سلامت نیوز :رئیس مركز تحقیقات سازمان پزشكی قانونی كشور گفت: آمار مجروحان و تلفات انسانی چهارشنبه‌سوری در گذشته تفكیك نمی‌شد اما امسال برای نخستین بار این آمار جمع‌آوری و اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار فارس هر ساله در ایام چهارشنبه سوری و هفته پایانی سال شاهد تلفات جانی و مالی بسیاری در كشور هستیم و متاسفانه این مراسم باستانی ایرانی به علل مختلف از جمله نبود آموزش‌های لازم و عدم فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای برای تفریح سالم جوانان، منجر به حوادث جبران ناپذیری می‌شود به طوری كه متخصصان پزشكی معتقدند برخی از این آسیب‌های بدنی هرگز بهبود نمی‌یابد.

سازمان پزشكی قانونی كشور نیز مانند وزارت بهداشت و نیروی انتظامی در ایام چهارشنبه سوری با این موضوع درگیر است و به آسیب دیدگان خدماتی برحسب وظایف خود ارائه می‌كند كه در این راستا با جابر قره داغی، رئیس مركز تحقیقات پزشكی سازمان پزشكی قانونی گفت و گو كردیم.

قره داغی می‌گوید: مصدومان ایام چهارشنبه‌سوری بیشتر به اورژانس ارجاع می‌شود و در این رابطه سازمان پزشكی قانونی كشور آمار دقیقی از مجروحان ندارد و اگر آماری نیز داشته باشد اما آمار مرگ را سازمان پزشكی قانونی باید اعلام كند.


فارس: آیا برای افراد رهگذر كه بر اثر نفجار مواد محترقه آسیب می‌بینند، در سازمان پزشكی قانونی پرونده‌ای تشكیل می شود و به آنها خدمات رسانی می‌شود؟

قره‌داغی: متأسفانه تاكنون آمار دقیقی در این زمینه در سازمان پزشكی قانونی جمع‌آوری نشده است به همین دلیل نمی‌توانیم آمار با ارزشی ارائه كنیم ولی می‌توانیم بگوییم كسانی كه به پزشكی قانونی مراجعه می‌كنند در این رابطه بسیار كم هستند و بیشتر افرادی كه بر اثر قصور اشخاص دیگر مجروح شده‌اند در این راستا شكایت می‌كنند چون اكثر افراد خودشان در امور مصدومیت خود دخالت دارند بنابراین معنی ندارد كه بیاید و شكایت كند تا پرونده آنان در پزشكی قانونی مورد بررسی قرار گیرد.

فارس: پس نمی‌توانید آمار دقیقی در این زمینه اعلام كنید؟

قره‌داغی: تفكیك این آمار در پزشكی قانونی بسیار سخت است. چون برای كسانی كه به دلیل سوختگی‌ها فوت می‌كنند به پزشكی قانونی مراجعه می‌شود ولی به دلیل اینكه در قانون تعریف نشده است كه ما این سوختگی‌ها را تفكیك كنیم كه نوع آتش‌سوزی اندام اشخاص به دلیل چهارشنبه‌سوری است با نه آماری نیز در حال حاضر در این رابطه نداریم.

فارس: چرا این تفكیك در سازمان پزشكی قانونی صورت نمی‌گیرد؟
قره‌داغی: حقیقتاً حالا واقعا در این مورد به این نتیجه رسیده‌ایم كه در این زمینه فكری كنیم.

فارس: چون این آمارها برای سازمان‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت و نیروی انتظامی مهم است جمع‌آوری این آمارها در سازمان پزشكی قانونی چه زمانی صورت می‌پذیرد؟

قره‌داغی: سالانه تعداد زیادی از هموطنان ما بر اثر صدمات ناشی از آتش‌سوزی و استفاده از مواد محترقه در شب چهارشنبه سوری سلامت و در مواقعی جان خودشان را از دست می‌دهند و مواردی را نیز شاهد هستیم كه افراد اعضای حیاتی مانند چشم و قسمت زیادی از پوست صورت و دستشان به طور جدی آسیب می‌بیند ولی آماری كه ما در این رابطه داریم خیلی نسبت به آمار واقعی كم است چون اكثر این صدمات به خاطر اقدامات و قصور اشخاص صورت می‌پذیرد و به تبع این افراد نمی‌توانند شكایت كنند تا پرونده آنها به پزشكی قانونی ارجاع شود و پرونده‌های بسیار كمی ارجاع می‌شود و به این خاطر آمارهای پزشكی قانونی در این خصوص گویای وسعت حوادث چهارشنبه‌سوری بر اساس صدمات نیست.

ما در مركز تحقیقات پزشكی قانونی این تصمیم را داریم كه در این رابطه جدی‌تر عمل كنیم و این تلاش را داریم كه آمار صدمات ناشی از چهارشنبه‌سوری چه به صورت جراحات و صدمات بدنی و چه به شكل فوتی را كه به پزشكی قانونی ارجاع می‌شود برای چهارشنبه‌سوری 89 به دست‌آوریم و اطلاع‌رسانی كنیم.

فارس: سازمان پزشكی قانونی به عنوان مرجع اطلاع‌رسانی برای سازمان‌های دیگر از جمله وزارت بهداشت و نیروی انتظامی آمارهای بسیار خوبی جمع‌آوری می‌كند. حال بهترین راهكار و پیشنهاد مردم برای این ایام چه چیزی خواهد بود؟ چه راهكارهایی برای جلوگیری و پیشگیری از این حوادث ارائه می‌كنید؟ زیرا به طور مثال انجمن‌های پزشكی در سراسر كشور هر كدام راهكارهایی ارائه می‌دهند. راهكارهای سازمان پزشكی قانونی در این راستا چیست؟

قره‌داغی: اجازه دهید بنده به عنوان مسئول مركز تحقیقات پزشكی قانونی در این رابطه اظهار نظر نكنم چون باید اظهارنظرهایمان مستند باشد و دربرگیرنده یك پژوهش علمی باشد غیر از این اگر چیزی گفته شود تنها یك نظر خواهد بود و نظر شخصی بنده نیز ملاك نخواهد بود.

برای پیدا كردن راه‌حل‌های علمی جهت كاهش صدمات بدنی و جاری ناشی از فعالیت‌های صورت گرفته در چهارشنبه‌سوری لازم است كه تحقیقات علمی و دقیقی در خصوص صدمات صورت پذیرد و تا بتوان به این مسئله پی برد فرد به چه صورت مصدوم شده است یا به چه علت انفجار رخ داده است و از چه موادی استفاده شده است یا اینكه این مواد را خودش استفاده كرده است یا بر اثر قصور دیگران صورت پذیرفته است و همچنین محل وقوع حادثه فرد مصدوم كه آیا در فضای باز بوده است یا نه بررسی شود كه تمام این موارد پس از جمع‌آوری اطلاعات است كه می‌توان بر روی آن تحلیل و تجزیه صورت گیرد. بعد از آن می‌توان بر اساس این تحقیقات نظری ارائه كرد و امیدواریم درباره ارزیابی صدمات چهارشنبه‌سوری سال 89 بتوانیم اظهارنظر علمی داشته باشیم.

فارس: سازمان پزشكی قانونی در ایام چهارشنبه‌سوری آماده‌باش است؟
قره‌داغی: خیر، چون سازمان پزشكی قانونی فعالیت درمانی ندارد.

فارس: آماری از كشته‌ها و فوتی‌های چهارشنبه‌سوری سال88 ارائه می‌كنید؟
قره‌داغی: بنده با معاونت پزشكی، بالینی و‌ آزمایشگاهی سازمان پزشكی قانونی صحبت كردم، متأسفانه چنین آماری ندارند و چون مواردی كه به ما ارجاع می‌شود به دلیل سوختگی تفكیك نمی‌شود. از نظر سازمان پزشكی قانونی افرادی كه در ایام چهارشنبه‌سوری بدن آنان سوخته است تا افرادی كه در كارگاهی سوخته‌اند از نظر ضایعات بدنی برای سازمان در پزشكی قانونی فرقی نمی‌كند و لازمه ارائه این آمار این است كه برنامه‌ای برای چهارشنبه سوری 89 داشته باشیم تا این آمارها تفكیك شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha