شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 255777

مدیر علمی دپارتمان چاقی گفت: بر اساس آمار ثبت شده در سازمان بهداشت جهانی، حدود 25 درصد از جمعیت بالغ ایران چاق هستند.

25 درصد جمعیت بالغ کشور چاق هستند

سلامت نیوز: مدیر علمی دپارتمان چاقی گفت: بر اساس آمار ثبت شده در سازمان بهداشت جهانی، حدود 25 درصد از جمعیت بالغ ایران چاق هستند.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مریم دماوندی روز شنبه در حاشیه گشایش دهکده چاقی در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر حدود 9.1 میلیارد نفر در دنیا چاق هستند و آغاز درمان برایشان ضروری است.


وی اظهار داشت: مرحله اول درمان چاقی تغییر روش زندگی و تغذیه است و در مرحله بعدی افزایش ورزش و در مرحله آخر درمان دارویی باید شروع شود.
دماوندی ادامه داد: کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام کار سختی نیست. بعضی از عادات تغذیه‌ای و رفتاری می‌توانند تاثیرات زیادی در افزایش وزن داشته باشند و با ایجاد تغییر در آنها می‌توان به تناسب اندام رسید.


وی تصریح کرد: کاهش وزن با روش‌های مختلفی انجام شدنی است که به کمی اراده و تصمیم جدی نیاز دارد و گاهی چند تغییر ساده در سبک زندگی و ترک بعضی از عادت‌های غیرمفید نیز می‌تواند تاثیرات خوبی به همراه داشته باشد.
وی افزود: زمانی در سال 2014 چاقی به عنوان یک بیماری شناخته و برای آن درمان‌های لازم تدارک دیده شد اما باید دانست که تشخیص چاقی معیار دارد و بر اساس شاخص توده بدنی تعیین می شود.
دماوندی گفت: اگر شاخص توده بدنی فرد بالای 25 باشد به این معنی است که دارای اضافه وزن است و اگر این شاخص بالای 30 باشد فرد چاق است. وقتی شاخص توده بدنی بالای 30 باشد، فرد باید از درمان پزشکی استفاده کند ولی اگر بالای 25 باشد با کارهای اولیه مانند رژیم غذایی و ورزش می تواند مشکل را بر طرف کند.


داوود عباسی، متخصصص غدد نیز در جمع خبرنگاران گفت: وقتی فردی گرفتار چاقی می شود در معرض بیماری هایی مثل بیماری های استخوان، مفاصل، بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون و از همه مهمتر دیابت و متاسفانه سرطان قرار می گیرد.
وی ادامه داد: چاقی یک بیماری خاموش است که چون با درد همراه نیست فرد زمانی متوجه آن ضل می شود که دچار عارضه های شده است. آن موقع دیگر نمی توان کار زیادی برای وی انجام داد. سالیان سال از بیماری اصلی یعنی چاقی فرد گذشته و متاسفانه زمانی به پزشک مراجعه می کند که دچار عوارض شده است.


عباسی تصریح کرد: ر انجمن دیابت با توجه به اینکه رسالت اصلی این انجمن آموزش است و آموزش ها هم بیشتر در زمینه پیشگیری از دیابت است.
وی گفت: افراد چاق گروه هدف انجمن دیابت هستند و باید چاقی خود را درمان بکنند تا دچار دیابت نشوند، اصولا با افراد مبتلا به دیابت چاق چالش های درمانی بیشتری داریم، اگر افراد چاق دچار دیابت شدند باید به دنبال پیشگیری های ثانویه برویم تا دچار عوارض دیابت نشوند.
این متخصص دیابت بر نقش رسانه ها در ترویج و آموزش در زمینه پیشگیری از چاقی تاکید کرد و گفت: اگر بتوانیم در انجمن در یک کلاس 15 تا 30 نفره آموزش هایی ارائه دهیم با کمک رسانه می توان این تعداد را افزایش داد و آموزش را همه گیر کرد و به وسعت کشور گسترش داد.
عباسی افزود: رسانه به بخش بهداشت و درمان و سازمان هایی مانند انجمن دیابت کمک می کند که اطلاع رسانی و فرهنگ سازی را تسریع کنیم. کارهای خوبی تاکنون شده و بیشتر از این هم می تواند اتفاق بیفتد.
دهکده چاقی امروز-شنبه- با هدف آگاه سازی عموم جامعه نسبت به چاقی برای نخستین بار در سطح کشور در دریاچه شهدای خلیج فارس گشایش یافت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha