروف هستند جزیی از اکوسیستم می دانیم که با عنوان «جوامع خرد» یا «جوامع کوچک» مطرح است. این ها خود یک زیستگاه درست می کنند. وقتی می خواهیم سلامتی اکوسیستم ها را توضیح بدهیم تعریف سلامتی و شاخص های آن در سطوح مختلف، متفاوت است. یک زمانی شما راجع به یک تک‌درخت می خواهید توضیح بدهید می گویید شاخه اش شکسته، برگش پوسیده و مریض است اما یک زمانی می‌خواهی درباره جنگل سلامتی را تعیین کنی. آن‌وقت دیگر بر اساس پارامترهای تک موردی نمی گویی این خشک است و باعث بیماری است؛ بلکه این تک مورد می تواند حتی باعث سلامتی توده باشد به عنوان جوامع سینوسی».

این دکترای جنگل در پاسخ به این پرسش درباره دلایل نادرستی بیرون بردن درختان شکسته-افتاده از جنگل گفت:« سلامتی در سطح جنگل یا توده بر اساس کارکرد آن تک مورد (فرد) تعیین می شود نه بر اساس پارامترهای شخصی اش. یعنی فرض کنید کارکرد یک درخت افتاده این است که یک اکوسیستم کوچک درست می کند که انواع حشرات، جوندگان، خزندگان مفید در آن زندگی می کنند. یعنی وظیفه و کارکرد آن در توده این است که خود ضامن سلامتی اکوسیستم جنگل است.پس ما دیگر نمی توانیم چشمان مان را ببندیم و بگوییم چون این درخت خشک است؛ پس بیماری است و بی فایده است برای جنگل. این نگاهی کاملا غیراکولوژیکی و کاملا اقتصادی است. الان پرسپکتیوهای اکولوژیکی این ها را کاملا رد می کند».

کیادلیری در ادامه با اشاره به اینکه برخی مطرح می کنند و می گویند که درختان شکسته-افتاده تعداد استاندارد در توده نیاز است، شرح داد:« این درست است و اگر خیلی زیاد باشد باید خارج شود. اما اساسا باید دید چرا تعداد درختان شکسته-افتاده خیلی زیاد شده؟ چرا ریخته؟ کجا ریخته؟ آیا ما الان چنین شرایطی داریم؟ آیا تعیین کرده اند که چه تعداد باید باشد و الان چقدر است؟»

ضمانتی برای جنگل‌تراشی نیست

این دکترای جنگل از نماینده بهشهر پرسید:« آیا تضمین می کنید که منِ نوعی نروم درختان را «کت» نزنم(کندن بخشی از پوست درخت) و بعد که خشک شد از آن بهره برداری نکنم؟ ما این ها را دیده ایم که می گوییم. کت می زنند؛ خشک می شود و بعد می برند. این ها راهی است برای دستبرد به جنگل. برای اینکه قانون را زیر پا بگذارند و دوربزنند این موارد و درخواست ها را مطرح می کنند.مساله دیگر این است که شما از کجا پیش بینی می کنید که در کجا درخت افتاد که طرح داشته باشید؛ دستگاه ببرید؛ بهره ‌رداری کنید؟ این‌که به شما نمی گوید کجا می افتد؟ چطور می‌خواهید بر اساس افتادن درخت ها برای کارخانه‌هایت برنامه ریزی کنی که جلوی ضرر وزیانش را بگیری؟ فرض کنید سال بعد هیچ درختی نیفتاد! کارخانه ات باید ورشکست شود؟ برنامه دیگری نباید داشته باشد؟» این دکترای جنگل با اشاره به اینکه سرمایه گذاری روی درخت های شکسته –افتاده هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد ،گفت:« راجع به بحث تنفس هم باید این نکته را بگویم که این طرح قرار بود فقط در طرح هایی که بهره برداری چوب بود را قطع کند؛ این دوستان طرح تنفس را بزرگ کردند که دام را حل کند؛ زباله را حل کند و... این سوء استفاده از این بحث است و آن بودجه ای هم که می‌خواستند به طرح تنفس بدهند فقط برای عدم بهره برداری چوب بود، تمام جنگل‌کاری ها و احیا باید انجام‌شود. ولی مافیای چوب و بعضی بهره بردارها این‌ها را در بوق وکرنا می کنند که آی ببینید کارخانه تعطیل می شود؛ اشتغال از بین می رود و ... در حالی که این ها بحث فنی جنگل شناسی اکولوژیک نیست».

جنگل زیر تیغ مافیای قاچاق چوب

در میان صدها عامل تخریب جنگل؛ مافیایی قاچاق چوب عاملی است كه كمتر مسئولی تمایل به سخن گفتن درباره آن داشته باشد. مافیایی كه دیگر پنهانی درختان جنگل را قطع نمی‌كنند بلكه آشكار و جلوی چشم مسئولان هزاران درخت را قطع می‌كنند و آب از آب تكان نمی‌خورد. موضوع مافیای قاچاق چوب جنگل در دوره‌ای به مجلس شورای اسلامی رسید و طرح تحقیق و تفحص از سازمان منابع طبیعی نیز مصوب شد. تحقیق و تفحصی كه باوجود گذشت چندین سال تاكنون گزارش آن در مجلس قرائت نشده است. گزارشی كه در صورت قرائت آن دلایل تصرف هزاران هکتار از منابع ملی و عمومی و غیردولتی توسط مافیا در آن روشن می‌شود. طبق گزارش‌های یكی از نمایند‌‌‌‌‌‌‌‌گان مجلس د‌‌‌‌‌‌‌‌ر كمیسیون اصل 90  كه منتشر شد‌‌‌‌‌‌‌‌ه است، د‌‌‌‌‌‌‌‌ر طول 25 سال گذشته حدود چهار میلیون هكتار از راضی منابع طبیعی تغییركاربری پید‌‌‌‌‌‌‌‌ا كرد‌‌‌‌‌‌‌‌ه؛ این د‌‌‌‌‌‌‌‌رحالی است كه سازمان منابع طبیعی كشور د‌‌‌‌‌‌‌‌ر طول عمر 125 سال خود‌‌‌‌‌‌‌‌ تنها دو میلیون هكتار جنگل‌كاری انجام داده است. این آمار نشان‌دهنده این مساله است كه سازمان منابع طبیعی بیش از د‌‌‌‌‌‌‌‌و برابر درخت‌های كه كاشته، جنگل‌زد‌‌‌‌‌‌‌‌ایی كرد‌‌‌‌‌‌‌‌ه است. نكته قابل توجه اینجاست كه تمامی این تغییركاربری‌ها با مجوزهای قانونی و رسمی صورت گرفته است».سوءمدیریت به‌جان جنگل‌های كشور افتاده است و هر روز درختان بیشتری در این بی‌تدبیری از جنگل‌های ایران محو می‌شوند. براساس آمار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، در 10 سال گذشته وسعت جنگل‌ها با کاهش 14 هزار هکتاری مواجه شده است. همچنین طبق آمار مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست، در هر ثانیه 350 متر مربع جنگل و مرتع كشور نابود می‌شود. نابودی ۱۸ میلیون اصله بلوط در غرب کشور گواه روشنی بر مساله است. جنگل‌هایی كه با نابودی آن‌ها،ایران را هر لحظه به بیابان شدن نزدیك‌تر می‌كنند. خسارت سالانه بیابانی شدن كشور بیش از یك هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha