سلامت نیوز : مدیركل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: ایران، جزو 10 كشور نخست دنیا به شمار می رود كه توانایی بالایی در تولید مواد اولیه دارویی مسكن - استحصالی از تریاك - دارد.
 
 محمدرضا شانه سازدر نشستی خبری افزود: در برخی از خدمات درمانی مانند خدمات ارایه شده در اتاق های عمل جراحی به بیماران، مسكن های قوی مانند مرفین و كدئین داده می شود كه ماده اولیه آنها را تریاك تشكیل می دهد.
وی تصریح كرد: محموله 17 و نیم تنی تریاك، چند هفته پیش با مجوزهای رسمی وارد كشور شد كه این محموله به عنوان مواد پیش ساز ماده اولیه دارویی محسوب می شود.
مدیركل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت درباره ضبط این محموله از سوی نیروی انتظامی گفت: شبهات محموله دارویی تریاك در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) برطرف شده است و اكنون در حال ترخیص آن هستیم.
شانه ساز تصریح كرد: كمیته نظارت بر داروهای مواد مخدر سازمان ملل موسوم به NICB ، مصرف داروهای مخدر در جهان را كنترل می كند و به هر كشوری سهمیه مشخصی برای تولید این داروها ارایه می كند.
وی افزود: با توجه به امكانات گسترده تولید مواد اولیه این گونه داروها، سهمیه لازم به ایران اختصاص داده نمی شود.
مدیركل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: امسال سهمیه 130 تن تریاك برای تبدیل مواد دارویی به منظور صادرات داروهای تولیدی به ایران داده است.
شانه ساز با تاكید بر اینكه محموله تریاك در چارچوب توافقنامه های بین المللی وارد كشور شده است، اظهارداشت: این محموله از كشور هندوستان وارد ایران شده است و در قالب مواد اولیه دارویی ساخت ایران به هند بازگردانده می شود.
وی یادآور شد: پیش از این نیز محموله های تریاك برای استفاده های دارویی وارد ایران می شد و اگر قبل از رسانه ای شدن ورود این محموله ، از مسئولان وزارت بهداشت سئوال می شد هیچ شبهه ای در جامعه به وجود نمی آمد.
مدیركل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: با توجه به ورود این محموله، امسال 20 تا 30 درصد صادرات مواد دارویی ایران را مواد تبدیلی از تریاك تشكیل خواهد داد.
شانه ساز یادآورشد: قسمت عمده ای از تولیدات دارویی داخل كشور از مكشوفات تریاك نیروی انتظامی تامین می شود كه پس از خالص سازی و استانداردسازی به دارو تبدیل خواهند شد.
وی اضافه كرد: یك ماه پیش نیز برای خرید تریاك كشف شده نیروی انتظامی، هماهنگی هایی بین این نیرو و وزارت بهداشت صورت گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha