شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴
کد خبر: 255778

نماینده مردم سراوان در مجلس سدسازی‌های کشور افغانستان و خودداری این کشور از پرداخت حقابه قانونی هیرمند را از عوامل اصلی خشکی تالاب هامون و شیوع ریزگردهای سیستان دانست.

عامل اصلی خشکی تالاب هامون

سلامت نیوز:نماینده مردم سراوان در مجلس سدسازی‌های کشور افغانستان و خودداری این کشور از پرداخت حقابه قانونی هیرمند را از عوامل اصلی خشکی تالاب هامون و شیوع ریزگردهای سیستان دانست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخانه ملت،محمدباسط درازهی با انتقاد از اینکه ریزگردها در سیستان و بلوچستان صاحب خانه شده‌اند و سال‌ها است مردم را آزار می‌دهد، گفت: ریزگردها زندگی مردم را مختل و افزایش مهاجرت، بیماری و بیکاری را به دنبال داشته است.

نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و زابلی در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه اراده ای برای حل ریزگردهای سیستان وجود ندارد خشکی تالاب هامون و قطع آب رودخانه هیرمند از افغانستان را علت عمده شیوع ریزگردها دانست و افزود: بسیاری از روستاها به دلیل چالش ها و معضلات زیست‌محیطی خالی از سکنه شده‌اند و مشکلات تنفسی مردم را آزار می دهد.

خشکی تالاب‌های جازموریان و هامون مهمترین منشاء ریزگردهای سیستان است

وی ادامه داد: خشکی تالاب‌های جازموریان و هامون مهمترین منشاء ریزگردهای سیستان است این در حالی است که شاهد اقدامات جدی برای احیای آنها نیستیم از سویی خشکسالی های مداوم و کم بارشی باعث خشکی پوشش گیاهی و مزارع کشاورزی و به تبع آن شیوع ریزگردها شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از اینکه میزان وزش بادهای موسمی به دلیل خشکسالی های مداوم افزایش یافته است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای احیای تالاب هامون اقداماتی در دستور کار دارد اما متاسفانه این اقدامات تاکنون نتیجه بخش نبوده است؛ از محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی تقاضا داریم با هماهنگی و تعامل بیشتر نسبت به احیای تالاب های هامون و جازموریان اقدام کنند.

برای حل معضل ریزگردها باید به فکر راهکارهای منطقی و بنیادین باشیم

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: دستگاه ها نسبت به مالچ پاشی و کاشت نهال اقدام کرده اند اما این راهکارها مقطعی است و باید برای حل ریزگردهای سیستان باید به صورت هماهنگ عمل کنند و به فکر راهکارهای  منطقی و بنیادین باشند.

افغانستان با بستن دریچه‌های سد کجکی  از ورود آب به رودخانه هیرمند جلوگیری می‌کند

درازهی با انتقاد از اینکه کشور افغانستان با بستن دریچه‌های سد کجکی  از ورود آب به رودخانه هیرمند جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: سدسازی‌های کشور افغانستان و خودداری این کشور از پرداخت حقابه قانونی هیرمند از عوامل اصلی خشکی تالاب هامون و شیوع ریزگردها به شمار می رود؛ برای احیای هامون باید حقابه تالاب از افغانستان پیگیری شود.

نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و زابلی در مجلس شورای اسلامی، افزود: در حالی که افغانستان با مهار آب‌های مرزی آب را به روی ما بسته اما متاسفانه ما تاکنون نتوانسته‌ایم نسبت به مهار آب‌های مرزی اقدام کنیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha