سلامت نیوز :در حالی که کمتر از 3 ماه به برگزاری آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت (علوم پزشکی) سال 90 باقیمانده، جمعی از دانشجویان ترم آخر کارشناسی پرستاری نسبت به تصمیم امسال وزارت بهداشت مبنی بر محدودیت شرکت در کنکور کارشناسی ارشد گروه پزشکی و عدم امکان تغییر رشته خود، انتقاد و اعتراض دارند.


 به گزارش خبرنگار نظام پرستاری، امسال ابتدا در دفترچه ثبت نام كارشناسی ارشد بند ج-3 اضافه شد كه فارغ التحصیلان رشته های پرستاری، اتاق عمل، هوشبری، رادیولوژی، علوم آزمایشگاهی، فوریتهای پزشکی، پرستاری دندانپزشکی و بهداشت دهان برای ورود به مقطع كارشناسی ارشد باید یا دوره 2 ساله طرح را بگذرانند یا فقط در رشته خود به ادامه تحصیل بپردازند. در حالی كه سالهای گذشته دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانستند در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کنند.

این در حالی است که هر ساله فارغ التحصیلان رشته پرستاری بالاترین آمار قبولی در آزمون كارشناسی ارشد را در بین سایر دانشجویان پیراپزشكی كشور به دست می آورند و با شرکت در آزمون رشته های دیگر بهترین رتبه ها را کسب می کردند و یکی از موفق ترین رشته ها در کارشناسی ارشد رشته های اپیدمیولوژی، بیوتكنولوژی، آناتومی، فیزیولوژی، میكروب شناسی، نانو تكنولوژی و... بودند.

مسعود.گ، دانشجوی ترم آخر كارشناسی پرستاری در این باره می گوید: ما در سال های گذشته از بین فارغ التحصیلان پرستاری رتبه یک رشته های اپیدمیولوژی و فیزیولوژی را داشتیم اما امسال با شرایط خاصی که ایجاد کرده اند دانشجویان پرستاری قادر به شرکت در آزمون کارشناسی ارشد رشته های دیگر به جز پرستاری نیستند.

حامد. ب، دانشجوی ترم آخر كارشناسی پرستاری نیز اظهار داشت: سالی که ما به دانشگاه راه یافتیم تعدادی از فارغ التحصیلان پرستاری رتبه یک کارشناسی ارشد رشته های فیزیولوژی و آناتومی را کسب کردند و امسال نیز حائز رتبه یک phdاین رشته ها شدند.

اعتراض دانشجویان پیراپزشکی که نهم اسفند همزمان با برگزاری مراسم چهل و پنجمین سالگرد تاسیس دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی تهران در جلوی تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشكی تهران تجمع و درخواست خود را در حضور وزیر بهداشت بیان کردند، سرانجام به اصلاح شرایط شرکت داوطلبان در کنکور کارشناسی ارشد پزشکی منجر شد.

بر اساس دستور وزیر بهداشت طرح خدمات قانونی پزشکان و پیراپزشکان در مورد رشته هایی که کارشناسی ارشد آنها وجود ندارد مسکوت مانده و این افراد می توانند در سایر رشته هایی که با کارشناسی آنها مرتبط است در آزمون کارشناسی ارشد پزشکی شرکت کنند.

جبرائیل نسل سراجی، رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت با تأیید این خبر، افزود: اما افرادی که در رشته های کارشناسی که کارشناسی ارشد آنها موجود است داوطلب شرکت در آزمون هستند باید بر اساس شرایط طرح در همان رشته ادامه تحصیل دهند.

وی با عنوان مثالهایی خاطرنشان کرد: افرادی که در رشته علوم آزمایشگاهی مدرک کارشناسی دریافت کرده اند می توانند در آزمون کارشناسی ارشد در رشته های میکروب شناسی یا سایر رشته ها شرکت کنند اما افرادی که در رشته پرستاری تحصیل کرده اند به دلیل وجود کارشناسی ارشد پرستاری در صورتی که طرح نگذرانده باشند فقط باید در همان رشته پرستاری ادامه تحصیل دهند.

بر اساس اطلاعیه شماره 5 دفترچه کنکور کارشناسی ارشد گروه پزشکی که به عنوان اصلاحیه بند ج، 9 اسفند در سایت مرکز سنجش درج شده، آمده است: "به اطلاع همه داوطلبان می رساند حسب دستور مقام عالی وزارت همه فارغ التحصیلان مندرج در بند ج-3 دفترچه ثبت نام ج شامل فارغ التحصیلان رشته های پرستاری، اتاق عمل، هوشبری، رادیولوژی، علوم آزمایشگاهی، فوریتهای پزشکی، پرستاری دندانپزشکی و بهداشت دهان فقط به شرط ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته های مذکور می توانند در آزمون شرکت کنند."

محمد.ع دانشجوی ترم 8 پرستاری درباره اصلاحیه وزارت بهداشت می گوید: با اصلاح طرح خدمات قانونی داوطلبان کنکور ارشد پزشکی تمام دانشجویان پیراپزشکی به جز رشته پرستاری از این قانون مستثنی شدند. یعنی مثلاً فارغ التحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی می توانند در رشته های میکروبیولوژی یا آناتومی و ...  ادامه تحصیل دهند اما پرستاری فقط مجاز به ادامه تحصیل در رشته خود است و از تحصیل در سایر رشته ها محروم مانده است.

حمید. ش، دانشجوی ترم آخر پرستاری نیز می گوید: ما حتی به اداره سنجش پزشکی وزارت بهداشت نیز مراجعه کردیم اما گویا از این اصلاحیه تفسیر به رأی صورت می گیرد و فقط پرستاری از این قانون مستثنی شده است. حتی تا چند شب گذشته نیز در سایت سنجش پزشکی وزارت بهداشت نیز در بخش پرسش های رایج کارشناسی ارشد این سوال مطرح شده بود که دانشجوی کارشناسی پرستاری هستم آیا می توانم در آزمون ارشد تغییر رشته دهم؟ و پاسخ داده بودند که با توجه به اطلاعیه بند 5 مشکلی برای ادامه تحصیل نیست. اما متأسفانه اکنون این پرسش و پاسخ از سایت حذف شده است.

این پاسخ های متفاوت و مختلف وزارت بهداشت به نوعی دانشجویان پرستاری را سردرگم کرده و حالت تعلیق برای آنان ایجاد کرده است.

 علی.م، در این باره می گوید: پس از مراجعات مکرر به وزارت بهداشت پاسخ دادند که ثبت نام کنید و درستان هم بخوانید اما هنوز معلوم نیست بتوانید تغییر رشته دهید شاید هم درست شد. در حالی که هیچ دانشجویی نمی تواند با این شرایط برای کنکور درس بخواند.

یکی دیگر از موارد اعتراض داوطلبان نسبت به نحوه اعلام این تغییر این است که معتقدند اگر وزارت بهداشت تصمیم جدی بر اجرای این طرح را داشت نباید چند ماه مانده به برگزاری کنکور آن را مطرح می کرد بلکه باید از سال گذشته اتخاذ چنین تصمیمی را اعلام می کرد.

محمد علی محققی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به این اعتراض، می گوید: آنهایی که قانوناً مشمول طرح هستند، یکسال دیرتر یا زودتر در آزمون شرکت کنند خیلی تاثیر ماهوی ندارد و در نهایت اگر تلاش کنند و بتوانند حدنصاب را کسب کنند می توانند در آزمون موفق شوند.

این در حالی است که دانشجویان پرستاری معتقدند: مطمئناً پس از گذراندن طرح خود ناگزیر از ورود به بازار کار هستیم و آمادگی ذهنی کنونی را برای تغییر رشته و ادامه تحصیل نداریم. اگر سال گذشته مطرح شده بود که دانشجویان پرستاری نمی توانند در سایر رشته ها شرکت کنند ما هم خود را برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد پرستاری آماده می کردیم.

مسعود.گ، در این باره می گوید: من از افرادی هستم که مایل به تغییر رشته از پرستاری هستم و ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه ام را ترجیح می دهم. این که در آستانه ورود به مقطع کارشناسی ارشد دست و پای ما را ببندند و بگویند شما نمی توانید تغییر رشته دهید با هیچ قانون و منطقی سازگار نیست. زیرا اگر می دانستیم با ورود به پرستاری از ادامه تحصیل در رشته های دیگر باز می مانیم از همان ابتدا تصمیم دیگری می گرفتیم تا بتوانیم در رشته مورد علاقه مان ادامه تحصیل دهیم.

مصطفی. الف، دانشجوی ترم آخر پرستاری نیز معتقد است: البته علاقه ما به ادامه تحصیل در سایر رشته های علوم پزشکی منافاتی با گذراندن طرح و خدمت در حرفه شریف پرستاری ندارد. ما علاقه مندیم در حرفه پرستاری کار کنیم و در رشته مورد علاقه مان تحصیل.

به نظر می رشد قانون عدم شرکت در آزمون تغییر رشته کارشناسی ارشد به صورت غیر مستقیم فقط به رشته پرستاری باز می گردد و به نوعی پرستاری تحت الشعاع آن قرار گرفته است. نکته ای که دانشجویان پرستاری معترض نیز از آن به عنوان مورد ظلم واقع شدن پرستاری یاد می کنند و می گویند: حق ما پرستاران به عنوان بزرگترین قشر ارائه دهنده خدمات درمانی به جامعه این نیست که محدود شویم و از ادامه تحصیل باز بمانیم.

حامد. ب، دانشجوی ترم آخر كارشناسی پرستاری با اشاره به سخنان رئیس کل سازمان نظام پرستاری درباره ویژگی های رشته پرستاری، می گوید: اتفاقاً آقای میرزابیگی همواره به این نکته افتخار می کرد که پرستاری از تنها رشته های علوم بهداشتی- درمانی است که قادر به ادامه تحصیل در همه رشته های علوم پزشکی هستند اما هیچ کس از سایر رشته ها نمی تواند به پرستاری ورود یابد. اما متأسفانه اکنون این افتخار از رشته پرستاری سلب شده است.

بسیاری از دانشجویان پرستاری معتقدند ادامه تحصیل پرستاران در سایر رشته های علوم پزشکی می تواند در ارتقای جایگاه حرفه پرستاری در جامعه مؤثر باشد.

 علی.م ، دانشجوی ترم آخر کارشناسی پرستاری در این باره می گوید: افرادی که از پرستاری وارد رشته های دیگر می شوند عمدتاً از نخبه های این رشته هستند که رتبه های تک رقمی نیز کسب می کنند بنابراین ورود آنان به رشته های دیگر هم پرستاری و هم نگرش افراد جامعه را نسبت به این حرفه ارتقاء خواهد داد.

محمد.ع، دانشجوی پرستاری نیز با تأیید این مطلب، می گوید: برای حرفه پرستاری مایه مباهات است که فارغ التحصیلان آن موفق به کسب درجه دکترای رشته دیگر (مثلاً بیوتکنولوژی) شوند و به تدریس در دانشگاه های معتبر یا خدمت در آزمایشگاه های معتبر بپردازند. گرچه گزارش نویسی و دارو دادن به بیمار و به طور کلی خدمت در سطح دوم نظام سلامت از وظایف پرستاری به شمار می رود اما پرستاری محدود به این وظایف نیست و باید نخبه های این رشته برای ارتقای آن بکوشند.

دانشجویان پرستاری خطاب به وزیر بهداشت می گویند: پیام ما به وزیر بهداشت این است که با توجه به اینکه کشور ما در حال رشد است و چشم اندازهایی که برای آینده کشور ما ترسیم شده باید جهش علمی در کشور و دستیابی به جایگاه اول علمی منطقه اتفاق بیفتد و از سوی دیگر با دارا بودن 110 دانشکده پرستاری در کشور سالانه 2 هزار پرستار فارغ التحصیل می شوند و از این تعداد شاید 20 نفر در رشته های دیگر وارد شده و می درخشند. بنابراین این افراد به عنوان نخبه های پرستاری آینده سازان این مملکت هستند و باید مسیر ادامه تحصیل و کسب رتبه های بالای علمی آنان هموار شود تا شاهد پیشرفت علمی در رشته های بهداشتی درمانی کشور باشیم.

اکنون با وجود استخدام 23 هزار پرستار از ابتدای سال آینده، آنچه دانشجویان پرستاری در عمل مشاهده می کنند بازماندن از ادامه تحصیل در رشته های مورد علاقه شان هستند. البته وزارت بهداشت الزام به گذراندن طرح برای گروهی از فارغ التحصیل علوم پزشکی پیش از ادامه تحصیل را طرح یک موضوع قانونی و نیاز کشور و حتی واجب تر از ادامه تحصیل می داند.

اما به نظر می رسد وزارت بهداشت با مدنظر قراردادن ارتقای سیستم بهداشتی - درمانی و کمک به حرفه پرستاری، باید با خروج از دایره ابهام، پاسخ روشنی را به این دانشجویان ارائه دهد. زیرا ممکن است بسیاری از دانشجویان در شهرستان ها بی خبر از این تصمیمات، در کنکور ثبت نام کرده و همچنان خود را برای تغییر رشته و شرکت در آزمون کارشناسی ارشد آماده می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha