«سیاست‌های كشور همسو با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نیست». این جمله را عیسی كلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در جریان سومین كنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران به زبان آورده است.

لزوم تغییر سیاست توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

سلامت نیوز:«سیاست‌های كشور همسو با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نیست». این جمله را عیسی كلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در جریان سومین كنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران به زبان آورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ،این جمله هر چند در ظاهر ساده است اما در واقع نشانه‌ای است از رویكردی كه با سیاست‌های برنامه ششم توسعه در تضاد است. بنا بر آنچه از سخنرانی كلانتری نقل كرده، رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاكید كرده تا زمانی كه سیاست‌ها اصلاح نشود، بخش خصوصی به سمت انرژی‌های نو نمی‌رود. كلانتری افزود: در حال حاضر سیاست‌های كشور همسو با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نیست و باید بر اساس برنامه ششم توسعه تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات برسد اما سوال این است كه آیا منابع این هدفگذاری در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است؟ به گفته كلانتری «دشمنان آگاه و دوستان نادان» با ادامه این روند اجازه نمی‌دهند انرژی‌های تجدیدپذیر رونق پیدا كند در حالی كه ما چاره‌ای جز حركت در این مسیر نداریم.

وی با بیان اینكه تولید كربن در ایران از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۲ از ۲۸۳ میلیون تن به ۷۳۰ میلیون تن افزایش یافته است، اظهار كرد: در حالی تولید كربن ۴۵۰ میلیون تن افزایش یافته است كه بر اساس برنامه پنجم توسعه شدت انرژی باید ۳۳ درصد بهبود پیدا می‌كرد و تا پایان برنامه ششم توسعه شدت انرژی باید نصف شود. كلانتری با اشاره به اینكه تولید ناخالص داخلی در این سال‌ها از ۱۰۲ میلیارد دلار به ۲۵۸ میلیارد دلار افزایش یافته است، گفت: ما تنها كشوری هستیم كه رشد شدت انرژی داشته‌ایم و تولید كربن از تولید ناخالص داخلی كشور بیشتر بوده است. وی ضمن انتقاد از مصرف بی‌رویه آب، عواقب آن و بالا بودن مصرف انرژی اظهار كرد: عواقب ادامه این روند، رسیدن به شاخص‌های بالاترین رقم فرسایش خاك در جهان، خشك شدن جنگل‌ها به دلیل كم‌آبی همچنین آتش‌سوزی در منابع جنگلی و مراتع است.

كلانتری همچنین با اشاره به صحبت‌های افرادی كه می‌گویند عمل به تعهد كنوانسیون آب و هوایی پاریس جلوی توسعه كشور را می‌گیرد، گفت: بر اساس تعهدی كه ایران در كنوانسیون پاریس داده است، باید تولید كربن را تا سال ۲۰۳۰ در صورت تحریم چهار درصد (۷۰ میلیون تن) و در غیر این صورت ۱۲ درصد (۲۳۰ میلیون تن) كاهش دهیم در حالی كه بر مبنای برنامه ششم توسعه، سند چشم‌انداز و سیاست‌های رهبر معظم انقلاب، تا سه سال آینده باید ۲۳۰ میلیون تن تولید كربن را كاهش دهیم.اما در حالی كه رییس سازمان حفاظت محیط زیست از لزوم تغییر در سیاست‌های كشور برای حمایت از تولید انرژی‌های تجدیدپذیر سخن می‌گوید كه پیش از این رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) گفته بود: تاكنون 10 هزار میلیارد تومان در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری شده است كه نیمی از این رقم توسط بخش خصوصی داخلی و نیمی از جانب بخش خصوصی خارجی سرمایه‌گذاری شده است.«سیدمحمد صادق‌زاده» 31 مردادماه به خبرگزاری صدا و سیما گفته بود: «امسال با راه‌اندازی ۴۵۰ مگاوات نیروگاه در دست احداث، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر امسال به ۱۱۰۰ مگاوات می‌رسد.»

معاون وزیر نیرو، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تامین برق پیك مصرف تابستان را حدود 1.2 درصد بیان كرد و گفت: هنوز ظرفیت‌ها در انرژی‌های تجدیدپذیر قابل توجه نیست اما از رشد مناسبی برخوردار است. رییس ساتبا درباره حمایت دولت از سازندگان داخلی تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر گفته است: وزیر نیرو بخشنامه‌ای صادر كرده است كه بر مبنای آن، اگر سرمایه‌گذاران انرژی‌های تجدیدپذیر، تجهیزات خود را از تولیدكنندگان داخلی خریداری كنند، وزارت نیرو برق تولیدی آنها را 30 درصد گرانتر خریداری می‌كند. به گفته او در 2 سال گذشته هزینه ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر را 40درصد كاهش داده‌ایم؛ به این ترتیب، با افزایش 30 درصدی نرخ خرید تضمینی برق و همین‌طور كاهش 40 درصدی هزینه ساخت نیروگاه‌ها، بخشی از تاثیر نوسانات نرخ ارز جبران شد. حالا باید دید وعده‌های صادق‌زاده چقدر محقق می‌شود. آیا موانع مورد نظر كلانتری پابرجا می‌ماند یا اهداف برنامه ششم محقق می‌شود؟ آنچه كلانتری می‌گوید با آنچه پیش از این صادق‌زاده گفته است قدری تفاوت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha