سلامت نیوز :در حال حاضر کارانه‌های بخش دولتی دیر پرداخت می‌شود و بخشی نیز در قالب کسورات می‌رود و حجم پرداخت‌ها همیشه کمتر از انتظار پزشکان است.
 این روزها، نظام سلامت در تب و تاب تغییرات گسترده در سال آینده به سر می‌برد. اجرای برخی قوانین مانند منع اشتغال همزمان پزشکان در بخشهای دولتی و خصوصی، از جمله چالشهایی است که ذهن فعالان بخش سلامت را به خود مشغول کرده است. دکتر علیرضا زالی معاون سازمان نظام پزشکی درباره قانون منع اشتغال همزمان پزشکان در بخشهای دولتی و خصوصی می‌گوید اجرای این قانون در یک دید کلی، به سود جامعه است، ولی اکنون چون پیش‌شرط‌های اصلی اجرای این قانون مهیا نیست، قانونگذاری به این سبک، تهدیدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

این پزشک متخصص جراح مغز و اعصاب همچنین در پاسخ به سوال "چاره درخواست زیرمیزی برخی همکارانتان را شما در چه می‌بینید؟" می‌گوید: اولا باید قیمت تمام شده خدمات به جامعه پزشکی پرداخت شود. در بخش دولتی با چالش جدی مواجه هستیم که قیمت خدمات بسیار پایین و نازل است و در نتیجه این مابه‌تفاوت بخش خصوصی و دولتی دو عارضه ایجاد می‌کند، اول این که مکانیزمهای غیرشفاف مانند زیرمیزی تقویب می‌شود.

او همچنین ادامه می‌دهد: از طرف دیگر ممکن است ارائه خدمات از لحاظ کمی و کیفی آسیب ببیند. باید تعرفه ها واقعی و به موقع و به هنگام طراحی شود. آن بخشی از پزشکان که به صورت شبانه روزی زحمت می کشند، باید به هنگام دستمزد بگیرند. در حال حاضر کارانه‌های بخش دولتی دیر پرداخت می شود و بخشی نیز در قالب کسورات می رود و حجم پرداختها همیشه کمتر از انتظار پزشکان است. اگر این زمینه اصلاح شود، زمینه جرم حذف می شود. آن موقع دستگاه های انتظامی قادر به برخورد تاثیرگذار هستند. ولی اگر نگاه آسیب شناسی وجود نداشته باشد، این پدیده همچنان در جامعه خواهد بود.

دکتر زالی اضافه می‌کند: ضمن اینکه ما نگرانیم بخشی از پزشکان باسابقه که در بخش دولتی و غیر دولتی آدمهای موفق هستند و می‌توانند در توسعه و آموزش موثر باشند، به دلیل اینکه نتوانیم مشکلات آنها را در بخش دولتی رفع کنیم به بخش خصوصی بروند. اشخاص صاحب نظر و خبرگان حوزه پزشکی ممکن است از دانشگاه بیرون بیایند و به بازار آزاد بروند که در نهایت، باز هم مردم از خدمات آنها محروم می مانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha