جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 255708

یک تخم مرغ بزرگ حدود 6 گرم پروتئین با کیفیت ارائه می کند. در حقیقت، تخم مرغ یکی از بهترین منابع برای دریافت پروتئین است.

دانستنی های تغذیه‌ای درباره تخم مرغ آب پز

سلامت نیوز: یک تخم مرغ بزرگ حدود 6 گرم پروتئین با کیفیت ارائه می کند. در حقیقت، تخم مرغ یکی از بهترین منابع برای دریافت پروتئین است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، تخم مرغ منبعی عالی برای پروتئین و مواد مغذی محسوب می شود. این ماده غذایی را می توان به غذاهای بسیاری افزود و به روش های مختلف آماده کرد.

به گزارش "هلث لاین"، یکی از روش های محبوب آماده کردن تخم مرغ آب پز کردن آن است. تخم مرغ آب پز را به همراه اندکی نمک و فلفل می توانید مصرف کنید یا آن را به عنوان یکی از مخلفات سالاد استفاده کنید. در ادامه با برخی حقایق جالب درباره تخم مرغ آب پز سفت بیشتر آشنا می شویم.

حقایق تغذیه ای

تخم مرغ آب پز سفت سرشار از مواد مغذی، پروتئین و چربی های سالم است. یک تخم مرغ آب پز بزرگ حاوی:

کالری: 77

کربوهیدرات: 0.6 گرم

چربی کلی: 5.3 گرم

چربی اشباع: 1.6 گرم

چربی تک غیراشباع: 2.0 گرم

کلسترول: 212 میلی گرم

پروتئین: 6.3 گرم

ویتامین A: 6 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه

ویتامین B2 (ریبوفلاوین): 15 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه

ویتامین B12 (کبالامین): 9 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه

ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک): 7 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه

فسفر: 86 میلی گرم یا 9 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه

سلنیم: 15.4 میلی گرم یا 22 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه

به رغم تمام مواد مغذی موجود در خود، تخم مرغ به عنوان یک غذای کم کالری شناخته می شود. تخم مرغ پخته تنها 77 کالری، 5 گرم چربی و مقدار بسیار کمی کربوهیدارت دارد.

همچنین، این ماده غذایی منبع خوبی برای پروتئین بدون چربی محسوب می شود.

افزون بر این، تخم مرغ حاوی تمامی اسید آمینه ها است و از این رو، یک منبع پروتئین کامل در نظر گرفته می شود.

همچنین، تخم مرغ آب پز سفت مواد مغذی مهم دیگری از جمله ویتامین D، روی، کلسیم و ویتامین های خانواده B را ارائه می کند. این ماده غذایی منبع خوبی برای ویتامین های B2 و B12 است.

بیشتر مواد مغذی تخم مرغ در زرده آن وجود دارند، و سفیده سرشار از پروتئین است.

منبع عالی برای پروتئین با کیفیت

پروتئین نقش مهمی در سلامت انسان ایفا می کند و به عنوان مثال، در عضله و استخوان سازی و تولید هورمون ها و آنزیم ها کمک می کند.

یک تخم مرغ بزرگ حدود 6 گرم پروتئین با کیفیت ارائه می کند. در حقیقت، تخم مرغ یکی از بهترین منابع برای دریافت پروتئین است.

تخم مرغ حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری است، بر همین اساس، از محتوای پروتئین کامل سود می برد.

یک باور اشتباه درباره تخم مرغ این است که پروتئین تنها در سفید این ماده غذایی وجود دارد، اما زرده تخم مرغ نیز حاوی پروتئین است، از این رو، بهترین گزینه مصرف تخم مرغ کامل است تا از تمام فواید موجود در آن بهره‌مند شوید.

حاوی کلسترول اما بدون افزایش خطر بیماری قلبی

طی سال ها، تخم مرغ به واسطه محتوای کلسترول بالای خود از شهرت بدی برخوردار شده بود.

این مساله که تخم مرغ سرشار از کلسترول درست است. یک تخم مرغ بزرگ آب پز 212 میلی گرم کلسترول ارائه می کند که 71 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای این ماده را تامین می کند.

با این وجود، پژوهش های جدید نشان داده اند که کلسترول غذایی اثر اندکی بر کلسترول خون دارد. کلسترول غذایی برای بیشتر مردم با خطر بیماری قلبی مرتبط نیست و سطوح کلسترول کلی یا کلسترول بد (LDL) را افزایش نمی دهد.

در حقیقت، مصرف تخم مرع ممکن است سطوح کلسترول خوب (HDL) را نیز بهبود ببخشد.

افزون بر این، نتایج دو مطالعه با حضور بیش از 100 هزار بزرگسال سالم نشان داد که مصرف یک تخم مرغ کامل در روز با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط نبوده است.

با این وجود، افراد مبتلا به دیابت باید بر میزان مصرف تخم مرغ خود نظارت داشته باشند زیرا برخی پژوهش ها نشان داده اند که مصرف 7 تخم مرغ در هفته ممکن است خطر بیماری قلبی را در این افراد افزایش دهد.

پژوهش های بیشتری در زمینه پیوند بین مصرف تخم مرغ و خطر بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت باید انجام شوند.

تقویت سلامت مغز و چشم

تخم مرغ مواد مغذی ضروری و آنتی اکسیدان هایی که از سلامت مغز و چشم پشتیبانی می کنند را ارائه می کند.

کولین

کولین یک ماده مغذی ضروری برای بسیاری از فرآیندهای حیاتی در بدن انسان است.

بدن مقداری کولین تولید می کند، اما این میزان کافی نیست. بر همین اساس، شما باید کولین کافی را از رژیم غذایی خود دریافت کنید تا از کمبود این ماده مغذی پیشگیری شود.

با این وجود، افراد بسیاری از رژیم غذای خود به میزان کافی کولین دریافت نمی کنند.

کولین برای حفظ سلامت سیستم عصبی ضروری است زیرا به تولید استیل‌کولین، یک انتقال دهنده عصبی که در حافظه و یادگیری نقش دارد، کمک می کند.

کولین یک ماده مغذی کلیدی در طول زندگی انسان محسوب می شود. کولین به رشد مغز و حافظه در دوران جنینی و همچنین عملکرد شناختی در افراد مسن کمک می کند.

کولین برای زنان باردار نیز ضروری است زیرا سطوح کافی از این ماده مغذی خطر نقائص لوله عصبی در جنین را کاهش می دهد.

کولین در زرده تخم مرغ وجود دارد و یک تخم مرغ بزرگ آب پز سفت 147 میلی گرم از این ماده مغذی را ارائه می کند که 27 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه است. در حقیقت، تخم مرغ از غنی‌ترین منابع برای کولین است.

لوتئین و زیگزانتین

لوتئین و زیگزانتین دو آنتی اکسیدان شناخته شده هستند که در سلامت چشم نقش دارند. آنها با رادیکال های آزاد مضر که در چشم ها تجمع می کنند، مبارزه می کنند.

لوتئین و زیگزانتین نشان داده اند که آهنگ تشکیل آب مروارید را کند کرده و از انسان در برابر انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن محافظت می کنند.

همچنین، آنها ممکن است از چشم های شما در برابر نور آبی مضر محافظت کنند.

زرده تخم مرغ منبعی عالی برای این دو کاروتنوئید است.

افزون بر این، به واسطه محتوای چربی زرده تخم مرغ، به نظر می رسد بدن لوتئین و زیگزانتین را بسیار خوب جذب می کند.

تخم مرغ آب پز سفت در برابر تخم مرغ نیمرو

زمانی که تخم مرغ را به همراه پوست درون یک ظرف آب سرد قرار داده و آب را به جوش می آورید تا زرده و سفید سفت شوند، یک تخم مرغ آب پز سفت خواهید داشت. در این روش تخم مرغ بدون افزودن ماده دیگری، مانند روغن یا کره پخته می شود.

در سوی دیگر، تهیه تخم مرغ نیمرو نیازمند استفاده از کره یا روغن است که کالری و چربی بیشتری را به غذای شما اضافه می کند.

به عنوان مثال، یک تخم مرغ آب پز سفت دارای 77 کالری و 5.3 گرم چربی است، در شرایطی که یک تخم مرغ نیمرو 90 کالری و 7 گرم چربی دارد.

به استثنای چربی و کالری، تخم مرغ آب پز سفت و تخم مرغ نیمرو دارای محتوای ویتامین و مواد معدنی بسیار مشابه به هم هستند و تفاوتی در مقدار پروتئین و مواد مغذی ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha