پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹

با وجود افزایش صدمات ناشی از قرص برنج تاکنون هیچ یک از نهادها برای جلوگیری از توزیع آن اقدام مناسبی انجام نداده اند. این قرص را به سهولت می‌توان از سوپرمارکت‌ها و عطاری‌ها تهیه کرد.

خودکشی‌ها با قرص برنج ادامه دارد

سلامت نیوز:با وجود افزایش صدمات ناشی از قرص برنج تاکنون هیچ یک از نهادها برای جلوگیری از توزیع آن اقدام مناسبی انجام نداده اند. این قرص را به سهولت می‌توان از سوپرمارکت‌ها و عطاری‌ها تهیه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آر مان ، در اردیبهشت سال‌جاری نیز محمد هادی ایازی، معاون اجتماعی وزیر بهداشت از بررسی پایلوت وضعیت خودکشی در چهار استان ایلام، کرمانشاه، کردستان و همدان خبر داد و افزود: یکی از نگرانی‌های ما در بحث خودکشی استفاده از قرص برنج بود. بر همین اساس چندی پیش وزیر بهداشت نامه‌ای را در این زمینه به ریاست قوه‌قضائیه نوشت و درخواست کرد که در موضوع خرید و فروش قرص برنج اقدامات کنترلی جدی‌تری انجام شود. به ویژه در برخی استان‌های شمالی کشور قرص برنج در دسترس عامه مردم بود و از آن استفاده می‌کردند که مشکلات زیادی را ایجاد می‌کرد. در اسفند 96 هم وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه ضمن اشاره به مرگ سالانه صدها نفر از ایرانیان در اثر مصرف ماده سمی به نام «قرص برنج» پیشنهاد داد که از سوی قوه قضائیه اعلام شود، افرادی که این ماده سمی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند، در مرگ ناشی از مصرف این قرص‌ها شریک باشند و عواقب قانونی و مجازات ناشی از آن را بپذیرند.

فوت ۳۰۸نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: ۳۰۸ نفر از ابتدای فروردین تا پایان مرداد امسال بر اثر مسموم شدن با قرص برنج در کشور جان خود را از دست دادند، مقایسه این میزان جانباخته با قرص برنج با مدت مشابه سال گذشته با ۲۳۶ نفر فوتی 5/30 درصد افزایش را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه تاکنون مکانیسم دقیق بروز اثرات سمی فسفیدآلومینیوم(قرص برنج) در انسان شناخته نشده است، هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی فقط شامل اقدامات حمایتی علامتی است. سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: در این مدت از کل تلفات مسمومیت با قرص برنج ۲۰۰ نفر مرد و ۱۰۸ نفر زن بودند که بر اساس آمار‌های موجود تعداد مردان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2/34 درصد و تعداد زنان 1/24 درصد بیشتر شده است. در پنج ماهه امسال استان‌های تهران با ۶۹، گیلان با ۴۰ و مازندران با ۳۷ فوتی بیشترین آمار تلفات قرص برنج را داشتند. این در حالی است که تعداد تلفات قرص برنج در بیش از دو - سوم استان‌ها کمتر از ۱۰ فوتی بود و در تعداد قابل توجهی از استان‌ها نیز مرگ با قرص برنج، صفر بوده است.

رشد ۷ درصدی فوتی‌ها با قرص برنج

بر اساس گزارش پزشکی قانونی در سال گذشته نیز آمار فوتی‌های قرص برنج نسبت به سال قبل از آن با رشد هفت درصدی مواجه بود. در سال گذشته ۶۴۰ نفر(۴۱۱ مرد و ۲۲۹ زن) بر اثر مسمومیت با قرص برنج در کشور جان باختند. در حالی‌ که تعداد تلفات در سال قبل از آن برابر با ۵۹۸ نفر بود. در این مدت استان‌های تهران با ۱۳۴، مازندران با ۸۸ و گیلان با ۶۹ فوتی بیشترین آمار تلفات قرص برنج را داشته‌اند.

سیر صعودی مرگ‌ها با قرص برنج

پزشکی قانونی در گزارش خود تاکید کرده است، آمار‌ها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر آمار تلفات مسمومیت با قرص برنج بیشتر با سیر صعودی مواجه بوده است و طی هفت سال گذشته(از ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶) آمار مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج بیشتر با روند صعودی همراه بوده است و فقط در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ این آمار کاهش یافت، اما در دو سال بعد از آن نیز دوباره روند افزایشی را در پیش گرفت. در این سال‌ها به طور کلی چهار هزار و ۱۰۹ نفر در کشور بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند که کمترین آن مربوط به سال ۱۳۹۰ با ۴۶۳ فوتی و بیشترین آن مربوط به سال ۱۳۹۲ با ۶۶۱ فوتی بوده است.

علائم مسمومیت

در صورت مسمومیت خوراکی، علائم تحریکی دستگاه گوارش شامل تهوع، استفراغ و درد‌های شکمی است و بیشتر مرگ و میر‌ها در خلال ۱۲ تا ۲۴ ساعت اولیه مسمومیت اتفاق افتاده و معمولا ناشی از ایست قلبی، تنفسی است و مرگ و میر بعد از ۲۴ ساعت اغلب ناشی از نارسایی کبدی و کلیوی است، علائم بالینی در این نوع مسمومیت، ناشی از درگیری سیستم قلبی ـ عروقی، گوارشی، عصبی و ریوی است.

ضرورت جلوگیری از توزیع قرص برنج

به گزارش ایرنا، پزشکی قانونی اعلام کرده است، بنا به آمار‌ها طی سال‌های گذشته بیشتر شاهد افزایش تلفات قرص برنج در کشور بودیم، به نحوی که در سال گذشته نیز این آمار با افزایش هفت درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه بود، بنابراین این روال افزایشی که در دو سال گذشته شاهد آن بودیم اعمال تدابیر ویژه و سختگیرانه‌تر برای جلوگیری از ورود غیرقانونی قرص برنج به کشور و ممنوعیت فروش آن را دو چندان می‌کند.

فروش قرص برنج در عطاری‌ها غیرقانونی است

در خرداد 96، مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه عطاری‌ها تنها مجاز به ارائه داروهای تک ترکیبی هستند، تصریح کرد: بر همین اساس، عرضه داروهای چند ترکیبی و به ویژه قرص برنج و داروهای مخدر در عطاری‌ها که عوارض ناگواری به همراه دارند، غیر قانونی بوده و ضروری است، صنف عطاری‌ها نظارت‌های شدیدتری در این باره داشته باشند. محمود خدا دوست جلوگیری از شته زدگی برنج را مهمترین وجه کاربردی قرص برنج یا فسفید آلومینیوم عنوان کرد و افزود: هر قرص می‌تواند هزاران شته را از بین ببرد. او تاکید کرد: مسمومیت با این قرص به سه شکل، استنشاقی، پوستی و به صورت خوراکی اتفاق می‌افتد و طی سال‌های گذشته، قربانیانی نیز داشته است. مصرف این قرص سمی باعث بروز علائمی همچون تهوع، احساس سرما، عطش، درد معده، تشنج و کما در فرد می‌شود. این مقام مسئول ادامه داد: وزارت بهداشت نیز با استناد به پیامدهای ناگوار و مرگ و میرهای ناشی از مصرف قرص برنج، در ابلاغیه‌ای، ضوابط و باید و نبایدهای خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد و هم اکنون سال‌هاست که واردات فسفید آلومینیوم به کشور ممنوع شده و وزارت کشاورزی نوع گیاهی آن را وارد کشور می‌کند. اگر هم گاهی قرص‌های شیمیایی برنج در عطاری‌ها مشاهده می‌شود، قطعا از مبادی غیر رسمی و به شکل قاچاق وارد شده است. به گزارش سلامت آنلاین، مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه صنف عطاری‌ها نباید به راحتی از کنار موضوع فروش قرص برنج و داروهای مخدر در عطاری‌ها عبور کند، اظهارکرد: اگرچه معاونت سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در صورت مواجهه با این تخلف در عطاری‌ها، اقدامات لازم را انجام می‌دهند، اما برای حفظ حرمت و هویت صنف عطاری‌ها، لازم است خود صنف عطاری‌ها نیز به این موضوع ورود کرده و برخوردهای قانونی لازم را نسبت به فروشندگان قرص برنج انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha