دبیر اجرایی سمینار بزرگداشت روز جهانی بینایی با اشاره به برخی از آمارهای جهانی نابینایی و کم بینایی، از نهایی شدن طرح غربالگری با هدف کاهش عوارض و تهدیدهای نابینایی ناشی از بیماری دیابت در سطح کشور به کمک اداره سلامت چشم وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت خبر داد.

ریشه کنی بیماری تراخم در ایران/هشدار به بیماران دیابتی

سلامت نیوز:دبیر اجرایی سمینار بزرگداشت روز جهانی بینایی با اشاره به برخی از آمارهای جهانی نابینایی و کم بینایی، از نهایی شدن طرح غربالگری با هدف کاهش عوارض و تهدیدهای نابینایی ناشی از بیماری دیابت در سطح کشور به کمک اداره سلامت چشم وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر ساره صافی  اظهار کرد: دومین پنجشنبه اکتبر هر سال در سراسر جهان برنامه‌هایی به مناسبت روز جهانی بینایی برگزار می شود. در راستای همین پویش بین المللی، روز جهانی بینایی امسال که  با شعار "مراقبت از چشم در همه جا" نامگذاری شده توسط مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان همکار سازمان بهداشت جهانی در حوزه سلامت بینایی، برگزار شد.

آمارهای جهانی  مربوط به نابینایی و کم بینایی

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش آژانس بین المللی پیشگیری از نابینایی حدود ۲۵۳ میلیون نفر در دنیا به درجات مختلفی از کم بینایی مبتلا هستند، عنوان کرد: از این میان برخی مبتلا به نابینایی و بقیه مبتلا به کم بینایی متوسط یا شدید هستند که از این تعداد ۵۵ درصد خانم و ۴۵ درصد آقا هستند.

هشدار به بیماران دیابتی

وی با بیان اینکه عیوب انکساری با استفاده از یک عینک ساده به راحتی قابل برطرف شدن است، گفت:  از دلایل دیگر می توان به کاتاراکت (آب مروارید) اشاره کرد که این مورد هم با جراحی قابل مرتفع شدن است. همچنین یکسری از بیماری های داخلی و سیستمی مانند دیابت می توانند منجر به نابینایی یا کم بینایی افراد شوند. یکی از نکاتی که همواره بر روی آن تاکید داشتیم این است که به مردم گوشزد کنیم که اگر بیماری دیابت دارید به هیچ وجه صبر نکنید که دچار کاهش دید شوید و بعد به چشم پزشک مراجعه کنید.  چراکه این نوع بیماری جزو بیماری های خاموش قرار می گیرد و اگر شخص در مراحل اولیه مراجعه کند؛ کاملا قابل تشخیص و درمان است.

صافی با اشاره به مهم‌ترین اهداف از برگزاری چنین سمینارهایی، اذعان کرد: تمام تلاش بر این است که  هر ساله بتوانیم از آمارهای موجود در بخش نابینایی و کم بینایی غیرقابل اجتناب بکاهیم.

فعالیت‌های انجام شده در راستای کاهش آمار نابینایی در کشور

دبیر اجرایی سمینار در ادامه تصریح کرد: مهم‌ترین این اقدامات، مطالعاتی است که با ابزارهای مناسب و بر طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی در جهت یافتن علل شیوع نابینایی و کم بینایی در ایران صورت گرفته، به طبع مرکز تحقیقات چشم پزشکی بیمارستان شهید دکتر لبافی نژاد در این حوزه جزو مراکز پیشگام به شمار می آید. همچنین مورد دیگری که انجام شد در خصوص رتینوپاتی دیابتی که حدودا ۲ سال است که بر روی بحث تله اسکرینینگ (دورا غربال گری) انجام می شود. این پروژه غربالگری به قصد کاهش عوارض و تهدیدهای نابینایی ناشی از بیماری دیابت در سطح جامعه به کمک اداره سلامت چشم وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت در حال  نهایی شدن است.

وضعیت نابینایی‌های ناشی از بیماری‌های عفونی

این محقق حوزه سلامت چشم معتقد است: به طور کلی در کشور ما به علت پیشرفت جامعه در مواردی چون سطح بهداشتی و فرهنگی، نابینایی و کم بینایی ناشی از بیماری های عفونی به شدت کاهش پیدا کرده است. در این راستا اخیرا وزارت بهداشت به کمک محققان بیمارستان فارابی دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق به دریافت سند ریشه کنی تراخم در ایران از سازمان بهداشت جهانی شدند که این دستاورد افتخار بزرگی محسوب می‌شود.

وضعیت نابینایی‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر

وی همچنین در مورد نابینایی های ناشی از بیماری های غیرواگیر از جمله رتینوپاتی ناشی از دیابت اذعان کرد: به دلیل مرتبط  بودن به نوع سبک زندگی،  کشور ما همچون خیلی از کشورهای دیگر درگیر این مسئله است. مورد با اهمیت دیگر رتینوپاتی نوزدان زودرس است، هرچند با توجه به خدمات بسیار عالی که در بخش NICU به آنان ارایه می شود این نوزادان زنده می مانند ولی در ادامه مسیر زندگی شان حتما باید مقوله درگیری های چشمی شان تحت نظر متخصص قرار گیرد.

دبیر اجرایی سمینار در خصوص بهداشت سلامت چشم جهت پیشگیری از نابینایی در کشور، عنوان کرد: نکته اول،   مربوط به بیماری دیابت است که به شدت توصیه می شود که بیماران اجازه ندهند که دیدشان کاهش پیدا کند و از همان اول به چشم پزشک مراجعه کنند. نکته دوم مربوط به طرح غربالگری تنبلی چشم برای کودکان ۳تا۶ساله در کشور است که ۳ بار در سال به صورت رایگان توسط سازمان بهزیستی در حال انجام است. توصیه می‌کنم خانواده هایی که دارای فرزندی در این بازه سنی هستند حتما به اداره بهزیستی یا  پایگاه های  سنجش بینایی مستقر در مهدکودک ها مراجعه کنند.  مورد آخر، گنجاندن مصرف میوه و سبزیجات در برنامه روزانه غذایی خانواده،  در کنار انجام ورزش ها و عدم استعمال دخانیات است که می تواند در پیشگیری برخی از بیماری های چشمی موثر باشد.

برنامه های انجمن به مناسبت بزرگداشت روز جهانی بینایی

وی با اشاره به اهمیت افزایش آگاهی جامعه نسبت به بهداشت چشم و پیشگیری از نابینایی، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت سلامت چشم با برگزاری این برنامه‌ها به دنبال جلب حمایت و نظر سیاستگذاران و رسانه‌های دخیل در این زمینه، هستیم. در راستای اطلاع رسانی و آگاه سازی آحاد جامعه نسبت به اهمیت این امر، هر ساله اقدامات متنوعی توسط انجمن اجرا می‌شود.  برای مثال سال گذشته یک بالون بزرگ در پارک آب و آتش به عنوان یکی از پرترددترین پارک‌های تهران نصب شد. امسال نیز توانستیم شعار روز جهانی بینایی را از طریق بیلبوردهای متعدد در سطح کلان شهر تهران و از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر کنیم.

این محقق حوزه چشم پزشکی در پایان بر نقش غیرقابل انکار رسانه‌ها در افزایش آگاهی آحاد جامعه نسبت به سواد سلامت عمومی مردم، تاکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha