مهدی نبی‌یان، كارشناس حیات وحش: در زمینه انتقال گونه‌های بزرگ‌جثه از دانش جهانی عقبیم پنج راس گورخر متعلق به پارك ملی توران در پی اجرای طرح زنده‌گیری و انتقال به پارك ملی كویر تلف شدند. مجید خرازیان مقدم، مدیركل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی، با تایید این خبر گفته است هفته گذشته اداره كل محیط زیست استان سمنان با همكاری دامپزشك مجرب در زمینه حیات وحش طرح زنده‌گیری و انتقال 10 راس گورخر در پارك ملی توران و انتقال به پارك ملی كویر انجام شد.

سفر ناتمام گورها

سلامت نیوز: مهدی نبی‌یان، كارشناس حیات وحش: در زمینه انتقال گونه‌های بزرگ‌جثه از دانش جهانی عقبیم پنج راس گورخر متعلق به پارك ملی توران در پی اجرای طرح زنده‌گیری و انتقال به پارك ملی كویر تلف شدند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ، مجید خرازیان مقدم، مدیركل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی، با تایید این خبر گفته است هفته گذشته اداره كل محیط زیست استان سمنان با همكاری دامپزشك مجرب در زمینه حیات وحش طرح زنده‌گیری و انتقال 10 راس گورخر در پارك ملی توران و انتقال به پارك ملی كویر انجام شد.
بنا به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، خرازیان مقدم افزود: «انتقال10 راس گورخر به پارك ملی كویر با هدف معرفی مجدد گونه به زیستگاه قبلی انجام شد كه متاسفانه یك راس گورخر در ابتدای عملیات تلف شد، دو راس دیگر در حین انتقال به پارك ملی كویر تلف شدند و پس از عملیات زنده‌گیری دو راس دیگر نیز تلف شدند. یعنی از 10 راس، 5 راس گورخر تلف شد.» او درباره دلایل این حادثه گفت: «بررسی‌ها حاكی از این است علت تلف شدن دو راس در حین زنده‌گیری اصابت سر حیوان به دیوارهای جانبی جعبه حمل گورخر بوده است، دلایل تلف شدن گورخرهای دیگر كه بعد از عملیات زنده‌گیری تلف شدند با همكاری دامپزشكی استان سمنان و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست در حال بررسی است.» این مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفته «به احتمال زیاد» یكی از دلایل تلف شدن گورخرها ضربه‌هایی بوده كه به سر حیوان حین انتقال وارد شده است. اما ممكن است علل مرگ گورخرها به دلایل دیگری مرتبط باشد كه این موضوع با محوریت سازمان و دامپزشكی استان سمنان برای انجام آزمایشات تشخیص قطعی علت مرگ گورخر‌ها انجام می‌شود.

مقدم از پیگیری این حادثه و نمونه‌گیری از گورخرها خبر داد و افزود در صورت نیاز نمونه‌ها را برای انجام آزمایشات تكمیلی به خارج از كشور ارسال كند. خرازیان مقدم در بیان اهمیت و ضرورت انجام اقدامات لازم برای باقی ماندن 5 راس گورخر انتقال یافته به پارك ملی كویر، گفت: ممكن است فرآیند تشخیص علت مرگ گورخرها طولانی شود، بنابراین انجام درمان‌های كمكی برای 5 راس گورخر دیگر در صورت لزوم در دستور كار قرار گرفته است. او همچنین از رایزنی با كارشناسان داخلی و خارجی برای انجام درمان‌های كمكی برای زنده ماندن 5 راس گورخر باقی مانده خبر داد و افزود: «سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال تشخیص علت مرگ گورخرها و زنده ماندن گورخر‌های باقی مانده است.»

در پی انتقال 10 راس گورخر از پارك ملی توران به پارك ملی كویر و تلف شدن 5 راس گورخر، سیدمهدی نبی‌یان، كارشناس حیات وحش، در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره ضرورت‌ها و پیامدهای اجرای چنین طرح‌هایی توضیحاتی ارایه داد. او طرح سازمان حفاظت محیط زیست برای جا‌به‌جایی 10 راس گورخر از پارك ملی توران به پارك ملی كویر را «تصمیمی درست» ارزیابی كرد و گفت: «مناطقی در كشور وجود دارد كه زیستگاه گورخر بوده‌اند اما به دلیل نابسامانی جمعیت گورخرها در این مناطق از بین رفته بود. با این شیوه می‌توان با رها‌سازی گورخرها در این مناطق بار دیگر زمینه حفاظت و تكثیر آنها را فراهم كرد.» به گفته نبی‌یان جمعیت گورخرها حدود 15 سال پیش كمتر از 500 راس بود اما برنامه‌ریزی صحیح در استان فارس در منطقه بهرام گور موجب شد شمار گورخرها افزایش چشمگیری پیدا كند. در منطقه بهرام گور شمار گورخرها از 196 راس در سال 83 به 831 راس در آبان ماه سال گذشته رسید.

به گفته نبی‌یان طرح انتقال گورخرها به زیستگاه‌هایی كه خالی از این گونه شده بود یكی دیگر از طرح‌های سازمان حفاظت محیط زیست بوده است: «با توجه به اینكه پارك ملی كویر یكی از زیستگاه‌های امن برای زیست گورخرها به شمار می‌رود اجرای چنین طرحی قابل قبول است و نمی‌توان اجرای آن را غیركارشناسی تلقی كرد.»

این كارشناس حیات وحش با بیان اینكه در جریان جزییات حادثه رخ داده برای گورخرهای تلف شده قرار ندارد؛ اظهارنظر قطعی درباره تلف شدن پنج راس گورخر را نیازمند دسترسی به اطلاعات دقیق دانست. نبی‌یان گفت: «به طور كلی می‌توان گفت انتقال گونه‌های بزرگ جثه حیات وحش از منطقه‌ای به منطقه دیگر آن هم با این مسافت نیازمند دانش كافی است كه كشور ما در این زمینه از دانش جهانی عقب است و چاره‌ای جز همكاری‌های بین‌المللی نداریم و باید حتما از همكاری كارشناسان با تجربه خارجی استفاده كنیم.» نبی‌یان با بیان اینكه روند مثبت همكاری‌های بین‌المللی ایران با كارشناسان زبده خارجی مدتی است كه متوقف شده، افزود: «ما در پروژه‌های مثل پروژه یوز به خوبی از همكاری كارشناسان سرشناس خارجی استفاده می‌كردیم اما متاسفانه بعد از دستگیری شماری از فعالان پروژه حفاظت از یوز و سوءتفاهم‌هایی كه در این زمینه پیش آمده همكاری‌های بین‌المللی تضعیف و حتی در مواردی متوقف شده است.»

این كارشناس حیات وحش در عین حال اظهار امیدواری كرد اتفاق ناگوار تلف شدن پنج راس گورخر منجر به توقف طرح‌های علمی در این زمینه نشود: «هرچند اتفاق بدی روی داده اما باید بدانیم كه در همه جای دنیا این اتفاقات محتمل است. از جمله در طرح انتقال كرگدن‌ها در كنیا شاهد همین اتفاق بودیم. باید ضمن بررسی علمی دلایل این حادثه از بروز فضای غیركارشناسی كه كل طرح‌های حفاظت را تحت تاثیر قرار دهد؛ پرهیز كنیم.» طرح انتقال 10 راس گورخر از پارك ملی توران به پارك ملی كویر حالا با تلف شدن 5 راس گورخر و در خطر قرار گرفتن 5 راس دیگر عملا شكست خورده است. حالا باید دید سازمان حفاظت محیط زیست برای جبران بخشی از این خسارت مادی و زیست‌محیطی چه توضیح تكمیلی در روزهای آینده ارایه می‌كند. اگر چنان كه مهدی نبی‌یان توضیح داده این مساله به فقر دانش كارشناسان داخلی در زمینه جابه‌جایی گونه‌های بزرگ‌جثه برگردد باید دید چرا چنین طرح مهمی بدون مشورت كارشناسان بین‌المللی اجرا شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha