یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 25558

رییس مركز بین‌المللی طب مسافرتی ایران گفت: افراد مسن، باردار یا اشخاصی كه از داروهای خاصی مانند داروهای ضد بارداری استفاده می‌كنند به ازای هر 5/1 تا 2 ساعت نشستن در وسایل نقلیه طی سفر باید 7 تا 10 دقیقه قدم بزنند تا احتمال لخته شدن خون در رگهایشان به حداقل برسد.

سلامت نیوز : رییس مركز بین‌المللی طب مسافرتی ایران گفت: افراد مسن، باردار یا اشخاصی كه از داروهای خاصی مانند داروهای ضد بارداری استفاده می‌كنند به ازای هر 5/1 تا 2 ساعت نشستن در وسایل نقلیه طی سفر باید 7 تا 10 دقیقه قدم بزنند تا احتمال لخته شدن خون در رگهایشان به حداقل برسد.

دكتر مرتضی ایزدی در گفت وگو با ایسنا، افزود: این افراد حتی در هواپیما نیز می‌توانند با انجام هماهنگی با مهماندار این مدت را قدم بزنند.

وی با بیان اینكه اسهال مسافرتی، بیماری نسبتا شایعی است، گفت:30 تا 70 درصد مسافران در مسافرت‌های بین‌المللی طی یك هفته حداقل یك بار اسهال مسافرتی را تجربه می‌كنند بنابراین به مسافران توصیه می‌كنیم كه از آب آشامیدنی بهداشتی و مواد غذایی سالم استفاده كنند. علاوه بر آن، در رستوران‌های بین راهی نامطمئن غذا نخورند. شستن دستها پیش و پس از مصرف غذا نیز به شدت توصیه می‌شود.

رییس مركز بین‌المللی طب مسافرتی ایران به زنان باردار توصیه كرد: این زنان در سه ماهه دوم بارداری خود می‌توانند با خیالی آسوده سفر كنند اما تا حد امكان در سه ماهه اول و سه ماهه آخر حاملگی از این كار خودداری كنند و در صورتی كه ناگزیر به مسافرت هستند با یك مركز پزشكی یا یك پزشك متخصص زنان در مقصد هماهنگی كنند تا در صورت بروز مشكل بتوانند به سرعت به او مراجعه كنند.

وی با اشاره به مسافرت اطفال و شیرخواران اظهار كرد: اگر قرار است والدین، فرزند شیرخوار خود را در سفری مانند سفر حج به همراه خود نبرند نباید او را از خوردن شیرمادر محروم كنند بنابراین مادر می‌تواند هر روز مقداری از شیر خود را بدوشد و در فریزر قرار دهد. چرا كه اگر به محض خارج كردن شیر از فریزر، این ماده غذایی در مدت یك ساعت مصرف شود می‌توان شیر مادر را در فریزر تا چند هفته نگهداری كرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به ضرورت توجه به كودكان در ایام سفر گفت: والدین در مناطق ساحلی و كوهستانی كودك خود را تنها نگذارند تا حادثه‌ای برای او رخ ندهد. علاوه بر آن اگر كودك اصرار به خوردن تنقلاتی مانند بستنی دارد، تنقلات بهداشتی را برای او بخرند.

از  دست زدن به گیاهان بدون دستكش خودداری كنید

ایزدی در پایان با توصیه بر پرهیز از تماس مستقیم دستها با گیاهان زینتی در ایام نوروز، تاكید كرد: لازم است گیاهانی مانند سینره و بنفشه با دستكش پلاستیكی یك‌ بار مصرف لمس شوند سپس دستكش دور انداخته و دستها شسته شوند. البته تماس دست با برخی از آبزیان مانند ماهی‌ قرمز نیز موجب ابتلا به برخی از عفونت‌ها می‌شود بنابراین این حیوانات را نیز نباید با دست لمس كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha