سلامت نیوز :پزشكان تاكید كردند: زنان پس از یائسگی باید دفعات بیشتری در سال سلامت دهان و دندان‌های خود را چكاپ كنند.

به گزارش  ایسنا، دكتر لینا پالومو، متخصص دانشكده دندانپزشكی دانشگاه كیس وستون ریزرو و دستیارش در كلینیك كلیوند در این باره خاطرنشان كردند: زنان پس از یائسگی نه دو بار در سال، بلكه باید حداقل چهار نوبت در سال به دندانپزشكی خود مراجعه كرده و بهداشت و سلامت دندان‌های خود را در كنترل داشته باشند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این باره گزارش داد: این دو متخصص مطالعه‌ای جدید انجام دادند تا اثرات بلندمدت درمان‌های بیسفوسفونات روی استخوان آرواره را مورد ارزیابی قرار دهند.

در این بررسی‌ها 28 زن یائسه با استخوان‌های طبیعی با 28 زن یائسه كه حداقل دو سال یا بیشتر تحت درمان با بیسفوسفونات بودند، مقایسه شدند. شركت كنندگان همگی در گروه سنی بین 51 تا 80 سال بودند.

این افراد تحت آزمایشات سی تی اسكن از ناحیه استخوان آرواره و یك چكاپ كامل لثه و دندان به لحاظ معاینه پلاك‌های دندانی ، خونریزی و یا از دست دادن اتصالات استخوانی در این ناحیه از صورت قرار گرفتند.

بنابراین گزارش، هر دو گروه از زنان استانداردهای بهداشت دهان و دندان‌ را كه از سوی انجمن دندانپزشكی آمریكا توصیه شده و شامل دوبار مسواك در روز، كشیدن نخ دندان و حداقل دو نوبت چكاپ سالانه هستند، به دقت دنبال كرده و انجام دهند.

در این آزمایشات یافته‌های مربوط به قدرت استخوانی و سایر نشانگرهای پوكی استخوان در هر دو گروه یكسان بود، اما محققان متوجه شدند كه در هر دو گروه سطح پلاك‌های دندانی افزایش یافته است كه برای آرواره‌های زنانی كه یائسگی طبیعی دارند، می‌تواند خطرناك باشد.

نتایج مطالعات نشان داد: زنان یائسه كه در معرض خطر پوكی استخوان قرار دارند، همچنین با خطر ابتلا به بیماری لثه و دندان مواجهند كه روی اتصال دندان‌ها به استخوان آرواره می‌تواند تاثیر نامطلوب داشته باشد.

مطالعات قبلی توسط همین محققان نیز نشان داد كه مصرف كوتاه مدت داروی بیسفوسفوفات موجب افزایش توده استخوانی در آرواره می‌شود، اما به مرور زمان اگر پلاك‌های زیاد بر روی دندان‌ها باقی بمانند، روند بیماری لثه را تسریع می‌كنند.

این مطالعه به طور كامل در مجله «یائسگی» به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha