كارشناس دیابت دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: 8 درصد از شهرنشینان و 3.6 درصد از روستائیان استان تهران به بیماری دیابت مبتلا هستند.

سلامت نیوز :كارشناس دیابت دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: 8 درصد از شهرنشینان و 3.6 درصد از روستائیان استان تهران به بیماری دیابت مبتلا هستند.

فرزانه فرحبخش در گفت‌وگو با فارس،‌ اظهار داشت: برنامه پیشگیری از بیماری دیابت در دو فاز روستایی و شهری اجرا می‌شود كه فاز نخست آن در روستاها از سال 83 به صورت كشوری جمعیت‌های هدف بالای 30 سال و زنان باردار را تحت پوشش قرار داده است.

وی افزود: در این راستا تمام خانه‌های بهداشت تهران كه بالغ بر 250 خانه بهداشت هستند دوره غربالگری رایگان افراد را انجام می‌دهند و در صورتی كه شخصی به بیماری دیابت مبتلا باشد برنامه‌‌های آموزشی و درمانی برای آنان صورت می‌پذیرد.

فرحبخش تصریح كرد: در فاز شهری نیز شهرهای با جمعیت بالای یك میلیون نفر از جمله تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، كرج و دیگر شهرها با هدف غربالگری رایگان جمعیت‌های هدف بالای 30 سال و زنان باردار صورت می‌پذیرد كه این فرآیند در واحدهای دولتی و خصوصی با ارائه كارت ملی افراد به صورت رایگان غربالگری بیماری دیابت انجام می‌شود و در این راستا افراد از آموزش‌های لازم برخوردار می‌شوند.

این كارشناس دیابت دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اظهار داشت: در حال حاضر 92 مركز در سطح شهر تهران خدمات غربالگری رایگان بیماری دیابت را از شرق تهران از جمله فیروزكوه تا غرب تهران (شهریار و رباط‌كریم) به صورت رایگان برای افراد انجام می‌دهند.

فرحبخش در پاسخ به چگونگی پوشش هزینه‌های بیمه درمانی بیماران دیابتی و هزینه‌های غربالگری آنان پاسخ داد: مسئله هزینه غربالگردی در حال حاضر مانند بیماران خاص نیست و این مسئله مربوط به وزارت بهداشت است و دغدغه بیماران دیابتی در حال حاضر بحث تهیه داروهای آنها از جمله انسولین است كه بسیار هزینه‌بر است.

وی گفت: بیماران بسیار راغب هستند تا داروهای آنها به صورت سوبسید و رایگان ارائه شود و این امر در بیماران كلیوی بسیار بیشتر است.

فرحبخش اظهار داشت: طبق آخرین آمارها 8 درصد جمعیت شهری افراد بالای 30 سال و 3.6 درصد از روستائیان استان تهران مبتلا به بیماری دیابت هستند.

وی در پاسخ به تعداد آمار مرگ و میر بیماران دیابتی در شهر تهران گفت: آمار مرگ و میری را در این زمینه نداریم ولی طبق چك‌لیست‌هایی خاص عوامل خطر از جمله توده بدنی (چاقی)، سابقه فامیل‌های درجه یك مبتلا به دیابت، خانم‌های بارداری كه سقط جنین داشته‌اند و همچنین فرزند بالای 4 كیلوگرم به دنیا آورده‌اند بیشرین افراد در خطر ابتلا به بیماری دیابت هستند.

فرحبخش تصریح كرد: حدود 3 میلیون نفر در كشور به بیماری دیابت مبتلا هستند كه نیمی از آنها از بیماری خود بی‌خبر بوده و هدف از این برنامه‌ها نیز مراقبت و غربالگری افراد در زمینه دیابت و افزایش طول عمر آنان است.

كارشناس دیابت دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اظهار داشت: در حال حاضر برنامه راه‌اندازی واحدهای غربالگری و همچنین اطلاع‌رسانی و فراخوانی عمومی برای پوشش جمعیت هدف در زمینه بیماری دیابت به افراد از مهمترین استراتژی‌های دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی است و سال 90 باید بتوانیم 15 تا 20 درصد جمعیت بالای 30 سال در شهر تهران را مورد غربالگری رایگان بیماری دیابت قرار دهیم و در برنامه بلندمدت حداقل در طول 3 سال آینده 30 درصد از این جمعیت هدف باید تحت پوشش غربالگری بیماری دیابت و در نهایت آموزش و درمان قرار گیرند.

فرحبخش افزود: بیشترین مشكل برنامه غربالگری، آموزش و درمان بیماران دیابتی فراخوان و اطلاع‌رسانی به آنان است زیرا بیشتر افراد تمایل به بخش خصوصی دارند و آگاه نیستند كه بخش دولتی نیز به صورت رایگان مسئله غربالگری دیابت را انجام می‌دهد.

وی گفت: در حال حاضر افرادی كه برای غربالگری به مراكز شهری و روستایی تهران مراجعه می‌كنند به دلیل آنكه واحد دیابت قسمتی مجزا است می‌توانند در كوتاهترین زمان برای غربالگری رایگان پذیرش شوند و از آنان اندازه‌گیری دور كمر، فشار خون، سوابق فامیلی و دیگر اطلاعات برای بیماری دیابت گرفته می‌شود و در صورت در خطر بودن آنان برای آزمایش به مراكز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ارجاع می‌شوند تا بتوان از آنان در این زمینه آزمایش‌های لازمه از جمله خون صورت پذیرد.

فرحبخش افزود: پس از جواب آزمایش كه به مراكز دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ارجاع می‌شود افراد در هر صورت سلامت و بیماری دعوت می‌شوند تا فرآیند آموزش، مشاوره و درمان برای آنان انجام گیرد و در نهایت در صورت درمان بیشتر به بیمارستان‌های تخصصی ارجاع شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha